שמן וטוב לו: סגולות השמן מחוץ למטבח

למה כדאי לשתות כפית שמן זית כל בוקר וגם לפני שיוצאים להשתכר, איך עוזר השמן לשמור על עור פנים צעיר ושיער בוהק ומטופח? הכל על נס פך השמן

עיסוי
עיסוי | צילום: אימג' בנק / Getty Images

סטריפ

לכתבות חנוכה
לכתבות חנוכה | צילום: סטודיו nana10

פתיח

בחג חנוכה, מצווה עלינו להיזכר בשמן הזית (זה הסוג היחיד שהיה קיים בימי יהודה המכבי), כי בכל זאת מדובר בכוכב האמיתי של החג. בימים ההם, הוא שירת את עם ישראל נאמנה בהדלקת המנורות בבית המקדש, ולפי התלמוד הבבלי, "שיחק אותה באמת, כשפך שמן קטן אחד הצליח להאיר למכבים את בית המקדש במשך שמונה ימים אפילו שהוא היה אמור להספיק ליום אחד. היום, בזמן הזה, אנחנו אוכלים לכבודו סופגניות ולביבות, ונהנים מסגולותיו המופלאות שידועות כבר אלפי שנים ברחבי העולם.

טיפה על השמן

באופן כללי, שמן הזית נחשב לשמן המשובח ביותר מבין השמנים בטבע, ואולי יש קשר לכך שחומצות השומן שלו דומות להרכבו של חלב האם. בכל מקרה, הוא טוב לגוף ולכן נחשב מרכיב חיוני במוצרי קוסמטיקה ובריאות רבים. בין השאר, הוא יעיל גם בתחומים אחרים, הוא שימש לתאורה עוד לפני שאדיסון המציא את מנורת החשמל וסימל שלום וטוהר למרות שתוכלו למצוא אותו בתפוצה רבה גם במזרח התיכון. חוץ מזה, בגלל שהפקת שמן זית טהור היא מלאכה מורכבת בסגנון ייצור היין, לאורך ההיסטוריה ניתנה לו תדמית של יוקרה וקדושה, ובטקסי המלוכה, "נמשחו" המלכים לעתיד בשמן צח ומשובח. אז אולי אתם לא מלכים, אבל הבריאות בכל זאת חשובה, ואם ניקח בחשבון שבימינו שמן הזית נמצא בכל בית, נוכל בעזרת כמה טיפות שמן ליצור נסים קטנים בעצמינו.  

לבריאות

מומלץ לאדם מבוגר לצרוך 40 מ"ל של שמן זית ליום, ולכן מתברר ששתיית כפית אחת של שמן זית מידי בוקר, עושה פלאים לבריאות הכללית. לא נכביר במונחים מורכבים, אבל כדאי לדעת שבשמן יש ויטמינים חיוניים כמו ויטמין  E ו- A וחומרים מעכבי חמצון המגנים מפני מחלות ומחזקים את הגוף. לדוגמא, השימוש בשמן מגדיל את זרימת הדם ולכן מפחית את הסיכויים להתקפי לב וסרטן, מוריד את הכולסטרול הרע ולא מזיק לכולסטרול הטוב, מסייע בספיגת הסידן ותורם לשיפור הזיכרון. כל הטוב של השמן נמצא בכפית אחת, אבל רק בתנאי ששמן הזית שאתם צורכים הוא "כתית מעולה" ונשמר במקום קריר וחשוך. בניגוד ליין, הוא לא משתבח עם השנים ולכן תוודאו שלא פג תוקפו.

לעור צעיר ורענן

נראה שהשמן הוא הדבר הקרוב ביותר למעיין נעורים, כך שאם תמרחו את שמן הזית על עור הפנים והגוף, תוכלו לזכות בעור צעיר ובריא יותר. שמן הזית מועשר בוויטמין E ולכן הוא מוסיף לחות לעור ומגן מפני נזקי השמש, וזה בדיוק מה שימנע את החריצים המופיעים על העור היבש, ומכונים - קמטים. אם ברצונכם לנקוט צעדים באופן ספציפי נגד הקמטים מתחת לעיניים, ערבבו שתי כפות שמן זית עם שתי כפות דבש ומעט מים, מרחו מסביב לעיניים, חכו כ-10 דקות ותשטפו, העור שלכם יודה לכם בסוף הטיפול.

 

לשיער "בוהק ומלא חיים"

 

בפרסומות מבטיחים לנו בדרך כלל שיער בוהק ומלא חיים, ונכון שאלה רק פרסומות, אבל גם בשמפו שהן מפרסמות, מסתתר בדרך כלל השמן זית בתוך המרכיבים. כן, אומנם ללא תחייכו לעצמכם מול המצלמה, אבל עם קצת שמן זית, משהו במראה הזוהר והמאושר ידבק גם בכם. לכן מומלץ לחפוף את השיער עם שמן זית פעם בשבוע לשיער חזק ובריא יותר, אם במקרה יש לכם קשקשים, מירחו קצת שמן על הקרקפת לפני השינה.

לשתייה ללא האנג-אובר

יש טענה ששתיית כפית שמן זית לפני שתיית אלכוהול, תוריד את רמת האלכוהול בדם ותמנע את תחושת ההאנג-אובר או בעברית תקנית - החמרמורת. האמת שהמחשבה על שתיית שמן זית לפני אלכוהול נשמעת קצת דוחה, אבל כנראה שכדאי לנסות בשביל ההבטחה שאם שותים (שמן זית) - לא מקיאים. 

 

להקלה על כאבים

מגע השמן על עורנו ביחד עם מסאז' קטן, יכול לגרום להרפיה של הגוף ובמקרה של כאבים, גם להקלה משמעותית. במקרה של כאבי בטן ובעיות עיכול, כל שעליכם לעשות הוא לקחת שמן זית פושר, ולעסות את הבטן עד לתחושת הקלה. אגב, זה יעיל גם לכאבי שרירים ודלקות.

 

להפסקת הצינון

 

אם אתם סובלים מהתקררות ושיעולים בלתי פוסקים (מה שסביר מאוד בתקופת המעבר הזו), עסו בידיים מלאות שמן זית את בית החזה. בקשר לכאבי האוזניים, ערבבו את השמן זית עם חומץ בן יין והזליפו לתוך האוזן. לגבי האף הסתום, תוכלו להסתפק בטיפות שמן זית בתוך האף ובסביבת הנחיריים כדי לחזור לנשום בלי לחרוק.

 

לינקים

זהב טהור: סגולותיו של הדבש מחוץ למטבח 

 

האם יש דרך ליהנות ממטעמי חנוכה בלי ייסורי מצפון? 

 

בחזרה לאופנה ולייף סטייל>>