המין האנושי

בתיעוד אלים ונדיר, הצליח צלם גרמני להביא מסמך מהתופת: כך מתייחסת מארחת אולימפיאדת 2008 לכלבים וחתולים. זהירות, התמונות קשות לצפייה

כשמיליונר רוסי העניק לזמרת האמריקנית מאריה קארי שני מעילי פרווה בשווי 9,000 דולר, היא לא רק נחרדה מן המחווה, אלא גם תרמה את המעילים ל-Peta, הארגון הגדול בעולם לזכויות בעלי חיים. הארגון, המעודד עולם ללא פרווה, בחר לתרום את המעילים לנזקקים כחלק מקמפיין פרסומי אותו הוא מנהל בגנות המוצר.

בפרסומים חדשים ותיעוד נדיר של תעשיית פשיטת העורות והמסחר בפרוותם של כלבים וחתולים, ניתן להבין על מה ולמה נחרדה כל כך מאריה קארי, ועל שום מה מזדעזעים ארגוני השמירה על זכויותיהם של בעלי החיים ברחבי העולם.

התווית משקרת

כשהם דחוסים בכלובים, אחד על גבי השני, ללא מקום לזוז, מוטחים על הרצפה, נבעטים ונשחטים - הכלבים והחתולים כמעט ואינם מספיקים להשמיע יללה. הסיבה לכך פשוטה - אין להם מספיק אויר כדאי לעשות זאת. באופן מזעזע זה מוצגות חיות הבית שלנו בסרטונים ובתמונות מ"בתי השחיטה" הבלתי רשמיים ברחבי סין. האתר Antifursociety מדווח כי בחודש ספטמבר האחרון עצרו מתנדבים בשנחאי שתי משאיות ובהם כ-1,450 חתולים שיועדו לשחיטה בעבור בשרם ופרוותם. מרבית מן החתולים נמצאו מתים בשל התנאים במשאיות: מחסור בחמצן, חוסר במזון ומים, ובמרחב בתוך הכלובים.

לפי ממצאי הקונגרס האמריקני, כ-2 מיליון כלבים וחתולים נטבחים ונמכרים מדי שנה כחלק מן המסחר העולמי בפרווה. העובדה כי פרוות כלב או חתול זולה יותר מפרוות שועלים או ארנבות, מגבירה את הסחר הלא חוקי בפרוות חיות הבית. דבר זה גורם לנוכלים רבים לרמות את צרכני הפרווה ברחבי העולם באמצעות הנפקת תוויות מוטעות, המסוות את מקור הפרווה. השוק האמריקני, לפי הקונגרס, הוא אחד מן השווקים הגדולים בעולם למכירת מוצרי פרווה, וככזה הוא ניזון מאותן תוויות שקריות המציגות את פרוות החתולים או הכלבים כפרוות שועלים, זאבים או אפילו כפרווה הנעשית מחומרים סינטטיים דמויי פרווה.

שוק חזק ומכניס עם חוקים של מערב הפרוע

דו"ח מיוחד אודות המסחר בפרווה בסין, שנתוניו נאספו בין השנים 2007-2004 על ידי ארגון SAPהשוויצרי, מדווח כי סין היא יצואנית הפרוות הגדולה בעולם, וככזו היא שולטת ביד רמה ואכזרית בשוק זה. יותר מ- 95 אחוז ממוצרי ההלבשה העשויים פרווה ומיוצרים בסין, מיוצאים לשווקים בינלאומיים בארצות הברית, אירופה, קוריאה ויפן. נכון לשנת 2004, כ-40 אחוז ממוצרי הפרווה שנמכרו בארצות הברית הגיעו מסין.

ארגון Peta אף מגדיל לפרסם באתר האינטרנט שלו כי סין מספקת כיום לארצות הברית יותר ממחצית ממוצרי ההלבשה העשויים פרווה למכירה ברחבי המדינה. בין פרטי הדו"ח נכתב שבין 25 ל-30 אחוזים מן הפרוות המיוצאות מסין הן פרוות הנלקחות מחיות הבר, וכ-70 עד 75 אחוזים הן פרוות של חיות הנמצאות בתנאי שבי.

העובדה כי סין חברה בארגון הסחר העולמי בפרוות (IFTF) אינה מחייבת אותה למערכת חוקים שתסדיר את טיפולה בחיות טרם שחיטתן. מכאן, שסין היא אחת מן המדינות הבודדות בעולם שאינה כפופה לאף חוק המסדיר את תנאי הטיפול וההחזקה בחיות לצורכי מסחר.

הקונגרס האמריקני גורס בהקשר זה שמאחר שלא קיימת מערכת חוקים בנושא - שיטות ההחזקה והטיפול בכלבים וחתולים, הכוללים את העברתם ממקום למקום, האבסתם ושחיטתם בעבור פרוותם - אינן אנושיות.

ניצנים של שינוי

ארגונים רבים ברחבי העולם, וגם בישראל, משוועים לעזרתם של הממשלות כדי שאלה יחמירו עם סין ויגרמו לה ליצור מערכת חוקים ונורמות שימסדו את הסחר בפרווה, וימגרו אחת ולתמיד את הסחר האכזרי בחתולים ובכלבים.

בינתיים נראה שדווקא חובבי חיות הבית ומתנדבים מקומיים הם אלה שמביאים לשינוי האמיתי. לפי דיווחי ארגון HSUS האמריקני, בפברואר 2007 נערך באיזור בייג'ינג המבצע הגדול ביותר באזור אי פעם להצלת חיות בית. מעל 400 חתולים שוחררו מכליאתם בכלובים דחוסים על ידי מתנדבים וסטודנטים מן האוניברסיטה החקלאית בסין. מרביתם היו מפוחדים ובמצב בריאותי קשה, וחלקם נמצאו מתים. באותו דיווח נמסר שארגוני זכויות בעלי החיים בסין פועלים במרץ לחקיקת חוקים לרווחתם של בעלי החיים.

לחתימה על עצומה נגד שימוש בפרוות