רשמית: גוגל הולכת להכיר אותנו הרבה יותר טוב החל מה-1 במרץ

החברה תעקוב אחרי המשתמשים על פני כל השירותים שלה - חיפוש, ג'ימייל, יוטיוב ואחרים. לא מעוניינים? אין לכם ממש ברירה

לוגו גוגל עם רקע שחור
לוגו גוגל עם רקע שחור | צילום: צילום מסך

סטריפ

סטריפ חורים ברשת
סטריפ חורים ברשת | צילום: סטודיו nana10

גוגל הכריזה אתמול על שינוי מהותי במדיניות הפרטיות שלה שייכנס לתוקף בעתיד הקרוב. החברה תעקוב אחר משתמשים על פני כל השירותים שלה - חיפוש, ג'ימייל, יוטיוב ואחרים - מבלי לספק דרך מוצא למי שאינו מעוניין בכך. החברה הודיעה שהיא מצמצמת את מספר מסמכי מדיניות הפרטיות שה מ-60 למסמך אחד "קצר וקל להבנה". החל מה-1 במרץ, 2012 החברה תוכל לנהוג כך במילים שלה:

 

"מדיניות הפרטיות החדשה שלנו מבהירה כי אם אתה מחובר נוכל לחבר מידע שסיפקת בשירות אחד יחד עם מידע שהתקבל משירותים אחרים. בקיצור, נתייחס אליך כמשתמש אחד בכל המוצרים שלנו על מנת לספק לך חוויית גוגל אינטואיטיבית ופשוטה יותר".

 

למשתמשי גוגל אין אפשרות אחרת מלבד לקבל את השינויים או להפסיק להשתמש בשירותי החברה. שינוי המדיניות נועד לאפשר לגוגל ללמוד יותר על המשתמשים בשירותים שלהם ולהגדיל את ערכם בעיני המפרסמים. דרך חיבור מידע משירותים שונים כמו חיפוש, גוגל מפות, ג'ימייל, יוטיוב, גוגל פלוס ואחרים גוגל תוכל פרופיל מדויק יותר אודות המשתמש, תחביביו, תחומי העניין שלו, מקומות בהם הוא מבקר, קשרים חברתיים ועוד.

מנכ"ל גוגל, לארי פייג', אמר מוקדם יותר החודש למשקיעים כי החברה הציבה בעדיפות עליונה מטרה להפוך את חוויית השימוש בגוגל למותאמת אישית יותר. למשל, גוגל שינתה לאחרונה את תוצאות החיפוש באופן שמציג פוסטים פרטיים ששותפו לעיני המשתמש בגוגל פלוס לצד תוצאות חיפוש פומביות המיועדות לכולם. המטרה, במילים של גוגל, "היא להפוך את גוגל למנוע חיפוש שמבין לא רק תכנים אלא גם אנשים ויחסים".

 

"להכיר את המשתמשים, להבין מי הם באמת ולספק להם תכנים רלוונטיים ונחוצים זה מאוד חשוב", אמר פייג', "טיפוח הזהות האישית היא חלק מהותי מהעבודה שלנו ודוגמה לאופן שבו נתן לשפר מוצרים כאשר מבינים אנשים".

 

מיזוג מידע משירותים שונים

גוגל סיפקה כמה דוגמאות לאופן שבו מיזוג מידע משירותים שונים עשוי לשנות את האינטראקציה של אנשים עם גוגל: החברה תוכל לספק למשתמש תזכורת שהוא מאחר לפגישה שנקבעה בגוגל קלנדר על בסיס המיקום שלו ומצב התנועה באותו זמן על פי גוגל מפות. באופן דומה, אם התכתבתם עם חבר על נושא רפואי רגיש בג'יימייל, ייתכן ותראו מודעות בנושא זה בצד תוצאות החיפוש גוגל או תוצאות חיפוש מותאמות טוב יותר על בסיס הידע המוקדם של גוגל עליכם.

 

גוגל מציגה את מדיניות הפרטיות החדשה כרצונה לפשט את מדיניות הפרטיות ולהפוך אותה לידידותית יותר למשתמש, ובכך היא עונה לקריאת הרגולטורים לאפשר להבין טוב יותר מה חברות עושות עם המידע האישי שלהם. הניסוחים היחצ"ניים האלה לא ימנעו מפעילים וגופים למען הפרטיות לבקר את גוגל על הפיכתה לאחות גדולה של המשתמשים, וגם לא צפוי למנוע מהרגולטור לבחון את העניין.

 

בשנה שעברה נקלעה גוגל לעימות עם רשות הסחר הפדרלית שקבעה כי בהשקת גוגל באזז החברה נקטה טקטיקות מטעות והפרה את הבטחותיה בעניין הפרטיות. כחלק מההסדר אולצה גוגל להסכים לביקורות פרטיות בלתי תלויות ב-20 שנים הקרובות.

 

גם שינוי המדיניות החדש עלול להטעות, בהתחשב בכך שרוב האנשים לא קוראים מדיניות פרטיות. למשל, משתמש ג'ימייל עלול לשלוח הודעות בנושאים רגישים מבלי שיהיה מעוניין בכך שמיקום הפגישה או הנושאים המדוברים יופיעו בתוצאות החיפוש או במפות של גוגל. על פי המדיניות החדשה, אין די ביציאה מג'ימייל כדי להגן על הפרטיות שלכם: עליכם להתנתק גם מהשירותים האחרים של גוגל על מנת שהמידע שלכם לא יהיה חשוף, עניין רגיש במיוחד במחשבים ציבוריים או במקומות עבודה, למשל.

 

רק לאחרונה שינתה גוגל את תוצאות החיפוש שלה והוסיפה תכונה בשם Search plus Your World, שהציגה תוצאות חיפוש חברתיות מ"גוגל פלוס". על אף שגם תכונה זו עוררה ביקורת, גוגל לפחות מאפשרת למשתמשים לנטרל אותה (opt out).

 

פורסם לראשונה ב"חורים ברשת"

ראו גם:

הצצה לג'ימייל החדש: 4 שינויים משמעותיים