22.9% מהצופים בישראל צפו בחתונה המלכותית

בשידורי ערוץ 1 צפו 6.1%, במשדר של ערוץ 10 צפו 3.8%, ובערוץ 2 עמד ממוצע הצפייה על 10.6% • האומדן המוקדם של מספר צופי הטלוויזיה בשידור החי של טקס הנישואים עמד על שני מיליארד צופים ברחבי העולם, לא כולל כ-400 מליון גולשי אינטרנט

הנשיקה
הנשיקה | צילום: Gettyimages/ אימאג'בנק

אחד מכל שלושה אנשים בעולם צפה אתמול בחתונה המלכותית של הנסיך ויליאם ובחירת ליבו קייט מידלטון, כך עולה מהערכה ראשונית של גופי שידור ברחבי הגלובוס.

 

כזכור, לפני שלושים שנה, ביולי 1981, נישאה דיאנה ספנסר לנסיך ויליאם ובמה שהוגדר כ"חתונה המאה" הפכה דיאנה לנסיכה מוויילס בטקס שנצפה על ידי 750 מליון איש ברחבי העולם - מספר שיא באותם הימים. כמעט דבר לא השתנה במהלך העשורים מבחינת הטקס הממלכתי עצמו, אך מבחינת היערכות אמצעי התקשורת והיקף שידורו של הטקס כיום - כמעט ואין מקום להשוואה.

 

חתונתם של ויליאם וקייט סוקרה כאירוע מדיה נרחב וחסר תקדים בכל קנה מידה תקשורתי, מהסוג בו מתגייסים אמצעי התקשורת ונערכים לכתיבת ההיסטוריה. מתחילת השנה הציפו את כלי התקשורת בעולם אירועים טרגיים כמו רעידות האדמה בניו-זילנד ויפן והמהומות בארצות ערב, ונראה כי שעתו היפה של בית המלוכה הבריטי הייתה בדיוק מה שעולם המדיה חיכה לו.

 

קים מרטין, מנהל רשת הטלוויזיה האמריקאית WE tv אמר: "בסקאלה של אחד עד עשר באירועי טלוויזיה גדולים - האירוע הזה הוא עשר פלוס פלוס", ונראה כי דייק בדבריו: החתונה תועדה ושודרה באופן שלא היה מבייש אף אירוע היסטורי לא רק מבחינת מספר הצופים, אלא גם מבחינת שעות שידור והיערכות כוח האדם לשידורים.

קים מרטין, מנהל רשת הטלוויזיה האמריקאית WE tv: "בסקאלה של אחד עד עשר באירועי טלוויזיה גדולים - האירוע הזה הוא עשר פלוס פלוס". ואכן, החתונה תועדה ושודרה באופן שלא היה מבייש אף אירוע היסטורי לא רק מבחינת מספר הצופים, אלא גם מבחינת שעות שידור והיערכות כוח האדם לשידורים

תקרית מביכה נרשמה כאשר רשת ABC נדרשה לבטל תוכנית מיוחדת שתוכננה עם חבורת הקומיקאים האוסטרלית "דה צ'ייסר", כתנאי לשימוש בחומרים של ה-BBC. ההוראה החריגה הגיעה ישירות מבית המלוכה, שלא התיר שימוש בחומרים לצרכי קומדיה

"משימה לא פשוטה ששמורה בדך כלל לאסונות"

"בישראל שמחו על ההזדמנות להעביר לצופים משהו אופטימי, וזה מסוג האירועים שאנחנו אוהבים", אומר גורם בערוץ 10 שהיה מעורה בפרטי השידור. "הוויז'ואלז היו מדהימים, אווירת השידור הייתה טובה, וזו הייתה חגיגה תקשורתית. לרתק צופים למסך ביום שישי אחר הצהריים זו משימה לא פשוטה ששמורה בדך כלל לאסונות".

 

שלושת הערוצים שידרו את החתונה במלואה בשידור ישיר מהשעה 12:00 ועד 15:30. בשידורי ערוץ 1 בהגשת דוד ויצטום צפו 6.1%  בממוצע, במשדר של ערוץ 10 בהגשת רומי נוימרק ויעקב אלון צפו 3.8%, ובערוץ 2 עמד ממוצע הצפייה על 10.6%. סך-הכל צפו בחתונה בשלושת הערוצים 22.9% מהצופים בישראל.

 

אך יש גם המבקרים את אינטנסיביות הסיקור הטלוויזיוני של הטקס, שלכשעצמו נמשך בסך-הכל 12 דקות אם מסירים ממנו את זמן המקהלה. רוברט תומפסון, מומחה לתרבות פופלארית וטלוויזיה, כתב לאתר פוקס-ניוז: "כמו בית המלוכה עצמו, גם האירוע הזה הוא קודם כל ריטואל ציבורי ענק. הוא נותן להרבה אנשים הזדמנות להיות ניזונים מאותו גרון תרבותי, למרות שמתרחשים דברים הרבה יותר חשובים".

שידורים חיים במהלך ההיסטוריה - כמה צפו ברחבי העולם?

- 1963 -  הלווית ג'ון קנדי: 180 מליון צופים

- 1969 -  נחיתת אפולו על הירח: 600 מליון צופים

- 1981 -  חתונתם של צ'ארלס ודיאנה: 750 מליון צופים

- 1997 -  הלווית הנסיכה דיאנה: 2 מיליארד צופים

- 2006 -  גמר גביע העולם בכדורגל: 715.1 מליון צופים

- 2008 -  טקס פתיחת האולימפיאדה בבייג'ינג: מיליארד צופים

- 2010 -  מבצע חילוץ הכורים בצ'ילה: מיליארד צופים