קוראת בקמח מלא

"אפייה בריאה" של אביגיל מייזליק מילא את הבית בניחוחות של מאפים טריים ובריאות. ביקורת ספר בישול

ביום שישי קרה אירוע מכונן- רגע אחרי שהקמח פגש את הביצים, החמאה והסוכר בקערת המיקסר, התברר שזה היה קמח תופח מלא. מדובר במוצר חדש, שאין כמעט שום דרך לא לקנות אותו בטעות, כשמחפשים קמח תופח. ההבדל היחיד ביניהם הוא פס ירוק, שקל לחשוב שמספר על גודל החבילה או משהו כזה. בכל מקרה, את הטעות גילינו לאחר מעשה, ולא נותר אלא להמתין לתוצאה. אחרי שעה, יצאה מהתנור עוגה לקפה בגירסה המולטית. בדיקה מעמיקה (תבנית שלמה נגמעה תוך שעה) העלתה שהחלופה המלאה הזאת עושה את העבודה היטב. כמה משמח. כמובן שהחלטנו לנסות להמיר מתכונים לקמח שכזה.

בעקבות התקרית הזו, שמחתי מאוד להיתקל בספר החדש של אביגיל מייזליק, אפייה בריאה. הוא נדחק לא מזמן לתחתית ערמת הנבדקים, מתוך האמונה שבריא לא יכול להיות טעים. ובבטן מפוצצת מעוגה בריאה לחלוטין (אם מדחיקים היטב את הסוכר הלבן, החמאה והשמנת המתוקה), חשתי שהגיע תור הזהב שלו.

ניחוח המולסה

בים ספרי הבישול שאפשר למצוא היום על המדפים, בולטת דלות החומר בתחום הבריאות. זה לא שאין ספרים בנושא, אלא הם הולכים לאיבוד בין הספרים רוויי הסוכר הלבן והקלוריות, שתמיד יהיו מפתים יותר. באופן כללי די ברור שמי שרוצה לאכול בריא, ולהימנע מאויבי התזונה, גוזר על עצמו אוכל פחות טעים, פחות מעניין ומגוון, פחות צבעוני, ובוודאי מצמצם עד מחריב את אוכלוסיית המאפים בתפריטו.

אביגיל מייזליק החליטה שזו קרקע מצוינת לחרוש בה, וכך נולד הספר. עוגות, עוגיות ויתר מוצרי בצק הם טאבו? לא עוד. הספר החדש מציע שלל הצעות למתכוני עוגות, עוגיות ומאפים מלוחים. כולם עם בצק, כולם אפויים וכולם טובים יותר או גרועים פחות לגוף שלכם, מכל עוגה. טובים יותר אמנם, אבל לא נראים רע ומפתים באותה מידה.

זהירות - טעים מדי

הספר נפתח בפרק היכרות די מקיף עם חומרי גלם שעדיף שיחליפו את מה שיש לכם בבית. יש הסבר על קמחים, ממתיקים ויתר דברים שחנויות טבע מלאות בהם, אבל בעצם אפשר למצוא כמעט בכל סופר היום. המתכונים מחולקים ל- 7 פרקים, ביניהם: עוגות, עוגיות, שמרים, מאפים מלוחים וכן פרק בסוף שמכיל כמה מתכונים שאינם מאפים, אבל בכל זאת מתאימים לרוח הספר.

לא מדובר בספר המיועד לסופרי קלוריות או חולים למיניהם (סוכרת וכדומה), הוא מיועד למי שהפנים את העובדה שעדיף לאפות עם קמח מלא מאשר עם לבן, גם אם התוצאה משמינה לא פחות. מסיבה זו, המידע היחיד לגבי כל מתכון הוא כמה זמן לוקח להכין, כמה זמן לאפות וכמה מנות יצאו. מייזליק אינה פנאטית והספר אינו מניפסט שבא להטיף, ולראייה - על אף המאמץ להשמיט סוכר לבן, נתקלתי בשלוש כפיות ממנו המתכון לעוגת גבינה, וזה בסדר גמור.
אין כאן המלצה רפואית, אך ברור שמדובר בשיפור משמעותי של איכות הדברים שיכנסו לכם לפה. מצד שני אתם עשויים למצוא את עצמכם אופים יותר ואוכלים יותר, כי פתאום זה נראה נורא בריא לאכול קראנץ' תמרים ואגוזים – הרי יש בזה קמח מלא.

אי לכך שמחתנו מהספר החיובי הזה מהולה באזהרה – בדבש יש קלוריות בדיוק כמו לסוכר לבן (פלוס מינוס, אל תתפסו אותנו במילה). הוא יותר בריא אמנם, אבל מתיישב יפה מאוד על הירכיים.
ולמרות זאת כאמור, מפגש עם ספר שנוקב במפגין במילה "בריאות", ולמרות זאת מפתה אותנו לרוץ מהר למטבח ולנסות אותו, הוא נדיר ומשמח.

לסיכום:

מדובר בספר שמביא דבר חדש למטבח שלכם, וזה תמיד מעניין. האופציה לפנק את הגוף בדלק באוקטן יותר גבוה, ובלי להפסיד יותר מדי תענוג (אם בכלל), היא אופציה מבורכת. ספר כזה צריך קצת עזרה על מנת למשוך את תשומת הלב של קונים פוטנציאלים (רבים ככל שיהיו) ותו מחיר שכזה (85 שקלים), לא עוזר פה.

כמה מתכונים מהספר - שיהיה לכם לבריאות:

עוגיות טופו, בננות ואגוזים
פנקייק תמרים ושמנת חמוצה
ריבועי בצק בציפוי פירות, אגוזים וקוואקר
לחם תבלינים פאן ד’אפיס

אפייה בריאה
מאת: אביגיל מייזליק
בהוצאת: מודן
מחיר: 85 שקלים