מהמטכ"ל לכנסת: נחיתת אונס לפוליטיקה | דעה

בהנחה שמצנחי הנחיתה הרכים לא ישובו עוד, ובהנחה שאביב כוכבי ראה את נפילתם של הרמטכ"לים האחרונים, הרי שבמידה ויחליט בכל זאת להצטרף לחיים הפוליטיים הוא יהיה חייב לנקוט בדרך ייחודית ולא שגרתית - שתאפשר לו לכבוש את מוחם וליבותיהם של אזרחי ישראל

הרמטכ"ל אביב כוכבי
הרמטכ"ל אביב כוכבי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מי שמכיר את רא"ל אביב כוכבי, טוען שכבר בילדותו הוא ידע לספר לסובבים אותו שהוא נולד להוביל ולהנהיג, ואת מאווייו אלה הוא השתדל לממש בכל פרק מתקופות חייו. מי שהאזין ברוב קשב לנאומיו האחרונים, הבחין במנהיג הצופה פני עתיד, שמסרי נאומיו כוללים תובנות של אדם שמתכנן להנהיג גם את מדינת ישראל.

אבל גם כוכבי ראה כיצד רמטכ"לים שלאורך השנים נשאו בנטל ביטחון המדינה, וסודות תבל כמוסים ניקרו תדיר במוחם החריף, הפכו באבחה לחוכא ואיטלולא עת פרשו ופנו לפוליטיקה. אנשים מצוינים כבוגי יעלון, בני גנץ, גבי אשכנזי וגדי איזנקוט עברו בחייהם הפוליטיים "זובור" אזרחי משפיל, שבוצע על ידי "מנהיגים חדשים" שמעולם לא שירתו בצה"ל, או על ידי ציבור בוחרים גדול שכחיילים אמנם סרו בעבר למרותם המלאה כמפקדי הצבא, אבל ברגע כשפתק ההצבעה ניתן בידם החליטו ללמד את המצביאים בדימוס שיעור מאלף באזרחות.

הרמטכ''ל אביב כוכבי
הרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: דובר צה''ל

הגלוריפיקציה הציבורית עטתה בעבר קצינים בכירים, אך אותם גנרלים בוחרים להתעלם מהתמורות והשינויים הגדולים שעברו בשנים האחרונות על החברה הישראלית. כשאלו הם פני הדברים אין זה מפתיע מדוע חלקם נקלעו ונקלעים לוורטיגו שנובע מהמעבר החד מקריירה צבאית עתירת צל"שים, כבוד והדר להתבוססות בבוץ הפוליטי המנוכר וכפוי הטובה.

מבחינה היסטורית, לרבי האלופים ידין, דיין, צור, רבין, בר לב, גור, ברק, ורפול הכינו מבעוד מועד משטח נחיתה מפלגתי רך ומפנק שהובילם היישר לזרועות הפוליטיקה. מאז ימי שאול מופז ההנחתה הרכה הוחלפה בדרכי חתחתים. כוכבי צריך לזכור דווקא את הרמטכ"ל הראשון שהופל לבור הפוליטיקה, כי קיים דמיון רב בין השניים.

היה זה אמנון ליפקין-שחק, קצין איכותי, עתיר קרבות ועיטורים ואינטליגנטי מאוד, שכשל בגדול במהלך הניווט לעבר האזרחות. ליפקין-שחק הזכיר מכונית יוקרה מבריקה שעמדה זמן רב מאחורי ויטרינה, וכל מי שהביט בה התפעל והתרגש. אלא שביום שבו החלה לחטוף מכה בכנף או בפגוש, היא כבר איבדה מיוקרתה.

אמנון ליפקין שחק מכריז על מועמדות לראשות הממשלה
אמנון ליפקין שחק | צילום: רויטרס

ליפקין-שחק אהב להסתחבק בדרכו שלו. הוא לא הסתגל למשל לחובה להשתתף בחגיגות העסקונה וקבלני הקולות, וכל התרועעות עם פעילי שטח ככלל יסוד להצלחת פוליטיקאי נוסח "פואד" הייתה זרה לו. לפיכך הוא נתפס בחלקים מהציבור כיהיר שלא סופר את השטח, שלא מכבודו להתחכך עם פעילים מיוזעים שעטים עליו.

זכורים דבריו בתקופת כהונתו כשר בממשלת ברק: "בפוליטיקה או שאתה דואג להשתנות או שדואגים לשנות אותך". אך הוא כשלעצמו סירב להשתנות, ויתרה מכך, סירב בתוקף להבטיח הבטחות סרק או לנאום נאומים פופוליסטיים - לחם חוקו של כל פוליטיקאי - ולכן אין זה מפתיע שאט אט הוא נשבר ופרש לביתו, ובמבט רטרוספקטיבי ניתן לומר שליפקין שחק היה מנהיג דגול ופוליטיקאי גרוע.

משה אלעד
משה אלעד | צילום: יח''צ

בהנחה שמצנחי הנחיתה הרכים לא ישובו עוד, ובהנחה שכוכבי ראה את נפילתם של הרמטכ"לים האחרונים, הרי שבמידה ויחליט בכל זאת להצטרף לחיים הפוליטיים הוא יהיה חייב לנקוט בדרך ייחודית ולא שגרתית שתאפשר לו לכבוש את מוחם וליבותיהם של אזרחי ישראל. אומרים עליו שכל כולו חדשנות ומוח פורה ויצירתי, אך מלבד המצאה גאונית אחת מתקופת "חומת מגן" הוא לא סיפק את הסחורה. ציפו ממנו להפגין זאת במהלך הרמטכ"לות כפלטפורמה, כקרש קפיצה למנהיגות לאומית, אך במבחן המציאות גם זה לא קרה.

אדרבה, שיוכיח זאת עתה בשדה הלאומי החשוב יותר מכל היום. "אני לא יודע מה העם רוצה, אבל יודע מה העם צריך", אמר דוד בן גוריון. כוכבי יצטרך למצוא דרך כיצד מסיטים את התמיכה ממנהיגי שוליים שמתאימים את אמרותיהם הפופוליסטיות למה שהעם רוצה לשמוע במנהיג אחראי שלא סוטה מהדרך שבה הוא מאמין ודוגל במה שהעם צריך.

ד"ר אל"מ (מיל.) משה אלעד הוא מרצה באקדמית גליל מערבי וחוקר את החברה הפלסטינית

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com