בג"ץ הוציא צו על תנאי - וכרטיס צהוב למערכת הפוליטית • פרשנות

כלל לא בטוח ששופטי בג"ץ יתערבו בעתירה שהוגשה נגד ממשלת החילופים, ובכל זאת: עצם העובדה שביקשו מהמדינה להשיב בנושא היא אזהרה חמורה לשרים: אסור לשנות את חוקי המשחק באמצע

זמן צפייה: 01:13

החלטת בג"ץ להוציא צו על תנאי בנוגע לעתירה שמבקשת לבטל את ממשלת החילופים, ואף להרחיב את הרכב השופטים שידונו בנושא לתשעה, מהווה תמרור אזהרה גדול אותו אפשר להגדיר כ"כרטיס צהוב" למערכת הפוליטית.

אתמול דרש בג"ץ מהמדינה לנמק את חוקי ההסכם הקואליציוני, ובין היתר את הצורך בתפקיד ראש הממשלה החליפי. בכך, השופטים אמרו למערכת הפוליטית "חכו, אתם משנים פה סדרי שלטון ומשטר". ולמרות שמדובר בחוק יסוד, כזה שבדרך כלל מערכת המשפט לא מתערבת בו, ייתכן שהפעם המצב מעט שונה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

עקומת התחלואה מטפסת, שוב: האם הסרת ההגבלות תיעצר בשבוע הבא?

המספרים, האתגרים ותאריך היעד: החיסון של "פייזר" בדרך לישראל

בג"ץ למדינה: נמקו את הצורך בתפקיד ראש הממשלה החליפי

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון יחד עם מבצר הדמוקרטיה ומרצ, נטען כי ממשלת החילופים היא "ממשלת שיתוק". הם הסבירו כי מצד אחד ראש הממשלה לא יכול לפטר שרים, אולם גם כאשר יגיע תורו של ראש הממשלה החליפי להיכנס לתפקיד הוא לא יוכל לפטר אף אחד, וכך נוצר מצב של ממשלה רגילה וממשלה חלופית. זה, לפי העותרים, שינוי סדרי ממשל.

נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, וכן המשנה לנשיאה השופט חנן מלצר, סברו כי בג"ץ כי יכול להתערב בחוקי יסוד. לכן, בתוך 21 ימים ייאלצו היועץ המשפטי לממשלה, הליכוד, כחול לבן והכנסת לנמק מדוע לדעתם יש לדחות את העתירות.

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

ההערכה היא כי שופטי בג"ץ לא יתערבו - והרי, כאמור, מדובר בחוק יסוד, שבו מתערבים רק אם מדובר בעניין מהותי ודרמטי - ולא בטוח שזה המקרה. ובכל זאת, שופטי בג"ץ הציבו תמרור אזהרה גדול בפני המערכת הפוליטית, שהיא אינה יכולה לשנות את חוקי המשחק תוך כדי ולרמות את הבוחרים - הם הרי לא ידעו על שיטת הממשל הזו.

לכן, בהנחה ששופטי בג"ץ ידחו את העתירה - כי זו ההערכה ההגיונית, הם עדיין מציעים למערכת הפוליטית לשקול בכובד ראש את צעדיה, כי אפילו אם הפעם בית המשפט לא יתערב - יכול להיות שבפעם הבאה זה לא יהיה כרטיס צהוב, אלא אדום.