השיעור שצריך ללמוד מהאיש שהביא לקץ האפרטהייד בדרום אפריקה

מותו של פרדריק דה קלרק, האיש שפירק את חוקי האפרטהייד ושחרר את נלסון מנדלה, נותן לנו הזדמנות כחברה להתחייב מחדש לערך שבו האנושות צריכה להתאחד ולהתמסר לכבוד הדדי • דעה

פרדריק וילם דה קלרק
פרדריק וילם דה קלרק | צילום: רויטרס

לא אשכח לעולם כמה מרגש היה לצפות בשידור נאומו של הנשיא פרדריק וילם דה קלרק בפתיחת הפרלמנט בפברואר 1990, שבו הכריז על פירוק חוקי האפרטהייד, שחרורו של נלסון מנדלה ופתיחת המשא ומתן הרשמי שהוביל לבחירות הדמוקרטיות הראשונות בדרום אפריקה ב-1994.

אני זוכר בבירור את תחושת התקווה העמוקה שמילאה את המדינה, שכן דה קלרק מצא את האומץ להתכחש למדיניות הגזענית שהוא עצמו תמך בה לאורך הקריירה שלו כפוליטיקאי בכיר במפלגה הלאומית שיצרה והנציחה את האפרטהייד. הוא היה צריך למצוא את הנחישות לנפץ את אלילי תורת הגזענות שהוא ומפלגתו סגדו להם במשך עשרות שנים.

יחד עם שותפו, ומאוחר יותר חתן פרס נובל לשלום נלסון מנדלה, התריס מול כל החששות ועבד נגד הסיכונים ופעל לייסד דמוקרטיה חוקתית תוססת באמצעות משא ומתן שלו נגד כל התחזיות של מלחמת אזרחים בין גזעית. מנדלה ודה קלרק לימדו אותנו שאם שני הצדדים באמת רוצים שלום, ניתן להשיגו באמצעות כבוד הדדי ומשא ומתן בתום לב.

הם הדריכו את חסידיהם לעשות את הפשרות הכואבות הנחוצות כל כך כדי ליצור את דרום אפריקה החדשה - אומה מגוונת עם חזון משותף המושתת על שוויון, כבוד וחירות לכולם. כפי שאמר מנדלה ביום הולדתו ה-70 של דה קלרק: "אם לשני גברים זקנים, או מזדקנים, יש שיעור כלשהו עבור ארצנו ועבור העולם, השיעור הוא שניתן למצוא פתרונות לסכסוכים רק אם היריבים מוכנים ביסודם לקבל את היושרה האחד של השני".

נלסון מנדלה
נלסון מנדלה | צילום: GettyImages/אימג'בנק

פטירתו של דה קלרק היא רגע מתאים להרהר בכוחם של כבוד הדדי ומחויבות למשא ומתן בדרכי שלום לפתרון כל סכסוך, מר ככל שיהיה, ולהתמסר מחדש למשימה שהובאה בפרקי אבות, של "אוהב שלום, רודף שלום ואוהב את הבריות".

זהו גם רגע להרהר על שיטת האפרטהייד המרושעת, ולאשר מחדש את הכבוד השווה של כל בני האדם. הציווי האלוהי של תורתנו, במשך אלפי שנים, הנחה אותנו להבין את רוע הגזענות הרבה לפני שההסתייגות הזו הפכה מקובלת בציבור. כבר מההתחלה, אנו למדים שהאנושות כולה היא צאצא של אדם וחווה. המשנה מצהירה באומץ, שדווקא לצורך מיגור הגזענות ועמדות העליונות הגזעית ברא אלוהים את כל בני האדם מאב ואם משותפים יחידים - כדי להדגיש שאכן כולנו אחים ואחיות.

אבל הנושא עמוק יותר מביולוגיה ותורשה. התורה אומרת שנבראנו בצלם אלוהים, שהנשמות שלנו הן בדרך כלשהי השתקפות של השכינה. הדבר בא לידי ביטוי בפרקי אבות שם כתוב "חביב אדם שנברא בצלם" - במילים אחרות, המהות של כל אדם היא נפשו האלוקית.

זאב וורן גולדשטיין
זאב וורן גולדשטיין

סוף האפרטהייד הוא פרק מכריע בסיפור, שבו מחבקת האנושות את הערכים המקודשים האלה. הבה ננצל את הרגע הזה של פטירתו של דה קלרק כדי להתחייב מחדש לערכים הללו, שלעולם לא נוכל לקבל אותם כמובנים מאליהם, ושלרוב נמצאים תחת מתקפה במקומות שונים בעולם. האנושות ברגע זה צריכה להתאחד כאחים ואחיות כדי לאשרר ולהתמסר מחדש לכבוד הדדי ולכבוד לכולם ולשאוף לשלום לכל המין האנושי.

הרב ד"ר זאב וורן גולדשטיין הוא הרב הראשי של דרום אפריקה, משפטן ומומחה בתחום זכויות אדם

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com