אבו מאזן במכירת חיסול - החמאס והג'יהאד הראשונים לעמוד בתור | דעה

יו"ר הרשות רוצה להיכנס להיסטוריה הפלסטינית לא רק כמי שלא נכנע לישראל בנושא הפשרה הטריטוריאלית והמדינה היהודית, אלא גם כמי שמותיר כתב אישום בינלאומי בגין פשעי מלחמה נגד ישראל - ובחברה הפלסטינית רואים בזה הישג גדול

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן | צילום: רויטרס

בין שהוא חש שבריאותו הרופפת מראה לו את הדרך החוצה ובין שאלו פעימות ליבו הפוליטיות האחרונות, אבו מאזן קיבל סוף סוף את ההחלטה שחנתה במוחו זמן רב. עתה העת, הוא סבור, להיכנס להיסטוריה הפלסטינית לא רק כמי שלא נכנע לישראל בנושא הפשרה הטריטוריאלית והמדינה היהודית, אלא גם כמי שמותיר "כתב אישום" בינלאומי בגין פשעי מלחמה נגד ישראל שיביא לחקירתה ואולי להעמדתה לדין. בחברה הפלסטינית רואים בזה הישג גדול.

לפני כ-20 שנה, באחד הפאנלים ב-CNN, הטחתי בעו"ד מייקל טרזי, פלסטיני תושב רמאללה ומבקר ישראל מושבע שליווה את מסע הדמון ההסברתי של הרשתות הפלסטינית כנגד ישראל, כי "יש לכם מחלקת הסברה מעולה. אתם עובדים מצוין ועומדים במשימות המוטלות עליכם אבל מדינה פלסטינית לא תהיה לכם", כשהמנחה ממהר לנזוף בי על האמירה הפסימית.

מתחילת דרכו כראיס כונה אבו מאזן "ערפאת בחליפה" ועתה הוא אשרר סופית שדימויו היה נכון, שכן בניגוד לערפאת הוא קיבל החלטה להשחיר ולהילחם בישראל בעיקר בזירה הבינלאומית, שם הוא צבר תהילה של ממש, כאשר עשרות מדינות מוסלמיות, ערביות וכאלה שנגועות באינטרסים צרים תמכו במהלך לצד מדינות לצד המדינות המובילות באיחוד האירופי. הוא ואנשיו רואים את העמדתה לדין של ישראל בטריבונל בינלאומי כאחת מפסגות המאבק הישראלי-פלסטיני. סוף סוף יש צידוק, הם אומרים, לקיומה של מחלקת הסברה פלסטינית מנופחת זוללת כספים שמתבססת על תרומות עתק של קרנות אירופאיות שגורמת נזק כבד לישראל.

יו''ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס - אבו מאזן
יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן | צילום: רויטרס

מדינה פלסטינית? מי בכלל חושב על זה ברש"פ. קו ההסברה של הפלסטינים נותר כשהיה. אסור להתפשר על מדינה יהודית, אסור לקבל את הגבולות המוצעים על ידי ישראל, ובסוגיות הליבה של פליטים, ירושלים, התנחלויות, גבולות, כל שישראל תציע לא ישביע את רעבונם של הפלסטינים שידרשו ויתורים נוספים מישראל כדי שיוכלו להאשימה ב"עקשנות מדינית" והפלסטינים יוכלו להעניק מדליות לאנשיהם על "עמידה איתנה".

מדינה עצמאית? מי צריך את זה? מתווה ההתנהגות הפלסטיני נותר כשהיה. שלום עם ישראל אינו אובססיה אלא רק אופציה. החיים בסיטואציה של אי-שלום מקשים אולי על דלת העם בשכם ובחברון, אבל מיטיבים עם צמרת הרשות הפלסטינית שהתעשרה ושגשגה עשרת מונים. מאז אוסלו זרמו הרבה מיליארדי דולרים ויורו שמצאו את דרכם לתשלומי שכר לפקידים ולאנשי ביטחון, אך גם תשלומים למחבלים ולמשפחותיהם והיתרה זלגה לכיסיהם של "העומדים איתן". צודקים ראשי הרשות באומרם שעשיית שלום תחייבם לעבוד קשה, ועבור מי שהתמכרו לכספי סיוע והפכו לנרקומנים של תרומות ונדבות מבלי להתאמץ - זה יהיה בבחינת שינוי משמעותי לרעה בדפוסי חייהם.

אין ספק שהשינויים הפוליטיים בישראל בעקבות הבחירות האחרונות, והחשש מהתפרצות של גל ימני ישראלי שיטרוף כל אפשרות של מו"מ, מעודדים את אבו מאזן לצאת כבר עתה בקמפיין אנטי ישראלי מוגבר בתקווה שהתמיכה הבינלאומית לא תאחר לבוא. כנראה שגם יו"ר הרש"פ הושפע מ"פסקת ההתגברות" ומנסה עתה לממש פסקה משלו.

משה אלעד
משה אלעד | צילום: יח''צ

אלא שהתרחיש הזה לא יסתיים רק באיומים ובהכפשות של ישראל, אלא עשוי בהחלט להסתיים בקריסה מוחלטת של הרשות הפלסטינית עקב הפסקה יזומה של פעילותה והנחת המפתחות של הסכמי אוסלו לפתחה של ישראל. תרחיש זה עלול להביא אף לתוהו ובוהו באיו"ש עד כדי מלחמת אזרחים מקומית, כאשר החמא"ס והג'יהאד האסלאמי, שכבר אוחזים בתמיכה ואהדה ציבורית הולכת וגוברת, יהיו הראשונים להשתלט על הואקום שנוצר ולהשתלט על המוקטעה.

ערפאת, כמהפכן אמיתי, הנחה בשעתו את אנשיו להכין "מנהרת בריחה" לחו"ל למקרה שישראל תחליט לשוב ולהשתלט על שטחי הרש"פ. אפשר שאבו מאזן דרש לבדוק עתה שוב את תקינותה של המנהרה. אל נתפלא אם ביום שתושבע ממשלה חדשה בישראל יורה מחמוד עבאס לאנשיו להישבע אמונים כמו פעם לאש"ף - אבל הפעם מחוץ לגבולות השטחים.

ד"ר אל"מ (מיל') משה אלעד הוא מרצה במכללה האקדמית גליל מערבי, לשעבר ראש מנגנון התיאום הביטחוני עם הפלסטינים באוסלו

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com