מחקר: ישיבה ממושכת במהלך היום מקצרת את החיים

יושבים כל היום מול המחשב? מחקר אוסטרלי קובע כי הדבר עלול לקצר את חייכם - אפילו אם אתם מבצעים פעילות גופנית

גבר יושב מול מחשב
גבר יושב מול מחשב | צילום: shutterstock

ריק

ישיבה ממושכת מסוכנת לבריאותנו יותר משחשבנו: מחקר של מכון סאקס באוסטרליה, קובע כי ישיבה לאורך מספר רב של שעות במהלך היום עלולה לקצר את החיים, גם למי שמבצע פעילות גופנית באופן סדיר. 

 

המחקר עקב אחר יותר מ-200,000 נבדקים בגילאי 45 ומעלה בין השנים 2006 עד 2010. הוא נועד לבדוק האם יש קשר בין כמות השעות הכוללת שבילו הנחקרים בישיבה לבין הסיכוי שימותו בעתיד הקרוב. כדי לקבוע זאת, נעשה שימוש בנתוני הגיל, המשקל, המצב הבריאותי והפעילות הגופנית של הנחקרים.

 

התוצאות הראו, כי אנשים שישבו יותר מ-11 שעות ביממה היו בעלי סיכוי גבוה יותר ב-40% למות במהלך 3 השנים שלאחר מכן. המחקר מצא גם קשר כמותי בין שני המדדים: ככל שאנשים יושבים שעות רבות יותר ביממה - הם עתידים למות בעתיד הקרוב יותר.

 

המחקר של מכון סאקס הוא חלק ממחקר רחב היקף ומתמשך בנושא הזדקנות בריאה, שעוקב אחר 222,497 נבדקים בני 45 ומעלה. עוד עלה במחקר, כי פעילות גופנית אמנם מסייעת למצב הבריאותי של הנבדקים, אולם אין היא מבטלת את הסיכון במוות מוקדם בעקבות ישיבה ממושכת. המחקר הראה כי אף שאנשים שעשו כושר 5 שעות ומעלה בשבוע היו בסיכון נמוך יותר - הסיכוי שימותו בטרם עת עלה אם נטו לשבת שעות רבות במהלך היום.

 

עבור רובנו, האפשרות לעבוד בעמידה אינה ריאלית. אם כך, מה ניתן לעשות כדי לעמוד יותר על הרגליים? כותב המחקר הראשי, היד ואן דר פלוג, ממליץ: "נסו למצוא איזון סביר בין ישיבה, עמידה והליכה לבין פעילות פיזית אחרת".