אז והיום: איך נראו הלוגואים של חמש חברות ידועות

הלוגו המקורי של נוקיה הבהיר שמדובר בחברת עץ וגומי; זה של אפל כלל ציור מורכב. מסע אל השינויים שעברו הלוגואים של חמש חברות מפורסמות

הלוגו של גוגל לאורך השנים
הלוגו של גוגל לאורך השנים | צילום: עיבוד מחשב: חורים ברשת

תמונת כותרת

סטריפ חורים ברשת
סטריפ חורים ברשת | צילום: סטודיו nana10

חלק מחברות הטכנולוגיה הידועות סוחבות על גבן היסטוריה מעניינת שבאה לידי ביטוי באבולוציה של הסמלילים שלהן (לוגואים בעברית) לאורך השנים.

 

אפל

 

הלוגו המקורי של אפל מ-1976 בו כיכב סר אייזיק ניוטון מתחת לעץ שהפיל את התפוח המפורסם על ראשו לצד שיר של וויליאם וורדסוורת נראה שונה לחלוטין מהלוגו הנוכחי, אם כי הוא אינו שונה בהרבה מגירסה מוקדמת אחרת של הלוגו.

הלוגו המקורי עוצב על ידי רון וויין, שהקים את אפל ביחד עם צמד הסטיבים ג'ובס וווזניאק ב-1976. ב-1977 מכר וויין את חלקו בחברה לג'ובס ווזניאק עבור 800 דולר משום שחשב שאפל היא הימור מסוכן, ללא ספק אחת ההחלטות העסקיות האומללות בכל הזמנים, וסטיב ג'ובס החליט לגנוז את הלוגו המקורי משום שחש שהוא מוגזם ולא ניתן לייצוג ברור בגדלים קטנים. וכך נולד הלוגו המפורסם, אז בצבעי הקשת שהתגלגל מאוחר יותר לגירסה מודרנית בעלת רקע כרומי (1998). עוד החלטה ויזואלית מבריקה של מר ג'ובס. אגב, המעצב המקורי של הלוגו, רוב יאנוף, עיצב את הנגיסה בלוגו כדי למנוע בלבול בין תפוח לעגבניית שרי.

הלוגו של אפל לאורך השנים
הלוגו של אפל לאורך השנים | צילום: עיבוד מחשב: חורים ברשת

מיקרוסופט

הדבר הכי חיובי שאפשר לומר על הלוגו הנוכחי של מיקרוסופט (מ-1975, עליון מימין) הוא בזכות הייצוג נאמנה של רוח החברה. הלוגו שחור, "כבד" ומשעמם. הלוגו המקורי (עליון משמאל) דווקא מפתיע בחינניות, מתכתב עם אלבומי התקופה. הלוגו השני (מ-1982, למעלה במרכז) לא ראוי בכלל להתייחסות ואילו הלוגו השלישי מ-1987 (תחתון משמאל) עם חתך ב-O שהיה אמור להיות מחווה למשחק פאק מן והמשפט "היכן אתם רוצים לבקר היום" שהוליד בדיחות קרש רבות על חשבונה של רדמונד עד שהוחלף ב-1996 בסלוגן הנוכחי.

הלוגו של מיקרוסופט לאורך השנים
הלוגו של מיקרוסופט לאורך השנים | צילום: עיבוד מחשב: חורים ברשת

גוגל

שני סטודנטים מאוניברסיטת סטנפורד, לארי פייג' וסרגי ברין, פיתחו ב-1996 מנוע חיפוש בשם BackRub, שיישם קונספט חדשני של ניתוח back links כדי לקבוע מידת רלוונטיות של אתר מסוים. אותו מנוע חיפוש הפך מאוחר יותר לגוגל, שמתבסס על המושג Googol, הספרה אחת ואחריה 100 אפסים.

 

השינויים בלוגו של גוגל במשך השנים פחות דרמטיים לעומת חברות אחרות, בעיקר משום שמדובר בחברה צעירה יחסית. הלוגו התחתון, הנוכחי משמש את החברה מאז 1999. הלוגו המקורי, העליון, עוצב על ידי סרגי ברין ונוסף לו עומד וסימן קריאה למשך כמה חודשים ב-1999, כחיקוי ליאהו המתחרה המובילה באותם ימים. הפרק הלא מחמיא הזה בתולדות החברה הוחלף על ידי הלוגו הנוכחי, התלת מימדי והאוורירי.

הגוגל דודל הראשון

וכמובן, לא ניתן להתייחס ללוגו ללא התייחסות ל"דודל" - אותם לוגואים שעוצבו במיוחד עבור אירועים מיוחדים. פה מובא הדודל הראשון, משנת 1998, שעוצב במחווה לפסטיבל ה-Burning Man.

 

הלוגו של גוגל לאורך השנים - הגוגל דודל הראשון, מחווה לפסטיבל Burning Man ב-
הלוגו של גוגל לאורך השנים - הגוגל דודל הראשון, מחווה לפסטיבל Burning Man ב- | צילום: עיבוד מחשב: חורים ברשת

IBM

מבין החברות שערכו שינויים בסמלילים שלהן לאורך השנים, הדרך שעבר הלוגו של IBM היא אולי המרתקת מכולן ומבטא את השינויים במיזוגים של החברות שהולידו את IBM ב-1924. דווקא הלוגו הנוכחי מ-1972, עם חרירי הקווים האופקיים שביטאו אז "מהירות ודינמיות", נראה מיושן יותר מהלוגו הקודם שנוצר ב-1956. ה-typeface הפשוט מ-1947 נראה כמו טיוטה, עבודת עיצוב שלא הושלמה. מקור: ארכיון IBM.

הלוגו של IBM לאורך השנים
הלוגו של IBM לאורך השנים | צילום: עיבוד מחשב: חורים ברשת

נוקיה

חברת הטכנולוגיה הוותיקה, שהוקמה ב-1865 כמפעל עץ, מתהדרת בלוגו מוצלח עם סלוגן מבריק, Connecting People. האבולוציה שעבר הלוגו במשך השנים מבטאים את השינויים בעסקיה של החברה הפינית, מעץ, גומי, כבלים לטכנולוגיות מידע וסלולר. מקור: about-nokia.com

הלוגו של נוקיה לאורך השנים
הלוגו של נוקיה לאורך השנים | צילום: עיבוד מחשב: חורים ברשת

קרדיט

הפוסט פורסם במקור בבלוג "חורים ברשת"

 

פוסטים וכתבות נוספות רלוונטים:

>>> איור: אם חברות הטכנולוגיה היו מגישי טוק שואו

>>> מה המקור ללוגואים של חברות מפורסמות?