גוגל כרום 9: מחפשים להתקדם

חיפוש מזורז, שיפור במנוע הגרפי ויכולות חדשות. וגם: מה חדש בגירסת Release Candidate של אינטרנט אקספלורר 9?

גוגל כרום
גוגל כרום | צילום: צילומסך

דפדפן האינטרנט של גוגל, כרום, מתעדכן השבוע בגירסה חדשה, התשיעית במספר. בין החידושים תמצאו שיפור המנוע בגרפי, תמיכה מובנית ב-WebGL, הדפסה בענן, יישומי Web וחיפוש מהיר יותר באינטרנט. האם תצליח גירסת ה-RC (מועמד להפצה) של אינטרנט אקספלורר 9 מבית מיקרוסופט להתחרות?

 

מי שכבר מריץ על מחשבו את דפדפן כרום בגירסה מוקדמת יותר, צפוי לראות חלון המודיע שהדפדפן התעדכן ויש להפעילו מחדש. לאחר ההפעלה מחדש, יעודכן הדפדפן שלכם לגירסה החדשה - כרום 9. אם טרם התקנתם את הדפדפן של גוגל, תוכלו להורידו מאתר החברה.

WebGL: תלת-מימד בפוטנציה

כרום 9 מצוייד במנוע תלת-מימד בשם WebGL. מנוע זה מתעתד לספק חווית אינטרנט תלת-מימדית עשירה ולהיכלל באוסף הטכנולוגיות שייתמכו ב-HTML 5.

 

על אף הביצועים היפים שקיבלנו מכרום בגישה לאתרי ההדגמה של WebGL, מדובר בטכנולוגיה שנמצאת עדיין בשלבי פיתוח ורוב האתרים המשתמשים בה מיועדים בעיקר למטרות דמו. למרות שזכינו לצפות בעמוד ההדגמות לכרום באנימציה תלת-מימדית מקסימה שסחטה את הכרטיס הגרפי במחשב, נראה שגוגל מעט מקדימים את הרשת עם היכולת הנ"ל מובנת בדפדפן.

WebGL בדפדפן כרום 9 - הדגמה
WebGL בדפדפן כרום 9 - הדגמה | צילום: צילום מסך

חיפוש מיידי בשורת הכתובת

חיפוש האינטרנט של גוגל שמאפשר צפיה בתוצאות החיפוש תוך כדי הקלדת השאילתה מגיע גם לדפדפן כרום 9. את האפשרות יש להפעיל בהגדרות הדפדפן.

 

עם הפעלתה, הקלדה של שאילתה בשורת הכתובת הרב-שימושית של הדפדפן תפתח אוטומטית עמוד חיפוש עם התוצאות המתעדכנות תוך כדי ההקלדה. אם לפתע החלטתם שאינכם מעוניינים בחיפוש, מחיקת השאילתה תחזיר אתכם לעמוד בו גלשתם טרם התחלתם להקליד שאילתת חיפוש.

ישומי רשת

גירסתה התשיעית של כרום מאפשרת לכם להתקין ישומים מחנות הישומים המקוונת של גוגל. אמנם, מדובר בדרך כלל בתוספים לדפדפן שלא עושים הרבה פרט להוספת כפתור או קישור לשרות ענן זה אחר, אבל עדיין תמצאו בחנות לא מעט יישומונים חינמיים שימושיים לכרום.

חנות הישומים לדפדפן כרום
חנות הישומים לדפדפן כרום | צילום: צילום מסך

הדפסה בענן

יכולת נוספת שהוטמעה בדפדפן וניתן להפעיל בהגדרות היא ההדפסה המרוחקת באמצעות הענן. השרות, שנמצא עדיין בבטא, מאפשר למשתמשי כרום ומכשירי אנדרואיד לשלוח מסמכים למדפסת הביתית או המשרדית אם זו מוגדרת בחשבון הגוגל של המשתמש.

אקספלורר 9: יותר פרטיות ואבטחה

ביום חמישי שוחררה לאוויר העולם גם אינטרנט אקספלורר 9 בגירסת RC (מועמד להפצה), שהיא גירסה יציבה יותר מבטא אך לא הגירסה הרשמית והסופית לכלל המשתמשים. נשמע שמיקרוסופט לא מתעלמים מזעקות המשתמשים וארגוני זכויות הגולשים הדורשים אפשרויות פרטיות ואבטחה מתקדמות יותר בדפדפני האינטרנט.

 

למרות שנתוני היסטוריית הגלישה שלנו שווים זהב למפרסמים, רבים מעוניינים שחברות כמו גוגל ומיקרוסופט לא יעקבו אחרי פעילויותיהם ברשת מסיבות שונות. אחד השיפורים המשמעותיים באקספלורר 9 הוא הוספת היכולת למנוע מעקב המנוצע על ידי אתרים ושרותים מסויימים, תוך אפשרות להתאים את רשימת העוקבים המורשים באופן ידני. גם בפיירפוקס וכרום קיימת אפשרות כזו רק שבפיירפוקס לא קיימת אפשרות התאמה ובכרום יש צורך בהורדה והתקנה של תוסף בשם "Keep my opt-outs".

 

אפשרויות אבטחה נוספות שנכללו בגירסה החדשה היא שליטה רבה יותר בהפעלת ישומי Active X ואינטגרציה בין פילטר האתרים החכם (SmartScreen Filter) ופונקציית הורדת הקבצים בדפדפן שתסרוק לא רק את סוג הקובץ אלא גם את המקור שלו טרם יוזהר המשתמש על הסכנות הפוטנציאליות שבשמירתו, אם קיימות כאלו.