מפקד אוגדת איו"ש: "לא בטוח שלפלסטינים יש אינטרס לשמור על רגיעה"

אתם אולי לא ממש שמעתם עליו, אבל תת-אלוף ניצן אלון הוא כנראה האדם שיכריע אם המתח במצטבר ברחוב הפלסטיני לקראת ספטמבר יהפוך לאינתיפאדה או ייגמר כמו ביום הנכבה. בפעם הראשונה מאז נכנס לתפקיד, מספק אלון הצצה ליום-יום המתוח באוגדת יהודה ושומרון, ומבהיר: "אסור להגיע למצב בו לחייל אין ברירה אלא לירות"

מפקד אוגדת יהודה ושומרון
מפקד אוגדת יהודה ושומרון | צילום: חדשות 10 צילום מסך

(23:53 דקות)

המציאות ביהודה ושומרון מזמן לא הייתה כל-כך מתוחה. הקיפאון המדיני, ההתקרבות בין פתח לחמאס והשעון המתקתק במהירות את מחוגיו לעבר עצרת האו"ם בספטמבר, הופכים את הגזרה שצה"ל נאבק במשך שנים כדי להשקיט, לחבית נפץ המאיימת להתפוצץ בכל רגע. "יש אשליה שהחיכוך הוא אפסי, אבל זו אשליה", אומר מפקד הגזרה, תת-אלוף ניצן אלון, בראיון ראשון מאז נכנס לתפקיד. "אתה חייב להיות עם עין פקוחה ולא להיות תמים".

 

אלון, שצמח את דרכו בשורת תפקידים בסיירת מטכ"ל, לא מוכר כל-כך לציבור. עד לפני כשנה הוא עדיין היה באגף המודיעין. עכשיו הוא הקצין שההחלטות שלו כנראה יכריעו אם המתיחות הנוכחית בגזרה תהפוך לאינתיפאדה או תסתיים בהפגנה בלתי אלימה כמו ביום הנכבה. היום, על רקע האירועים השונים, הוא צופה בחמאס ובפתח מתקרבים אחד לשני, ונאלץ ללהטט בין המחשבה של מערכת הביטחון לרצונות של המערכת המדינית.

 

"ככל שהרשת חזקה, כך יותר שקט - בהיבט המדיני לא בטוח", הוא אומר. " אני לא אתייחס לצד המדיני שלנו, לפלסטינים יש יעד והם מתרגמים אותו למהלכים אופרטיביים בשטח ובעולם. בישראל, הצבא כפוף לדרג האזרחי ובסוף, הוויכוחים צריכים להיות מתורגמים באופן בהיר לפקודות. אם ההנחיות היו בהירות יותר, החיים היו יותר קלים. אבל אנחנו לא ילדים, אנחנו יודעים שתישאר עמימות".

 

צילום: דובר צה"ל

עם זאת, הוא מדגיש כי לישראל יש גם תפקיד בנטייה של הפלסטינים ללכת אחר חמאס. "למרות הסכם הפיוס, המנגונים ממשיכים לסכל טרור, אבל אנחנו מתחילים לראות סדקים ראשונים", מספר אלון. "אנחנו גם רואים התלבטות איך ליצור מחווה כלפי חמאס, אולי באמצעות שחרור אסירי חמאס. לחמאס בסיס כוח מאוד פופלרי ביהודה ושומרון, אבל זה תלוי בנו. ככל שהמצב רגוע יותר, יציב כלכלי, חיים נורמלי, ההליכה או הנטייה לחמאס פחותה".

 

ועל רקע הדברים האלה, אלון צריך לוודא שאירועי ספטמבר, אם יהיו ובכל היקף שיהיו, יסתיימו בשקט יחסי, ובעיקר לא יובילו לאינתיפאדה חדשה. "בעת הנוכחית, כולל באירועי 'יום הנכבה', היה לרשות רצון להכיל את האירועים, אבל אני לא בטוח שהאינטרס הזה עוד שריר וקיים", הוא מבהיר. "באירועים האלה הרגשנו את העלייה במתיחות, אבל לא נוצר הבאזז שמוציא אלפים לרחובות. אבל הוא יכול להגיע".

 

על כן, מבקש האוגדונר להכין את חייליו לכל תרחיש אפשרי. "הרעיון הוא להיות ערוכים בכוח רב ואמצעים מספיקים, ולא להותיר את ההחלטה לחייל כך שאין לו ברירה אלא לירות", הוא מדגיש. "במקרה קיצון, אין לו ברירה אלא לירות, אבל לא כדי להרוג. אנחנו צריכים לעשות הכל כדי למנוע שהצלחה שלנו במניעת הפגנות או תהלוכות תביא לפנייה לטרור. המטרה שלנו היא להימנע מהרוג פלסטיני. כל הרוג מסלים את המצב בשטח".