יואב יצחק רוצה זכויות - מקים את "איגוד העיתונאים העצמאיים"

"איגודי העיתונאים הקיימים כיום הם לא רלוונטיים בעליל. אין להם כל השפעה או תרומה משמעותית לחופש העיתונות וזמנם עבר", מסביר הבעלים והמייסד של News1

בחור משתמש במחשב ברקע כתום
בחור משתמש במחשב ברקע כתום | צילום: Getty Images / אימג'בנק

תחרות לבר מוחא? העיתונאי יואב יצחק מקים בימים אלה איגוד עיתונאים חדש תחת השם "איגוד העיתונאים העצמאיים" שיפעל בחסות אתרו "חדשות מחלקה ראשונה".

 

בהודעה שפרסם באתר קורא יצחק להגשת מועמדות לאיגוד החדש ומפרט עבור מי הוא נועד: "עיתונאים-חוקרים המקדישים מזמנם ומרצם לכתיבת ספרים ומחקרי עומק; עיתונאים עצמאיים מכל כלי התקשורת בישראל הרואים עצמם מחויבים לחופש הביטוי ונכונים להאבק למען הציבור; ובלוגרים פעילים הפועלים במסגרת אתרי אינטרנט, העוסקים באופן שוטף בכתיבה ובפרסום חדשות ו/או מאמרי דעה או כתבות בעניינים אקטואליים". היוזמה יצאה לדרך לפני מספר ימים ונכון לעכשיו הגישו מועמדותם כ-130 איש, רובם כותבים באתרים עצמאיים ובאתרו של יצחק.

 

"איגודי העיתונאים הקיימים כיום הם לא רלוונטיים בעליל. אין להם כל השפעה או תרומה משמעותית לחופש העיתונות וזמנם עבר", מסביר יואב יצחק את המניעים ליוזמה בשיחה עם נענע10 ברנז'ה. "הרצון שלי הוא לייצר ולהקים גוף עצמאי שלא יהיה תלוי במו"לים ובגופים מוסדיים אחרים, כזה שיוכל לאגד עיתונאים שהם עצמאיים בפועלם ובנשמתם. חבר'ה שמוכנים לשמש בתקשורת במדינת ישראל ככוח הסיירת של העיתונות".

 

בשלב זה אין כוונה לגבות תשלום עבור חברוּת באיגוד וטרם סומנו יעדיו או נושאים ספציפיים בהם יתמקד. "המטרה היא לא להקים איגוד עובדים", מבהיר יצחק, "אלא איגוד של עיתונאים למען חופש עיתונות וחופש ביטוי. גם אם צריך להקריב לשם כך קורבנות". יצחק מזמין גם בלוגרים, שאינם נחשבים באופן מסורתי לעיתונאים, להצטרף לשורותיו: "צריך לייצג את העיתונאים שפועלים במסגרות עצמאיות", הוא אומר. "זה כולל גם בלוגרים שלא עובדים בעיתון ולא קשורים לתקשורת הממוסדת".

 

יואב יצחק הוא הבעלים והעורך הראשי של אתר החדשות "news1  - מחלקה ראשונה" אותו הקים בשנת 2000, והוא שימש בעבר ככתב "העיר", "מעריב" ו"גלובס". הוא ידוע כנוהג למתוח ביקורת חריפה על גופי תקשורת ועיתונאים בכירים בישראל, כמו גם בחשיפת פרשת ויצמן-סרוסי ופרשת הולילנד.