ההסכם עם אבי מעוז יחזיר אותנו עשורים אחורה | דעה

בהתעלם מדעותיו הקיצוניות והחשוכות שהביע יו"ר מפלגת נעם, העברת היחידה לניהול ותכנון תוכניות ושותפויות בין מגזריות במשרד החינוך אל מחוץ למשרד תחזיר את מערכת החינוך אחורנית - אל תקופות חשוכות שהציבור התאמץ לשכוח

אבי מעוז ומצעד הגאווה
אבי מעוז ומצעד הגאווה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשנת 2012 נפל דבר בישראל. משרד החינוך נדרש להתמודד עם הפעילות של המגזר השלישי והשני. משרד החינוך, בראשותה של המנכ"לית דאז מיכל כהן, תהה וחשש מהו בכלל אותו מגזר שלישי, אשר נתפס כמשהו מאיים. כהן, מי שכונתה אדריכלית המהלך, הובילה מגוון תהליכי שיח בין מגזריים ושיתוף הציבור במסגרתם בעלי עניין וקבוצות מהציבור, היו מעורבים ברמות שונות בתהליך קבלת ההחלטות, עיצוב המדיניות ויישומה.

בתום ארבע שנות שיח שהתבסס כולו על בניית שותפות ושקיפות לכלל מערכת החינוך ושותפיה, נולדה היחידה לניהול ותכנון תוכניות ושותפויות בין מגזריות . במהלך השיח הארוך, נבנתה תשתית של אמון עם השותפים השונים אשר פועלים ומשפיעים בשדה החינוך ונוצר בסיס ידע עדכני לתהליכי עבודה שיתופיים.

הצלחה זו הובילה ליצירת מנגנוני שיח קבועים ומתמשכים, בשגרה ובחירום, בין המגזרים הראשון השני והשלישי, וקידמה תהליכי "משילות משותפת" בהסדרת פעילותם של המגזרים השני והשלישי במערכת החינוך. שיח זה כאמור התפתח למארג של יחסי אמון ושיתוף פעולה במגוון רחב של אתגרים ויצירת תשתיות ממשיות לניהול השותפויות.

משרד החינוך
משרד החינוך | צילום: חדשות 13

התהליך שהתבצע במשרד החינוך, כמו גם תוצריו, מהווה מהלך ייחודי ופורץ דרך אשר משמש דוגמא גם למשרדי ממשלה אחרים. בבסיסו נכרתה אמנה בין מגזרית, אשר כוללת הצהרה המכירה בתרומה הייחודית של כל מגזר למערכת החינוך, וכן הכרה בצורך בשיתופי פעולה בין מגזריים לקידום מערכת החינוך.

פועל יוצא מהקמת היחידה וממעגלי השיח הוא ההלימה בין התוכנית החינוכית שנבחרת עם מטרות ודגשים מרכזיים למוסד החינוכי, לרשות המקומית, למחוז ולמדיניות משרד החינוך. במסגרת זו, כל מנהל אשר בוחר בתכנית מסוימת נדרש לציין מה הנחה אותו בבחירת התוכנית ובסיומה לכתוב משוב.

מערך קשרים ושותפויות אלו של משרד החינוך עם המגזר השני והשלישי היווה בשנים האחרונות קרקע לצמיחתם של תכניות ותהליכים מועילים וחשובים לצד מורכבויות שונות של האוכלוסיות השונות. בהינתן התהליך הארוך, המורכב והעדין הזה שעברו כל הצדדים המעורבים, ולאחר בניית מערכת יחסי אמון עדינה ושברירית, והעברת סמכויות למנהלי בתי הספר אשר מודעים היטב לצרכים, היעלה על הדעת שבגלל פוליטיקה נחשוב להרוס את כל שנבנה בשני העשורים האחרונים?

אבי מעוז
יו''ר נעם, אבי מעוז | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

העברת היחידה לניהול ותכנון תוכניות ושותפויות בין מגזריות ליו"ר מפלגת נעם, ח"כ אבי מעוז, תחזיר את מערכת החינוך אל תקופות בהן המגזר השלישי נתפס כמאיים על מערכת החינוך, ומערכת האמון בין שלושת המגזרים, הראשון השני והשלישי, היו מעורערים ולא מוסדרים.

ארבע שנות עבודה ושיח משותף הובילו להבנה שאפשר, צריך וחובה לשתף את המגזר השלישי במערכת החינוך, על מנת לממש את המטרה של קידום טובת התלמיד בישראל תוך חתירה לשוויון הזדמנויות - כיאה למדינה דמוקרטית. יעשו טוב כל הצדדים ויקדימו מחשבה למעשה, ישקלו שנית את מהלך העברת היחידה לגוף שאיננו משרד החינוך, ויגיעו למסקנה שהפוליטיקה צריכה להישאר מחוץ לחינוך.

חגי אשר
חגי אשר | צילום: יונתן לוין

אחרת, בהתעלם מדעותיו הקיצוניות והחשוכות שהביע מעוז, הכנסת הפוליטיקה לתוך מערכת היחסים האיתנה שנרקמה בשש השנים האחרונות, והעברת היחידה אל מחוץ למשרד החינוך, תחזיר את מערכת החינוך שני עשורים אחורנית, אל תקופות חשוכות שהציבור התאמץ לשכוח. בהינתן דעותיו הקיצוניות והחשוכות, הרי שמערכת החינוך תחזור אחורנית חמישה ויותר עשורים לאחור. יחשבו היטב הפוליטיקאים פעם נוספת וישאירו את החינוך בחינוך.

חגי אשר הוא מחזיק תיק החינוך ברמת גן ויו"ר סיעת רמת גן ביחד

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com