די להתעלמות מעובדי הניקיון - מגיע להם להתפרנס בכבוד | דעה

בשעה שהמחירים רק עולים ועולים, שכר המינימום לא השתנה, וגם בשנת 2023 עובדי הניקיון במגזר הציבורי מרוויחים רק 29.12 שקלים לשעה. אסור להמשיך לאפשר את האבסורד שהאנשים שעובדים כל כך קשה בעבורנו ימשיכו להרוויח שכר כה זעום בזמן שיוקר המחיה מזנק

מנקה רחובות
מנקה רחובות | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ברוכה הבאה ממשלת ישראל ה-37. חגגתם את הכניסה לתפקיד, אנחנו חוגגים שנה אזרחית חדשה, וכולנו תקווה שהיא תביא עמה בשורות טובות. כעת הזמן למעשים. הציבור ממשיך לשלם יותר ויותר ביוקר, כמעט על כל דבר, אך רבים מדי מרוויחים עדיין שכר שכל אחד מאיתנו צריך להתבייש שבשנת 2023 יש מי שמרוויח אותו.

גם כעת בשנה החדשה, עובד הניקיון במגזר הציבורי מרוויח 29.12 שקלים לשעה. לעובדי ניקיון לא משנה העובדה ששרת הכלכלה היוצאת אורנה ברביבאי מעולם לא חתמה על צו ההרחבה שהיה מיישם את ההסכם שנחתם עם ההסתדרות להעלאת שכרם ל-36 שקלים לשעה, הם נשארו עם שכר המינימום שככל שחולף הזמן והמחירים עולים, הופך יותר ויותר לשכר רעב.

שכר המינימום לא השתנה, בשעה שהמחירים רק עולים ועולים. תעריף החשמל זינק ביותר משמונה אחוזים, התייקרות שנייה בתוך ארבעה חודשים, שהשלימה עלייה בתעריף של לא פחות מ-22 אחוזים. ההתייקרות בחשבון תבוא לידי ביטוי בסדר גודל של כ-80 שקלים בחשבון הדו-חודשי.

מנקה רחובות
עובד ניקיון | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

אבל לא רק החשמל. גם חשבון המים התייקר ב-1 בינואר ב-3.5 אחוזים - דבר המגדיל את ההוצאה בסדר גודל של כמה עשרות שקלים בחודש.  גם הארנונה מתייקרת, ומשפחה שמשלמת ארנונה בהיקף של כ-800 שקלים פעם בחודשיים תשלם עוד כ-70 שקלים.

כמובן שאי אפשר לשכוח גם את תעריף הדלק שעולה שוב, ואיתו עוד כמה מאות שקלים בחישוב שנתי להוצאה משפחתית. יש כמובן גם את עליות המחירים בסופרמרקט שנעות בין 10-3 אחוזים ועוד ועוד. אין ספק שזהו נטל לכל משפחה, אך בזמן שהשכר הממוצע במשק המשיך לעלות, שכרו של עובד הניקיון נותר על 29.12 שקלים - שכר המינימום גם בשנת 2023.

עו''ד ורוניקה רוזנברג
עו''ד ורוניקה רוזנברג | צילום: עופר חגאיוב

שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' חייבים לעשות מעשה. הגיע הזמן להתייחס לעובדי הניקיון, שנמצאים בכל פינה ובכל מקום שאנחנו הולכים אליו - ממשרדי הממשלה, דרך בתי החולים, בתי הספר, ורחובות הערים. אסור להמשיך לאפשר את האבסורד שהאנשים שעובדים כל כך קשה בעבורנו ימשיכו להרוויח שכר כה זעום בזמן שיוקר המחיה מזנק.

הדבר נכון לכלל העובדים בשכר מינימום, לא כל שכן לעובדי ענף הניקון, לגביו יש כבר הסכם, שרק מחכה לאישורם של השרים הנכנסים. השרים ברקת וסמוטריץ', ההסכם מוכן, איגוד חברות הניקיון וההסתדרות החדשה עבדו עליו והכינו אותו, רק החתימה שלכם חסרה. האחריות היא עליכם.

משרדי הממשלה מפרסמים מכרזים לחברות הניקיון והם (אתם) קובעים את השכר שישולם לאותם עובדים. אל תמשיכו לתת יד לכך שאותם עובדים יעבדו בשכר מינימום שאינו מותאם לשנת 2023. די להתעלם מהאנשים השקופים. הם חלק מאיתנו ומגיע להם לחיות ולהתפרנס בכבוד.

עו"ד ורוניקה רוזנברג היא מנכ"לית ארגון חברות הניקיון בישראל

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com