טרם ידוע מי אחראי לו - אך הפיגוע משרת היטב את חמאס • פרשנות

ארגון הטרור מרכז את מאמציו לאו דווקא בשליחת מחבלים לשטח, אלא בפיתוח תשתיות והעברת מסרים לציבור הפלסטיני. באופן זה, אווירת ההסתה השורה בשטחים בימים האחרונים מממשת היטב את מטרותיו

זמן צפייה: 03:30

אסמעיל הנייה אמר שבחמאס לא יודעים מי אחראי לפיגוע במעיין בדולב שאירע הבוקר (שישי), אך הוסיף כי מדובר בפעולה הרואית – כלומר, התנער מאחריות למה שקורה בגדה המערבית.

עם זאת, חמאס מרכז מאמצים עליונים לאו דווקא בשליחת מחבלים אלא בפיתוח תשתיות, הכוונה והעברת מסרים. ארגון הטרור משתמש באווירה של הסתה השורה בשטחים בימים האחרונים, ובאופן זה, פיצוץ המטען משרת היטב את מטרותיו.

על פי גורמי ביטחון פלסטינים, ישנן שתי התארגנויות של חמאס בגדה – אחת באזור רמאללה ובנימין, והשנייה באזור חברון - שרוצות להוציא פיגוע בישראל או בשטחים. רק לאחרונה סיכל שב"כ בחברון חוליה גדולה של חמאס שהתכוונה לבצע פיגוע בישראל.

עוד בחדשות 13:

הפיגוע במעיין בדולב: ההערכה – חוליית המחבלים מתגוררת באזור

האב שנפצע בפיגוע סמוך לדולב: "רינה לא סבלה – חייה נלקחו מיד"

"ביקשה להוסיף אור": נרצחת הפיגוע במעיין בדולב הובאה למנוחות

הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת הפיגוע במעיין בדולב
הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת הפיגוע במעיין בדולב | צילום: דובר צה''ל

טרם ידוע, כאמור, אם חוליית המחבלים שייכת לארגון כלשהו, אך ניתן לקבוע כי מדובר בפעולה שתוכננה בקפידה מבעוד מועד - ונראה כי המחבלים מתגוררים באזור הפיגוע.

ככל הנראה, המפגעים הטמינו בלילה את המטען במקום, והפעילו אותו מרחוק תוך כדי צפייה בהתרחשות. מדובר במקום המאובטח על ידי צה"ל, שלרוב מגיע לאזור בשעה 11:00 בבוקר. נראה כי המחבלים הכירו את סדרי הביטחון במקום, ויכול להיות שאף כיוונו את הפיגוע נגד חיילי צה"ל, אך ראו את המשפחה והחליטו להפעיל את המטען.

המטען שהתפוצץ במעיין, והביא למותה של רינה שנרב, היה חריג ביחס למה שנראה בשטחים בתקופה האחרונה: הוא שקל כ-3-4 קילוגרמים והכיל רסס רב, כך שאם הייתה במקום קבוצה גדולה יותר של אנשים - היו נפגעים רבים יותר בתקרית. כאמור, מדובר בפעולה מתוכננת ומאורגנת - ולא בפיגוע ספונטני או מאולתר.

Gdfgdfg
לווייתה של רינה שנרב

מוקדם יותר היום, הרמטכ"ל אביב כוכבי הגיע לזירת הפיגוע. הרמטכ"ל סייר בשטח יחד עם מפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן ומפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף ערן, ניב וקיבל סקירה על אודות תמונת המצב הגזרתית. לאחר מכן קיים הרמטכ"ל הערכת מצב בשטח. "אני כואב את כאבה של משפחת שנרב ואת הירצחה של רינה", אמר הרמטכ"ל. "מייחל להחלמה מהירה של איתן ודביר, ומחזק את המשפחה ביום הקשה הזה. אנו נמצאים בעיצומו של מרדף שמובל על-ידי כוחות צה"ל, שב"כ ומשטרה, ומרכזים מאמץ מודיעיני מבצעי רחב לאיתור מבצעי הפיגוע הרצחני והחמור. אני בטוח ביכולתנו לאתר את המפגעים במהרה".

בתוך כך, המרדף אחר המחבלים נמשך. צה"ל פרס מחסומים רבים באזור, ועל פי דיווחים פלסטיניים, הוחרמו מצלמות אבטחה בכפרים סמוכים. בעקבות הפיגוע, ראש הממשלה נתניהו קיים התייעצות ביטחונית עם ראשי מערכת הביטחון.