עורכת אתר "לאטמה": "אנחנו לא מבלבלים את המוח. אנחנו נמצאים במיינסטרים הישראלי"

איך הפך אתר ימני כמעט קיצוני למרכז הסברתי של מדינה שלמה • האם שני סרטונים מצליחים ב-Youtube יכולים גם להשתלם כלכלית • ולמה לא יעזור כלום, התקשורת השמאלנית היא לא יותר מחבורה של ליצנים • קרולין גליק, עורכת אתר "לאטמה", שעדיין נהנית מבאזז ההקלקות המטורף שיצרה על גלי המשבר עם טורקיה, מסבירה • ראיון

פריים מתוך "מרמים את העולם" (we con the world) של אתר לאטמה
פריים מתוך "מרמים את העולם" (we Con The World) של אתר לאטמה | צילום: יוטיוב

אם יש מנצח ברור בתקרית המשט מטורקיה (מלבד אולי יצרנית דגלי ישראל המועדים לשריפה במדינה), הרי שמדובר באתר ביקורת התקשורת העומד מאחורי סרטוני הפארודיה שעקפו בסיבוב את ההסברה ההסברה הישראלית - אתר "לאטמה".

מאז אירועי המשט זכו שני סרטונים מבית היוצר של אתר "לאטמה" לפופולאריות וחשיפה חסרת תקדים. השיח התקשורתי סביב מחדלי ההסברה הישראלית בכלל והמלחמה ההסברתית הפרטנית ברשת בפרט, הביאו להתגייסות מסיבית של גולשים להפצת הסרטון הראשון, השיר "מרמים את העולם", שצבר מספר צפיות מצטבר של בין 3.2 ל-3.5 מיליון. הסרטון כזכור, זכה לחשיפה תקשורתית נוספת עקב העובדה שהוסר מאתר Youtube לאחר שחצה את קו 2 מיליון הצפיות, בטענה של חשד לגניבת זכויות היוצרים של השיר המקורי, במהלך שנתפס על ידי רבים כ"אנטי-ישראלי".

הסרטון השני המדובר שוגר ממפעלות "לאטמה" רק בשבוע שעבר, תוך התבססות על שטיק זהה לקודם - הפעם כפארודיה המבוססת על השיר "שלושת הטרורים", שנהנה מהמומנטום וזכה עד כה ללמעלה מ-250,000 צפיות, וכיום, למרות הרגיעה המסויימת סביב המשט, וכשבוע וחצי לאחר עלייתו, חצה את קו ה-600,000 צפיות תוך יומיים בלבד.

בסרטונים צפה, אומנם, המון גולשים עצום, אולם רק מיעוטם מודע לעובדה שבמקורם הם מערכונים מתוך תוכניות מהדורת חדשות שבועית סאטירית, "מהדורת השבט", של אתר "לאטמה – למה שתתעצבן לבד", אתר ששם לו למטרה לבקר ללא קווים אדומים את התקשורת הישראלית ונטיותיה הפוליטיות, או כפי שנכתב בעמוד "מי אנחנו" של האתר – "נמאס לנו לראות את החבר'ה מהברנז'ה מדברים על כמה שהם חכמים ויפים... הגענו למסקנה כי הדרך היחידה לשפר את השיח הציבורי בישראל ולהעלות אותו לרמה הראויה לציבור הישראלי היא לחשוף את פרצופה האמיתי של מערכת החדשות והעיתונות בכלל. לדעתנו הם ליצנים. נטלנו על עצמנו את המשימה להראות לכם עד כמה".

על הפרק: ערבים, איסלאמים ובדואים

אולם רפרוף חפוז על מספר "מהדורות שבט" יגרום, לפחות לגולש שאינו שותף להשקפה הפוליטית של יוצרי האתר, להרבה יותר מאשר לנוע באי נוחות בכסא. ברשת, כידוע, אין רגולטור והכל מותר. אולי מסיבה זו כל האייטמים, כמעט בלי יוצא מן הכלל, מבקרים את התקשורת הישראלית תוך התבססות בלעדית על ציר של "אנחנו-טוב" מול "הם-רע", כאשר מיותר לציין שבקצה הנגדי ניצבים כל הערבים, איסלאמים באשר הם ("בבתי הדין של האיסלאם בודקים איזה צד צודק, וכמה נהרגו"). כך, למשל, נשתרבבו לאחת המהדורות גם הבדואים, שהם או גנבים או אנסים. וכל זאת תחת הכותרת "עיתונות אמיצה", אמירה שחותמת כל מהדורה. אותו אתר שם לעצמו למטרה להסביר את עמדת ישראל ברחבי העולם, והוא דומיננטי מאוד בספירה האינטרנטית בימים אלו. אם לשפוט לפי התגייסות ההפצה של הגולשים, לדעתם, הוא כנראה עושה עבודה טובה.

העומדת מאחורי המיני מעצמה - האנונימית עד לפני מספר שבועות - היא קרוליין גליק, ילידת שיקגו העורכת את האתר מאז עלייתו לפני כשנתיים, ומשמשת גם כסגנית עורכת הג'רוסלם פוסט. מאחוריה רזומה עיתונאי עשיר, ובידיה אף הפרס הישראלי לביקורת התקשורת לשנת 2005. גליק היא גם עמיתה בכירה ב"מרכז למדיניות ביטחון" בוושינגטון, הגוף המממן של אתר "לאטמה".

"אחוז הגולשים שלנו באתר עלה ב-250% בשבועיים"

לטענת גליק, אירועי השבועות האחרונים ב-YouTube לא הסתיימו כצפוי בגזרה ההיא. גם האתר עצמו נהנה באופן יוצא דופן מהחשיפה. "אחוז הגולשים שלנו באתר עלה ב-250% בשבועיים האלה. מה שמשמח אותנו הוא שלפחות 50% מהגולשים שהגיעו בעקבות הקליפ, ולא הכירו את האתר קודם, נשארו. אי אפשר לקנות כזה פרסום. החשיפה עולה כל הזמן, מאז התחלנו לפני שנה וחצי. אני מכירה את התחום לא מהיום. זה מאוד נדיר שיש כזה פיק עקב אירוע, שגדול מ-15%. במקרה שלנו 50% מהיוזרים הראשוניים שהגיעו פעם ראשונה חוזרים גם בפעם השניה והשלישית, וזה דבר שכמעט ולא קורה. גם על פי מדד הבנצ'מארק בבדיקות של גוגל, שמשווה את החשיפה לאתרים שווי גודל, הנתון שלנו נחשב לאנומלי".

- הסרטונים שלכם עולים ל-YouTube מתורגמים. אתם פונים מראש לקהל מחו"ל?

- "הסרטונים מתורגמים כי יש להם תפקיד הסברתי. השירים האחרונים הם באנגלית ומיועדים לקהל מחו"ל, ואנחנו מתכוונים להמשיך בקו הזה. מצאנו שיש לנו את היכולת לעשות את זה ואנחנו נמשיך במימון כזה או אחר. אבל תשומת הלב שלנו היא כלפי הציבור הישראלי. כרגע ישראל עוברת דה-לגיטימציה מסוכנת. אנחנו נותנים קול גאה, ברור ולא מגמגם, ששם את הדברים על השולחן בצורה חד משמעית, ונשמח שיצטרפו אלינו, ובאמת עולים סרטונים נוספים דומים. אני מקווה שהתחלנו טרנד, וזה חשוב מאוד שיש ישראלים בעלי יכולת משמיעים את קולם".

גליק מייחסת את הצלחת הסרטונים האחרונה פחות לתזמון אירועי המשט והואקום ההסברתי שעקב להם, אלא יותר למצפון המדריך את יוצרי האתר; "אנחנו לא מבלבלים את המוח. אנחנו נמצאים במיינסטרים הישראלי, ומביעים עמדה שלא באה לידי ביטוי. עמדה פרו-ישראלית חד משמעית שמרכזת את רוב האוכלוסיה".

- ברור לכם שאם לא תמתנו את הקו הפוליטי הקהל הרלוונטי בסופו של דבר יוגבל

- "אנחנו עושים מה שאנחנו עושים עכשיו כי אנחנו מאמינים בו. הסיבה שזה מצוין זה כי אנחנו עושים מכל הלב, ולא כי זו הדרך לגרוף קהל עצום. הרייטינג בא בגלל המצוינות. אם נתחיל לפזול לקהלים אחרים, זה ייצא משהו אחר, פחות טוב. זה דבר אחד ואמיתי, וזה יישאר כך ויגדל בזכות זה."

- אך חשיפה רחבה תאפשר לכם לעבור למודל מסחרי, לעומת המצב הנוכחי, בו אתם מסובסדים

- "אנחנו לא מסובסדים. אני נוסעת כל 3 חודשים לארה"ב לגייס תרומות. המודל הוא תפעולי ולא מסחרי". גליק לא פוסלת מעבר למודל מסחרי, אבל לא על ידי מכירת באנרים: " אנחנו נמצאים כרגע במשא ומתן עם רשתות טלויזיה ישראליות שרוצות לשדר אצלן את מהדורת השבט", ואכן, כפי שפורסם בשבוע שעבר, אתר לאטמה נמצא במגעים עם ערוץ 1. גליק אף טענה בשיחה עם נענע10 ברנז'ה, שאחת משתי הזכייניות של ערוץ 2 יזמה פגישה עם אנשי האתר, ושוקלת להפיק את התוכנית. "אם זה יצליח אנחנו נגייס חברת הפקה וזה זה יהיה למטרת רווח, אבל לעבור למודל של באנרים באתר זה לא פשוט ומצריך שיווק. אולם אנחנו רוצים את זה ונעשה גם את זה. אם נמצא את הדרך להפוך לתוכנית קבועה בטלוויזיה הישראלית אז נשמח. אנחנו לא אנשים שמתלהבים מכל דבר, אנחנו מממשים חזון מסוים, והוא להרחיב את הדיון הציבורי בישראל, כי מה שיש הוא פשוט לא רלוונטי".

"לאטמה" מתיימר לחשוף את תחלואי התקשורת הישראלית - אבל חושף בעיקר את הפרנויה. דעה >>>

מה שמשמח אותנו הוא שלפחות 50% מהגולשים שהגיעו בעקבות הקליפ, ולא הכירו את האתר קודם, נשארו. אי אפשר לקנות כזה פרסום. החשיפה עולה כל הזמן, מאז התחלנו לפני שנה וחצי. אני מכירה את התחום לא מהיום. זה מאוד נדיר שיש כזה פיק עקב אירוע

אחת משתי הזכייניות של ערוץ 2 יזמה איתנו פגישה ושוקלת להפיק את התוכנית. אם זה יצליח אנחנו נגייס חברת הפקה וזה יהיה למטרת רווח, אבל לעבור למודל של באנרים באתר זה לא פשוט ומצריך שיווק. אנחנו רוצים את זה ונעשה גם את זה