מותג אקדמי: כמה שווה נאום נתניהו לבר אילן

לפני שניתן לגלות מי מהצדדים במפה הפוליטית הרוויח מנאום נתניהו ומי יצא מופסד, ניתן לסמן מרוויח אחד, או למעשה מרוויחה: אוניברסיטת בר אילן, שעד כה "נהנתה" מתדמית המוסד האקדמי שממנו יצא יגאל עמיר

עוד בטרם שקטו הרוחות סביב נאומו המדיני של בנימין נתניהו ולפני שניתן לגלות מי מהצדדים במפה הפוליטית הרוויח מהנאום ומי יצא מופסד, ניתן לסמן מרוויח אחד, או למעשה מרוויחה: אוניברסיטת בר אילן.

החלטתו של נתניהו לשאת את אחד מהנאומים החשובים שנישאו בישראל בתקופה האחרונה דווקא באוניברסיטת בר אילן, מניבה למוסד האקדמי פירות כבר כעת.

השוואה בין השבועיים הראשונים של יוני לעומת השבועיים הראשונים של מאי - לפני פרסום המיקום שבו יישא נתניהו את נאומו - מראה זינוק של 67% במספר האזכורים של האוניברסיטה בעיתונות היומית, מ-152 ל-251 פעמים. כך עולה מנתוני יפעת מחקרי מדיה, העוקבת אחר אזכורים של מותגים, אישים וחברות בכלי התקשורת. וזה עוד לפני שנספרו כל האזכורים אודות הנאום בבוקר היום שאחרי, וללא ספירת האזכורים של "נאום בר אילן" מחוץ לגבולות ישראל.

הקשר בין נאומים פוליטיים לבין האקדמיה לא נולד אתמול, בנאומו של נתניהו. כך, למשל קנה המרכז הבינתחומי בהרצליה את יוקרתו בין היתר הודות ל"כנס הרצליה", שבו נאמו בשנים האחרונות ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון - שנשא שם את נאום ההתנתקות פורץ הדרך - ואחריו גם רה"מ נוסף לשעבר, אהוד אולמרט.

עבור אוניברסיטת בר אילן, עשוי הנאום שנישא מעל בימותיה אתמול להיות מקפצה תדמיתית: מאות העיתונאים מרחבי העולם ומישראל שסיקרו אותו מתוך שטחי האוניברסיטה, הפודיום ממנו נשא ראש הממשלה את הנאום - כל אלה יכולים להעניק לה את ההילה המדינית הבינלאומית שכל אוניברסיטה יכולה רק לקוות לה.

אם בעבר נסוב עיקר הסיקור העיתונאי אודות בר אילן סביב ימי עיון פתוחים שערכה האוניברסיטה, ראיונות עם בוגר כזה או אחר שמציין כי הוא בוגר המוסד או רב שיח מקצועי-אקדמי, הרי שמאז תחילת יוני, יותר ממחצית האזכורים של האוניברסיטה בעיתונים היו על רקע נאומו הצפוי של נתניהו.

בר אילן היא אוניברסיטה בעלת זיקה יהודית-מסורתית ברורה, וזו כנראה הסיבה המרכזית לכך שנתניהו לשאת את הנאום דווקא שם. אבל עבור רבים, האוניברסיטה הזו היא קודם כל המקום שבו צמח יגאל עמיר, רוצח ראש הממשלה המנוח יצחק רבין. מעטים המותגים בעולם האקדמי שנצרבו כך לעומק בתודעה הישראלית.

האוניברסיטה העברית מחוברת במיתוג עמוק למדען זוכה פרס נובל אלברט איינשטיין, ואוניברסיטת תל אביב נתפשת כאוניברסיטה חילונית. בר אילן? זה המוסד האקדמי שממנו יצא יגאל עמיר.

אין ספק שנאום אחד של ראש ממשלה - חשוב ודרמטי ככל שיהיה - לא ישיל את הגיבנת התדמיתית מעל גבה של האוניברסיטה, אבל הוא ללא ספק יכול לשפר תדמית זאת אלפי מונים יותר מאשר כל קמפיין פרסומי יזום שהיתה האוניברסיטה מנהלת.

האוניברסיטה העברית מחוברת במיתוג עמוק למדען זוכה פרס נובל אלברט איינשטיין, ואוניברסיטת תל אביב נתפשת כאוניברסיטה חילונית. בר אילן? זה המוסד האקדמי שממנו יצא יגאל עמיר