במקום להתפאר בהישג האדיר, גנץ התבזה עם נאום ניצחון • פרשנות

הדברים שנשא אמש יו"ר כחול לבן, שהכריז כי יקים את הממשלה, היו נחפזים על גבול הפאתטיים. יש להניח שהחיפזון נבע מהתחושה, שהתבדתה, שעשוי להתפתח קרב על הנראטיב וזהות המנצח

זמן צפייה: 01:40

בני גנץ הפך אמש לדוגמא מייצגת של הביטוי "החיפזון מן השטן". יו"ר כחול לבן עשה טעות כשנשא את נאום הניצחון כל כך מהר. הטעות הזו, שכל כך הרבה אנשים עשו לפניו - והתבזו, מעלה את התהייה בשביל מה הוא היה צריך את הקשקוש הזה.

גנץ היה יכול לבוא ולהגיד: עשינו הישג אדיר ואנחנו צריכים לחגוג כל הלילה. הכנסנו 35 אנשים לכנסת, אנחנו נהיה מפלגה מאוד משמעותית ואני רוצה למשפחה שלי. והאמת היא, שגנץ אכן הביא הישג אדיר למפלגה שלו. הם אמנם לא ירכיבו את הממשלה הבאה, אבל 35 מנדטים זה המון. ובכל זאת, לא ברור למה הוא היה צריך להודיע שוב ושוב שהוא ניצח, שהוא ירכיב את הממשלה ולהודות לבנימין נתניהו על שירותו.

התחושה שהנאום עורר היא שגנץ עלה לפודיום ללא דברים כתובים מראש ואילתר. מה שיצא מכך היה חביב - אך פאתטי. ובל נשכח את חברי המפלגה שלו, כמו יועז הנדל שאמר שהכל השתנה וצבי האוזר שדיבר כבר מהשטח והודיע שכחול לבן תתחיל בהרכבת הממשלה.

גנץ לאחר תוצאות המדגם
גנץ לאחר תוצאות המדגם | צילום: החדשות 13

יש להניח שהחיפזון לעלות לנאום ניצחון נבע מהתחושה שליוותה חלק מהערב כי יכול להתפתח קרב על הנראטיב. במקרה של תוצאות מעט שונות, כמו למשל אם מפלגת זהות בראשות משה פייגלין הייתה עוברת את אחוז החסימה, היה יכול להתפתח סוג של מאבק בין המפלגות, ואז גנץ היה חייב להיראות כאילו הוא ניצח. הבעיה היא, שהקרב הזה לא התפתח.

כאמור, מספירת כ-97% מהקולות עולה כי ישנו שוויון בין הליכוד לכחול לבן עם 35 מנדטים. עד השעה שבע בבוקר (רביעי) נספרו יותר מארבעה מיליון קולות. ש"ס זכתה ל-8 מנדטים, יהדות התורה ל-8 מנדטים, חד"ש-תע"ל קיבלו 6 מנדטים, העבודה התרסקה ל-6 מנדטים. ישראל ביתנו קיבלה 5 מנדטים, כמו איחוד מפלגות הימין. מרצ, כולנו ורע"ם-בל"ד קיבלו 4 מנדטים. מפלגת זהות ומפלגת גשר לא עברו את אחוז החסימה.