מטוס האימון הבא של חיל האוויר - איטלקי

משרד הביטחון העדיף את ה-M-346 של אירמקי מאיטליה על ה-T-50 של דרום-קוריאה. ישראל תרכוש כ-30 מטוסי אימון והדרכה בעלות מיליארד דולר, איטליה התחייבה לעסקת גומלין

מטוס האימון הבא של חיל האוויר יהיה מתוצרת איטלקית. כך החליט היום (ה') משרד הביטחון, שבחר במטוס M-346 של אירמקי מאיטליה, לאחר "קרב אווירי" עם המתחרה מדרום-קוריאה, T-50. היקף העסקה עומד על יותר ממיליארד דולר, בהם תרכוש ישראל כ-30 מטוסי אימון והדרכה חדישים ומתקדמים, שיגיעו ארצה בשנים 2014-2015.

בתמורה, התחייבו האיטלקים לבצע עסקת גומלין עם התעשיות הבטחוניות הישראליות, במסגרתה יירכשו מערכות לווין ומטוסי ריגול באותו הסכום. גורמים בטחוניים הבהירו כי המצב הכלכלי באירופה בכלל ובאיטליה בפרט נלקח בחשבון, והוברר באופן חד משמעי כי ביטול עסקת הגומלין יביא גם לביטול רכישת מטוסי האימון.

היום מסרו במשרד הביטחון לעמיתיהם הקוריאנים והאיטלקים את ההודעות על הזוכה במכרז, שהתפרסם לפני שלוש שנים. צוותים מיוחדים של חיל האוויר המליצו על המטוס האיטלקי, לאחר בחינה ממושכת, והבחירה תובא בקרוב לאישור ראש הממשלה ושר הביטחון.

"טייסים שלנו ביצעו עשרות גיחות במטוסי האימון שנבחנו, הן בדרום קוריאה והן באיטליה", הסביר גורם בטחוני. "נבדקו פרמטרים רבים, בעיקר איכות ההדרכה, בטיחות המטוס והמחיר. טייסי ניסוי, בהם טייסים בכירים ומדריכים, בדקו את שני המטוסים בתיאוריה, על הקרקע ובאוויר, ובמעלה הדרך התברר לנו שעלות התפעול של המטוס האיטלקי זולה יותר, מעבר ליתרונותיו המקצועיים".

במערכת הביטחון דרשו מהאיטלקים הבהרות לגבי התרסקות מטוס האימון שלהם בדובאי לפני מספר חודשים, ובתחילה נראה שהתאונה עלולה להשפיע באופן ניכר על תוצאות המכרז. "קיבלנו מהם את כל הנתונים, התמונות ודו"ח חקירת התאונה, והתברר שמדובר בתקלה במערכת חשמל של מטוס שהוא אב טיפוס ולא מטוס מפס הייצור הסדרתי", הסבירו הגורמים. "זו הייתה תקלה שאופיינית רק לאבטיפוס ולא רלוונטית לקו הייצור". הגורמים הביטחוניים הודו כי גם לעובדה שלמטוס הקוריאיני יש שעות טיסה רבות בחיל האוויר המקומי, בניגוד למקבילו האיטלקי, היה משקל בבחירה.

הבחירה התקבלה באכזבה ובכעס בסיאול, אבל במערכת הביטחון לא מאמינים כי הקוריאנים יפסיקו את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל: "אנחנו מקווים מאוד שלא נגיע למצב הזה. הייתה תחרות ובכל תחרות יש צד שמפסיד. פעלנו איתם בשקיפות מלאה, נתנו להם שתי דחיות במהלך ההתמודדות, וקיבלנו מהם רק מזכר כוונות לגבי עסקת הגומלין, מסמך שאינו מחייב לגמרי, ותלוי בין היתר באישורים מהממשל. לאורך כל הדרך הקוריאנים הביעו ושידרו סימנים שהתהליך לא תקין, כשבפועל הם קיבלו יותר זמן מהאיטלקים. אבל לגיטימי שהצד השני ייתן פייט".