מול תיקי נתניהו: בליכוד יבליטו את הדוח שמתייחס לגנץ • פרשנות

רה"מ תדרך את בכירי המפלגה, ובכוונתו להפוך את הפרשה שפורסמה בדוח מבקר המדינה למסר מרכזי בקמפיין הבחירות - בתקווה שהדבר יחפה על חקירותיו ויסיט מהן את השיח הציבורי

בחירות 2019: ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון להעמיד את דוח המבקר נגד יו"ר כחול לבן בני גנץ כמסר מרכזי בקמפיין הבחירות של הליכוד. זאת, כדי להעמיד את הפרשה מול כתב החשדות נגדו, בתקווה שהדבר יחפה על כך. עדות לכך היה ניתן לראות כבר הערב (רביעי) כאשר נתניהו תדרך באופן אישי את בכירי מפלגתו, שקראו לפתוח בחקירה פלילית נגד גנץ, במסיבת עיתונאים שקיימו במצודת זאב.

הליכוד: לפתוח בחקירה פלילית נגד גנץ

כאמור, במסיבת העיתונאים שהתקיימה מוקדם יותר, שר התיירות יריב לוין אמר כי "זוהי שעת מבחן למערכת אכיפת החוק ולאמון הציבור בה, הציבור לא יסכים לקבל אכיפה לא שווינות של החוק, הציבור לא יסכים לקבל סטנדרט כפול עם יחס אחד מחמיר לראש הממשלה, ויחס אחר מקל לגנץ".

שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס אמר כי "אני קורא ליאיר לפיד, שמרבה להשתמש במילים שחיתות ומושחתים, שחרט על דגלו ניקיון כפיים - לא להיות צבוע ודו פרצופי". סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי הוסיפה: "בפני מדינת ישראל ניצבת אפשרות אחת - על היועמ"ש לפתוח בחקירה פלילית, מאחר ש-50 מיליון שקלים שנלקחו מהקופה הציבורית לא יכולים להיות דבר של מה בכך. גנץ התגלה כאדם שמסתיר - מסתיר מידע, אידיאולוגיה ודרך. אנו דורשים עשיית צדק".

חבר הכנסת יואב קיש היה אחרון הנואמים ואמר כי "הציבור זכאי לדעת את האמת. הוא צריך לדעת על הקשר בין אלשיך לגנץ, האם מעבר לשקרים ולהטעיה של המשטרה בידי חברת גנץ, היו גם אינטרסים פוליטיים בחקירות אלשיך? האם הוא ידע שגנץ רוצה להיות מועמד, והאם זה השפיע על השיקולים שלו? החיבור הזה בין גנץ לאלשיך חייב להיחקר במובן הפלילי".

גנץ עצמו מתח הערב ביקורת חריפה על נתניהו ואמר: "ביבי איבד כל רסן. ביבי איבד את זה. הוא הפך לבית חרושת של הכפשות והשמצות ושקרים מכוערים. יש לזה רק סיבה אחת: הוא הולך להפסיד. הוא יודע שהוא הולך להפסיד. הוא רואה את זה ברחוב, הוא שומע את זה במפלגתו שלו".

"הוא יכול להמשיך להשמיץ אותי ולהפיץ שמועות, זה לא יעזור לו. ידעתי שזה יבוא. בסדר... ת'כלס, ביבי, האזרחים בקריית שמונה – הם שמעניינים אותי. הקמפיין שלך – משעמם אותי", הוסיף גנץ. "ביום אחד כמפקד סיירת בלבנון יכולתי לחטוף יותר מכול מה שהוא יכול לזרוק עליי, ולי היו לא יום אחד בלבנון - אלא 22 שנים. ביום אחד כרמטכ"ל עמדתי ביותר לחצים ממה שעמדתי בכל מערכת הבחירות הזו. ביבי הולך להפסיד כי השנאה שהוא מפיץ מתהפכת עליו. על כבודי אני מוחל. על כבודם של חיילי ומפקדי צה"ל – אני לא מוחל. על סיכון ביטחון המדינה בפרשת הצוללות – אני לא מוחל".

המבקר: ליקויים בהליכי הרכש במשטרה - בין היתר מול החברה של גנץ

כזכור, דוח הביקורת שפרסם מבקר המדינה יוסף שפירא מפרט את כלל הליקויים שנמצאו בהליכי הרכש שביצעה המשטרה בשנים האחרונות, שעלותו עומדת על כ-2.9 מיליארד שקלים בשנה. במהלך הביקורת, הועבר ליועץ המשפטי לממשלה מידע על חשש לביצוע מעשה פלילי במסגרת ביצוע הליכי הרכש. היועמ"ש בתגובה הורה להעביר את המידע לחקירת המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים. כמו כן הועברה ביקורת על התנהלות הארגון מול החברה שבראשה עמד בעבר יו"ר כחול לבן, בני גנץ.

על פי הדוח, מכלול הכשלים שנמצאו מצביע על כך שחלק מהליכי הרכש של המשטרה בשנים האחרונות בוצעו שלא בהתאם לחוק חובת המכרזים ולעקרונות המשפט המנהלי. מבקר המדינה הדגיש כי תיקון הליקויים מחייב את המשטרה ואת המשרד לביטחון הפנים לקיים תהליכי שינוי מקצועיים, לשפר את הבקרה ולחזק את הממשק המקצועי בין המשטרה והמשרד לביטחון הפנים.

המבקר מצא פגמים בהתנהלות המשטרה בעת שהחליטה לצאת לפיילוט בעלות של ארבעה מיליון שקלים ללא מכרז - ולרכוש שירותים טכנולוגיים מחברת "הממד החמישי" שבראשה עמד בני גנץ. מדוח המבקר עולה, כי המידע שהוצג למקבלי ההחלטות בנוגע למשך הזמן שבו החברה פעילה ולמאגר לקוחותיה, היה שגוי, ועל בסיס המידע השגוי התבצעה ההתקשרות. המבקר הוסיף כי בכירים ב"ממד החמישי" השתתפו בדיון של המשטרה בנוגע להתקשרות עם החברה לבדיקת התאמת המערכת שהיא מציעה לצורכי המשטרה - דבר שהעניק לה יתרון על פני חברות אחרות.