יזהר אשדות לא לבד: שירים ישראליים נוספים שצונזרו

השיר "עניין של הרגל" של יזהר אשדות נאסר להשמעה בגלי צה"ל, אך הוא לא היחיד. בהיסטוריה הקצרה של מדינת ישראל צונזרו לא מעט אמנים בעקבות מסרים הנוגעים לצבא, פוליטיקה וחיילי צה"ל

יזהר אשדות
יזהר אשדות | צילום: צילום מסך ערוץ 10

"עניין של הרגל", השיר החדש של יזהר אשדות שכתבה בת זוגו, אלונה קמחי, יצא לפני מספר שבועות ואף הושמע בגלי צה"ל. השבוע החליט מפקד התחנה, ירון דקל, שהשיר לא יושמע יותר בתחנה מכיוון שהוא מציג את חיילי צה"ל באור דמוני.

 

בכך מצטרף יזהר אשדות לרשימה ארוכה ומכובדת של אמנים ישראליים שיצירותיהם נאסרו להשמעה, כמעט כולם על רקע פוליטי-צבאי.

הסלע האדום - אריק לביא

את השיר "הסלע האדום" שכתב חיים חפר ושר אריק לביא אסר משרד הפנים ב-1958 לשדר ברדיו מחשש שהשיר יעודד ישראלים לחצות את הגבול לפטרה ולסכן את חייהם במדינה שהייתה מדינת אוייב.

 

"מעבר להרים ולמדבר, אומרות האגדות, ישנו מקום, שאיש ממנו חי עוד לא חזר, והוא נקרא: הסלע האדום":

 

חד גדיא - חוה אלברשטיין

שירה של חווה אלברשטיין "חד גדיא" מתוך האלבום המפורסם "לונדון", מתבסס על הפיוט מהגדת סדר הפסח ונחשב לשיר מחאה על הנעשה בשטחים בזמן האינתיפאדה, בוא נפסל להשמעה בשנת 1989.

 

"הייתי פעם כבש וגדי שליו, היום אני נמר וזאב טורף, הייתי כבר יונה והייתי צבי, היום איני יודעת מי אני":

 

יחזקאל - החלונות הגבוהים

השיר הכיפי של "החלונות הגבוהים", "הנביא יחזקאל", נאסר לשמיעה לכמה שנים טובות מכיוון שהשיר גרם לפגיעה ברגשותיו של הציבור הדתי בטענה ששפת החול בשיר איננה מעניקה את הקדושה הראויה לנביא.

 

"אח, איזה גבר, אח, איזה איש, שתי העיניים כאבן תרשיש, עם מלאכים הוא אכל ושתה, הוא ואלוהים כמו אני ואתה!":

 

חייל של שוקולד - החלונות הגבוהים

שיר נוסף שנאסר להשמעה של החלונות הגבוהים הוא השיר "חייל של שוקולד". חנוך לוין כתב ושמוליק קראוס הלחין שיר שמתחיל כמו שיר הנושא של תוכנית הילדים "פרפר נחמד" בטענה שהוא גורם לדמורליזציה בקרב חיילים.

 

"בוא חייל של שוקולד בוא אלי אל המשלט שב תנוח אל תירא ותשוב לעפרך":

 

שיר לשלום - להקת הנח"ל

בשנת 1969 כתב יענקלה רוטבליט את "שיר לשלום" ללהקת הנח"ל בהשפעת תרבות ההיפים והמחזמר "שיער". אלוף פיקוד המרכז רחבעם זאבי ואלוף פיקוד הדרום אריאל שרון אסרו על השמעת השיר בתחומי הפיקוד שלהם בטענה שהשיר פוגע במשפחות השכולות.

 

"תנו לשמש לחדור מבעד לפרחים. אל תביטו לאחור, הניחו להולכים":

 

יורים ובוכים - סי היימן

בשנת 1988 יצא השיר "יורים ובוכים" מתוך אלבומה השני של סי היימן שעסק באינתיפאדה הראשונה. השיר החריף ביקר את התנהלות ישראל באינתיפאדה ונאסר לשידור.

 

"יורים ובוכים, שורפים וצוחקים, מתי בכלל למדנו איך קוברים אנשים חיים?":

 

אחרינו המבול - נורית גלרון

בשנת 1989 הוציאה נורית גלרון את השיר "אחרינו המבול" ונאסר מיד להשמעה. השיר עסק באינתיפאדה הראשונה ובו הביעה גלרון מחאה על יחסם האדיש של תושבי העיר תל אביב למלחמה.

 

"יש מדינה של אבנים ובקבוקי תבערה, ויש תל אביב בוערת ממועדונים ומעשי זימה, יש מדינת מתקוממים שם חובשים את הפצעים ויש תל אביב חוגגת, חיים, אוכלים ושותים":

 

האונס- אהוד בנאי ומזי כהן

בשנת 1986 עלתה על הבמות אופרת הרוק "מאמי" בכיכובם של מזי כהן, אהוד בנאי, אריה מוסקונה יוסי אלפנט ועוד. שיר האונס המפורסם מתוך אופרת הרוק נאסר להשמעה בגלל הטקסט הפרובוקטיבי והמסרים האנטי מלחמתיים.

 

"עשרים שנות כיבוש, יותר לא נמתין, בזיקפה ובזרע נגאל את פלסטין":

 

>>> לא רק בגלי צה"ל מחרימים את יזהר אשדות

 

>>> בואו לעקוב אחרינו בטוויטר ולהתעדכן בכל מה שקורה בעולם הבידור