מתקפות הסייבר: הגיע הזמן שנהיה מודעים לפרטיות שלנו

מתקפת הסייבר האחרונה היא רק אחת בשורת מתקפות בעידן שאין בו כבר פרטיות. הרגולטור חייב להעניש, החברות חייבות להשקיע בהגנת סייבר, אבל הכי חשוב: אנחנו צריכים לשמור על עצמנו. פרשנות

זמן צפייה: 02:01

העולם שבו אנו חיים משתנה בקצב מסחרר. אחד השינויים הגדולים שאנו חווים בעידן הדיגיטלי הוא אובדן הפרטיות שלנו: חדירת גופים ממשלתיים, מוסדיים, מסחריים והאקרים אל עולמנו הפרטי תוך שימוש במידע פרטי שלנו שאינו מוגן בצורה מספקת, במידע שאנו מפרסמים ללא הבנה של משמעות פרסומו, במידע הנאסף על ידי אמצעי מעקב במרחב הציבורי וכן במידע שנאסף עלינו מעצם השימוש באינטרנט (גוגל למשל).

מאז הופעת הרשתות החברתיות, הגדרת הפרטיות שלנו השתנתה לגמרי. דברים שנשמרו בסוד הפכו שקופים מאז הופעת הרשתות. הפעולה האוטומטית של רובנו היא לצלם ולהעלות הכול לרשת ללא מחשבה על נושא הפרטיות בכלל.

אם עדיין לא הבנתם - בעידן של היום, אין פרטיות. המידע שלנו ואנחנו הפכנו להיות המוצר ולא הלקוח ואין לנו על מי להלין אלא על עצמנו – רובנו מכרנו את הפרטיות שלנו עבור הנוחות שלנו.

[brightcove_iframe video_id='programs-hamate-hamerkazi-articles-part-2110302105' autoplay='0' credit='' desc='דיון ב"המטה המרכזי" על מתקפת הסייבר' poster='' kid='1_1o94tsz6' duration='0']

אחרי שאמרנו את כל זה, בואו נתייחס רגע למידע שלנו שדלף לרשת במסגרת תקיפות הסייבר האחרונות פה בארץ. תשערו לעצמכם שכל המידע הרפואי הכי רגיש שלכם דולף לרשת בהמשך לתקיפה על מוסד רפואי (כגון הלל יפה) או שטרם יצאתם מהארון באופן רשמי והמידע עליכם מודלף למרשתת בהמשך לתקיפה על האתר "אטרף" – זו בדיוק המשמעות של איבוד הפרטיות שלנו ללא היכולת שלנו לעשות בנידון דבר במצב היום. תעצרו וחשבו לרגע על המשמעויות.

אז מה עושים? הגיע הזמן שהרגולטור הממונה על הפרטיות בארץ יחריף את פעילותו, ידאג לפרטיותנו וינקוט בסנקציות אל מול חברות שלא שמרו עליה באופן מספק. עצם השינוי הזה יגרום לחברות להתחיל להשקיע יותר בהגנה על המידע שלנו.

גיא דגן סייבר
גיא דגן

הגיע הזמן שחברות יבינו שהשאלה היא לא האם הן יותקפו אלא מתי ויתחילו להשקיע בהגנת סייבר כאסטרטגיה עסקית מתוך ההבנה שההפסד הכספי מתקיפה הרבה יותר גדול מהשקעה בהגנה. הגיע הזמן להשקיע במודעות של הגורם האנושי בחברות מכיוון ש-85% מתקיפות הסייבר מתחילות בניצול של הגורם האנושי.

והכי חשוב: הגיע הזמן שנרים את הכפפה וניקח אחריות על החלק שעליו אנו כן יכולים לשלוט. הגיע הזמן שנהיה מודעים לפרטיות שלנו, לגבולותיה ולמגבלותיה וכמובן לפעולות שאותן אנו יכולים לנקוט על מנת לשמר אותה.

גיא דגן הוא שותף מייסד בסטארטאפ CyberNite ושותף בחברת הסייבר קונסיינטה