אבסורד בוויקיפדיה: דפני ליף לא ואנחל בונני כן?

בזמן שהמחאה החברתית כבר עשתה היסטוריה, מתווכחים ביניהם עורכי ויקיפדיה האם מגיע לדפני ליף ערך באנציקלופדיה המקוונת. "היא לא עשתה שום דבר ראוי לציון"

דפני ליף מתוך נבחרת ישראל
דפני ליף מתוך נבחרת ישראל | צילום: מתוך התוכנית

סטריפ

סטריפ חורים ברשת
סטריפ חורים ברשת | צילום: סטודיו nana10

זמן קצר לאחר פרוץ המחאה החברתית בישראל באמצע יולי עלה בוויקפדיה ערך על שמה של דפני ליף, מיוזמות המאבק, ומיד פרצו בו מלחמות עריכה בין עורכי האתר, הוויקיפדים. בדיון העלו המתנגדים טענות שונות, בהן שליף אינה יוזמת המאבק, שמדובר בקמפיין של השמאל הלאומי וליף היא בסך הכל בובת קש. עוד טענו המבקרים שליף "לא עשתה שום דבר ראוי לציון", "כולה פתחה דף פייסבוק", "היא ערכה סרטונים עבור שת"יל", "היא עשויה מפלסטיק", "היא דומה לקוטג'", וטיעון המחץ הנבואי: "היא לא תשאיר חותם היסטורי".

 

לאחר שנמשכו מלחמות העריכה והעורכים המלומדים לא הצליחו לגבש ביניהם הסכמה הוחלט להעלות את נושא הסרת הערך מוויקיפדיה להצבעה כפתרון קיצוני לחילוקי הדעות. רק ויקיפדים יכולים להשתתף בהצבעה, משתמשים רשומים בעלי 100 עריכות במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה. ההצבעה החלה ב-3 באוגוסט והיא אמורה להסתיים מחרתיים. אם בתום ההצבעה יקבעו 55% מהמצביעים שליף אינה ראויה לערך הוא יימחק. בשלב זה, 51 תומכים במחיקה, 41 בעד השארת הערך.

 

ויכוח פילוסופי חשוב או עלה תאנה?

 

הדיון מרתק בחלקו ועוסק בשאלה אם ויקיפדיה אמור להיות אלטרנטיבה לאתר חדשות המעדכן מילות מפתח בפרשות אקטואליות (כפי שמתפקד בפועל ויקיפדיה באנגלית) או שמוטב שהעורכים ימתינו מספר שבועות בטרם יוסיפו ערכים אקטואליים לטובת הפרספקטיבה ההיסטורית.

 

אך הוויכוח אינו אלא חירטוט, שכן המשמעות של "ויקיפדיה" היא "אנציקלופדיה מהירה". אם לא נוכל לחפש ולמצוא ויקיפדיה ערכים עכשוויים יתפוגג ערך קיומה לפחות חלקית. הוויכוח הפילוסופי הוא עלה תאנה קטנצ'יק המסתיר את התואנה האמיתית לדרישת המחיקה: רבים מהוויקיפדים לא מתנגדים לתת ערך לליף עקב אי יכולת לברר את העובדות (אפשר לרוב) או מסיבות ענייניות אלא מפני שהם מתנגדים למחאה או לא מחבבים את הבחורה באופן אישי. וזה כבר מגוחך משום שוויקיפדיה לא אמורה להיות "תוכנית כבקשתך".

 

מבחן אנחל בונני

 

הניסיון למחוק את ליף מוויקיפדיה לא שונה מהניסיון לגמד את הפגנת הענק באמצעות ויכוח על מספר המשתתפים. כל כך אופייני לתרבות הדיון הקלוקלת בישראל המסתכם בחשיבה דו-קוטבית של אפסים ואחדים: ההישג שלך הוא ההפסד שלי, הביטוי שלך הוא ההשתקה שלי. וזה בדיוק מה שמנסים המתנגדים לעשות: לצמצם את השיח כך שמי שיחפש דפני ליף בוויקיפדיה לא ימצא אותה ולחילופין לא ידע שבשבת אחת בחודש אוגוסט יצאו לרחובות תל אביב קרוב ל-300 אלף אנשים והפגינו בעד צדק חברתי.

 

לגבי דפני ליף, הוויכוח נראה מיותר. מקומה בהיסטוריה מובטח כאשה שבעיקר בזכותה יצאו מאות אלפים להפגין באוגוסט הישראלי של 2011 וזה ראוי לערך בוויקיפדיה. כמורה נבוכים, אני מציע לוויקיפדים להיעזר בכלי מדעי שפיתחתי: מבחן אנחל בונני, דוגמן ושחקן שיכול לשמש אמת מידה בכל מקרה של התחבטות. כבודו של אנחל במקומו מונח, אך הוא לא יזם מחאה חברתית הוציא מאות אלפים לרחובות. אם הוא ראוי לערך בוויקיפדיה אז הרי שליף ראויה גם ראויה. אחרי הכל היא כוכבת הריאליטי של הלייף.

 

פורסם לראשונה ב"חורים ברשת"

 

עוד באתר חורים ברשת:

האם זה חוקי להפיץ תמונות עירום?