המרוץ לראשות הממשלה צמוד; מי שילהיב את מצביעיו ינצח • פרשנות

בנקודה זו של מערכת הבחירות נמצא נתניהו במצב הטוב ביותר מאז תחילתה, כשהסקרים חוזים לגוש הימין קרוב ל-60 מנדטים. עם זאת, ההכרעה תלויה ביכולת המפלגות להניע את הבוחרים לקלפיות

זמן צפייה: 02:19

ישראל בוחרת: במערכת הבחירות האחרונה האשים ראש הממשלה נתניהו את התקשורת בהנפקת תחזיות חיוביות כדי להרדים את קהל המצביעים הפוטנציאליים שלו. הוא אמר שהוא לא יעבור את יעד 60 המנדטים, וזה עבד לו. הוא הביא 65 מנדטים, בגוש שכלל באפריל גם את ליברמן ומפלגתו.

נתניהו נמצא במצב הטוב ביותר שהיה לו מאז מערכת הבחירות. הסקרים האחרונים חוזים שגוש הימין מגיע כמעט ל-60 מנדטים, לעומת 54 מנדטים בסקרים בתחילת מערכת הבחירות. על פניו נתניהו נמצא במצב יותר טוב ממצבו של בני גנץ, אך תוצאות הבחירות יוכרעו על ידי מי שיצליח להוציא יותר בוחרים מהבית ביום שלישי.

עוד בחדשות 13:

נתניהו לחדשות 13: "לא נגיע לחוק החסינות – לא אזדקק לו"

בני גנץ על הרוטציה: "הציבור מעריך שותפות ועמידה בהסכמים"

אהוד ברק נגד היועמ"ש: "בניגוד אליי – אין לו עמוד שדרה"

גנץ בסיור בקעת הירדן ונתניהו בסיור באפרת
גנץ בסיור בקעת הירדן ונתניהו בסיור באפרת | צילום: אלעד מלכה

מסקר חדשות 13 שפורסם אמש עולה כי אילו הבחירות היו נערכות היום, כחול לבן והליכוד היו מקבלות מספר זהה של מנדטים - 32 כל אחת. המפלגה השלישית בגודלה הייתה הרשימה המשותפת עם 12 מנדטים שהתחזקה במנדט אחד מהסקר הקודם, ואחריה ימינה וישראל ביתנו עם תשעה מנדטים לכל אחת. ממפת הגושים עלה שגוש הימין ללא ישראל ביתנו גדל במנדט אחד ועומד כעת על 58 מנדטים, לעומת 53 מנדטים לגוש השמאל-מרכז.

עוד עולה מהסקר כי מבין מהנשאלים, 46% חושבים שנתניהו מתאים יותר לכהן כראש ממשלה לעומת 31% שחושבים שבני גנץ הוא המתאים ביותר. 14% סבורים שאף אחד מהם לא מתאים. גם הפעם עוצמה יהודית הייתה עוברת את אחוז החסימה עם ארבעה מנדטים. ליהדות התורה נרשמו שבעה מנדטים, לש"ס שישה, למחנה הדמוקרטי חמישה ולמפלגת העבודה-גשר ארבעה מנדטים בלבד, יריד של מנדט אחד מהסקר הקודם.

אביגדור ליברמן בריאיון למטה המרכזי
אביגדור ליברמן בריאיון למטה המרכזי | צילום: חדשות 13

70% מהנשאלים העידו שהם בטוח יגיעו להצביע ביום הבחירות הקרוב, 17% ככל הנראה יגיעו, 5% ציינו שכנראה לא יגיעו ו-5% נוספים אמרו שבטוח לא יגיעו. 3% לא יודעים. מתוך הנשאלים הלא יהודים, 80% אמרו שבטוח יגיעו להצביע לעומת 68% מתוך הנשאלים היהודים. 9% מהמצביעים הלא יהודים השיבו שככל הנראה יגיעו להצביע מול 18% מהנשאלים היהודים.

עוד נשאלו המשיבים לסקר איך תושפע ההצבעה שלהם במידה ותבוטל הרוטציה בין בני גנץ ללפיד בכחול לבן. מכלל המצביעים, 30% העידו שביטול הרוטציה יגדיל את הסיכוי שיצביעו למפלגה לעומת 9% שציינו שהסיכוי וקטן במקרה כזה. 61% ציינו שזה לא ישפיע או שבכל מקרה לא התכוונו להצביע למפלגה.

מהנשאלים שציינו שבכוונתם להצביע למפלגת כחול לבן, 77% טענו שביטול הרוטציה יגדיל את הסיכוי שיצביעו לכחול לבן לעומת 20% שציינו שהוא יקטן. 32% ממצביעי המחנה הדמוקרטי אמרו שמהלך כזה יגדיל את הסיכוי שיצביעו למפלגה מול 8% שאמרו שיקטין. ממצביעי ישראל ביתנו, 30% אמרו שביטול הרוטציה יגדיל את הסיכוי שיצביעו למפלגת כחול לבן מול 10% שטענו שיקטין.