לא לומדים מטעויות: עוד גנרל הוכתר כמשיח | דעה

הריאיון עם הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט עורר תגובות נלהבות. שוב המרכז-שמאל מצא מושיע. רק שאיבדתי ספירה בכמות הפעמים שנאמרה המילה "אני" וצריך לזכור שההיסטוריה מלמדת שגנרלים הם פוליטיקאים כושלים. רק תשאלו את עצמכם היכן גבי אשכנזי עכשיו

גדי איזנקוט
הרמטכ״ל לשעבר גדי איזנקוט (ארכיון) | צילום: רויטרס

מזל טוב לגוש המרכז-שמאל. עוד משיח הוכתר בסוף השבוע למחנה. מדובר בלא אחר מאשר גדי איזנקוט, הרמטכ"ל ה-21 של מדינת ישראל. לפני הכול אדגיש: מדובר בהישג עיתונאי חשוב ומצוין של בן כספית. הבעיה היא לא בעצם הריאיון. הבעיה היא בדובר ובעיקר – בתגובות שבאו לאחריו.

מעבר על הרשתות החברתיות בסוף השבוע וניתן לראות כבר הכתרה רשמית של איזנקוט כגנרל הבא "שיציל" את המדינה. כמובן, שרוב התגובות הגיעו מהצד של המרכז-שמאל, שכל פעם מחדש נופל בפח שנקרא "תקוות הגנרל".

לפני שנעשה פלאשבק לעבר, כמה מילים על הדברים עצמם שאיזנקוט אומר. אתמקד בשתי בעיות. הראשונה היא אישית: כמעט 80 פעם מופיעה בחלק הראשון של הריאיון (החלק השני יפורסם בשבוע הבא) המילה "אני". "אני עשיתי ככה", "אני מנעתי ככה", "אני אמרתי ככה". ולא ספרתי את כמות הפעמים שאיזנקוט עשה שימוש בגוף ראשון. קצת צניעות לא תזיק.

איזנקוט וכוכבי
איזנקוט מתחמם על הקווים. לכוכבי יש עוד זמן | צילום: דובר צה''ל

בעיה נוספת: איזנקוט מעלה בריאיון את הבעיה המוכרת על כך שביחידות הטכנולוגיות כמו 8200 למשל אין ייצוג הולם לבני נוער מהפריפריה. "חייבים לדאוג לכך שנערים מקריית שמונה, טבריה, חצור, אופקים ואילת יזכו להזדמנות שווה", אומר איזנקוט בריאיון לכספית. "גדלתי באילת, עמדתי בראש הצבא. אני רואה את הנתונים של מי שמגיע לשרת ביחידות הטכנולוגיות המתקדמות. הייתי רוצה לראות שם ייצוג שווה והולם".

זה יפה שאיזנקוט זוכר שהוא עמד בראש הצבא ושהוא מאוד רוצה לראות ביחידות הטכנולוגיות המתקדמות ייצוג שווה והולם, אז מדוע איזנקוט לא דאג בתקופתו כראש המטה הכללי שיהיה ייצוג שווה והולם לבני נוער מהפריפריה באותן יחידות טכנולוגיות מתקדמות?

אבל הבעיה החמורה כאמור הן התגובות שבאו בעקבות הריאיון. כמעט ולא נתקלתי בתגובות שלא היללו את איזנקוט, שכניסתו לפוליטיקה היא עניין של זמן (הוא המתין לסיום שלוש שנות הצינון שחלפו השבוע) וקריאות דחופות שיעשה את הכניסה (כרגע אין כל כך עבור מה להיכנס כי אין בחירות. עדיין לפחות).

לאותו ציבור מהלל יש בעיית זיכרון? כמה רמטכ"לים היו כאן פוליטיקאים דגולים? נכון, היה את רבין. פעמיים ראש ממשלה (יש האומרים גם מוצלח, כל צד במפה הפוליטית יגיד אחרת). ו? אהוד ברק זוכרים? מוגדר על ידי רבים כאחד מראשי הממשלה הכושלים שהיו כאן. קבלו רגע קוריוז: רבין היה הרמטכ"ל השביעי, ברק היה הרמטכ"ל ה-14 ואיזנקוט היה הרמטכ"ל ה-21. כל רמטכ"ל שביעי ראש ממשלה. האם גם איזנקוט? רק קוריוז כאמור.

גבי אשכנזי
נעלם. גבי אשכנזי | צילום: רויטרס

נמשיך. משה (בוגי) יעלון, שאול מופז ודן חלוץ. את ההיסטוריה של השלושה כולם מכירים ולא צריך להוסיף. בואו נתמקד בשני הרמטכ"לים האחרונים שנכנסו לפוליטיקה – גבי אשכנזי ובני גנץ. אמנם האחרון היה פסע מראשות ממשלה ושלוש פעמים היה קרוב לנצח בבחירות, אך זה לא קרה והשאר ידוע. הוא הפר את הבטחת הבחירות המרכזית שלו ונכנס לממשלה עם נתניהו. גם עכשיו, עדיין יש מי שלא ממהר להאמין לגנץ שהוא לא יפרק את "ממשלת השינוי" אם בליכוד יציעו לו שוב עולם ומלואו.

אבל אתם זוכרים איך דיברו כאן על גבי אשכנזי? גם הוא הוכתר למשיח. ראו בו כמנהיג הבא של מפלגת העבודה. בסוף הוא חבר לגנץ ואיפה הוא עכשיו? אחרי קדנציה אחת – הוא הבין שזה לא בשבילו ויצא מהחיים הפוליטיים (ואין לי מושג אם יחזור בכלל).

אין לי כוונה לתת עצות לאיזנקוט. קטונתי. אבל מציע בחום לכל "המתלהבים" להנמיך. ההיסטוריה נגדכם. צניעות מעולם לא הייתה הצד החזק בקרב הגנרלים. ואפילו לא דיברתי על אביב כוכבי, שכבר עושה סימנים של פזילה לכיוון הפוליטיקה כשיגיע היום.

רון נוטקין הוא העורך הראשי של אתר חדשות 13