המקור: מיהי תנועת "אם תרצו" שעומדת מאחורי מאבק הימין באוניברסיטאות?

צוות המקור יצא לבדוק האם יש אמת בטענות התנועה לגבי הנטייה השמאלנית של ההשכלה הגבוהה בישראל. "אנחנו רוצים להחזיר את הציונות למדינה", אומרים בתנועה. מה חושבים עליהם באקדמיה ואיך ראש הממשלה קשור?

זמן צפייה: 25:54

(24 דקות)

הם הקפידו להיות בכל מקום: בכנסת מובילים מאחורי הקלעים את ועדת החקירה למימון ארגוני זכויות האדם, מפגינים נוכחות ברחוב, בקמפוסים - נלחמים באקדמיה השמאלנית לטענתם. צוות המקור התלווה על פעילי "אם תרצו" במשך חצי שנה כדי לברר מי הם האנשים האלה, והאם מה שהם דורשים מארגוני השמאל תקף גם לגביהם.

ארז תדמור ורונן שובל ,תושבי אפרת החלו ב-2007 כשני סטודנטים מהאוניברסיטת העברית את המאבק. כיום יש ל"אם תרצו" מאחזים ב-12 קמפוסים בכל הארץ. והתקציב בהתאם: בשנה הראשונה הוא עמד על רבע מיליון שקלים  וב-2010 כבר היה מעל למיליון.

בקמפוסים מבחינתם מתחוללת המהפכה הציונית השנייה. נתי אבנרי, רכז תל אביב של התנועה אמר: "אנחנו הולכים לדבר על הדה לגיטימציה שיש לישראל בעולם וגם לצערנו בארץ. אנחנו רוצים להחזיר את המושג הציוני לתודעה"

הפעילות שלהם הכניסה בשנה האחרונה את האוניברסיטאות למגננה, לאחר שבתנועה טענו שהאוניברסיטאות הפכו לשונאי ישראל ולמעוז של השמאל. את הגפרור הראשון הם זרקו לעבר החוג לממשל ופוליטיקה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. דורון דביר, סטודנט שנה א' באוניברסיטה הופתע מדעות המרצה שלו: "הוא אמר שמדינת ישראל היא מדינת כיבוש והלאומיות היא דבר חילוני".

חלק מהטענות נכונות

במחקר שפרסמו הם טענו ששמונה מתוך 11 מרצים בחוג שייכים לארגוני שמאל קיצוניים. מבדיקת המקור יש אמת בדבריהם. ראש מחלקה בחוג פרסם מאמר בלוס אנג'לס טיימס בו הוא קורא להחרים את ישראל. מרצה בכיר בחוג חתם על עצומת תמיכה בו. יושב ראש ועדת ההוראה פרסם מאמר הקורא להשתמטות ושלושה מרצים בכירים בחוג תמכו בו. מרצה אחרת חתמה על עצומת תמיכה בעזמי בשארה, ודיקן הפקולטה למדעי החברה התראיין לכתבת תחקיר באנגליה נגד הלובי הישראלי הפועל במדינה.

עמוס דרורי, סגן נשיאת אוניברסיטת בן גוריון לקשרי חוץ, אמר בתגובה: "אנחנו לא מכירים ב"אם תרצו" כפרטנר לדיון אקדמי או לדיון במקור אוניברסיטה". אולם בניגוד לסטודנטים לאוניברסיטה בנגב קשה לנפנף את המרצים של עצמה. אחד מהם הוא פרופסור ישראל דוד. "תסלחו לי אבל עד להודעה חדשה המדינה שלי היא מדינת ישראל, ולא ישראל/פלסטין כמו שמציינים שלטים מטעם האוניברסיטה", הוא אמר.

נשיאת האוניברסיטה, פרופסור רבקה כרמי, החליטה לבטל את הראיון איתה בבוקר שנקבע. במכתב ששלחה כתבה: "יש סכנה גדולה בניסיון של תנועות פוליטיות להלך איימים על מוסדות אקדמייםועל התורמים שלהם בכדי להחדיר פוליטיזציה".

אולם מתברר שלמרות ההכחשות וחוסר הרצון להגיב נקטה האוניברסיטה שורה של צעדים: הרקטור הזהיר את המרצים כי עלולים להקליט אותם, ראש המחלקה לממשל ופוליטיקה נקרא לבירור, לנציגיות האוניברסיטה בעולם נשלחו תדריכים כיצד להרגיע תורמים. הסנאט של האוניברסיטה פרסם מכתב בו בוא אומר כי הבעת דעה מפלגתית במסגרת שיעור היא דבר פסול. כמו כן אסר הסנאט על הסגל האקמי להשתמש בשם האוניברסיטה במתן ביטוי ציבורי לדעותיהם הפוליטיות.

המקור צייד את פעילי "אם תרצו" במצלמות וידאו ושלח אותם לשלושה קמפוסים על מנת להקליט את המרצים. אך בעשרות שעות של הקלטה לא נרשמו דעות קיצוניות. למרות שלא הצליחו להשיג כך הוכחות, מאיימים בתנועה לפנות לבג"ץ אם לא יקבלו תשובה מוועד ראשי האוניברסיטאות.

לדברי "אם תרצו" 11 ארגוני זכויות אדם בישראל קיבלו בין יולי 2008 לדצמבר 2009 כשני מיליון דולר מקרן NDC  היושבת ברמאללה. הם טענו שהכסף מגיע מארגוני טרור, אך בפועל מסתבר שהכסף מגיע מהולנד, שוויץ, שבדיה ודנמרק.

ואיך ראש הממשלה נתניהו קשור? כשהיה נתניהו ראש האופוזיציה הוא תמך במחאת המילואמניקים אחרי מלחמת לבנון השנייה. רק אז הצטרפו אנשי "אם תרצו" לסיפור. הם חברו לנפתלי בנט, אז ראש לשכתו של נתניהו והיום מנכ"ל מועצת יש"ע ואל עוזי דיין. מסרים מלשכת נתניהו עוברים דרכם אל השטח וכספים מתומכים נתניהו עוברים למאבק דרך חשבון הבנק שלהם.