פוקח עיניים

"על הפיקחון" מעורר שאלות של מוסר וקיום בתוך עולם אלגורי ואמין בו זמנית

ז'וזה סאראמאגו משתמש בספרו החדש "על הפיקחון" במילים שמוכרות לכל ישראלי ופלסטיני, יותר טוב משהן מוכרות כנראה לכל אדם אחר – סגר, מחסום, פינוי ואפילו התנתקות. אבל ב"על הפיקחון" השימוש בהן הוא שונה מכל מה שאנו מכירים, ובכך הספר הזה הופך להיות רלבנטי דוקא עבורנו פה בארץ חמדת אבות, כנראה יותר מכל ספריו הקודמים.

"על הפיקחון", ממשיך את "על העיוורון", אך עומד לחלוטין בפני עצמו. עלילתו מתחילה ארבע שנים לאחר העיוורון הלבן אשר תקף את האזרחים באופן מפתיע לכמה שבועות ונעלם כשם שהתחיל. עכשיו תוקפת את עיר הבירה מגפה חדשה, עיוורון לבן או שמא פיקחון לבן חדש.

בזמן מערכת בחירות סטנדרטית לחלוטין, קורה דבר מפתיע – יש מגפה של שימוש בפתק לבן. אותו פתק המסמן התנגדות שקטה אך ברורה לכל מה שיש למימשל באשר הוא להציע. נערכות בחירות חדשות, אך שוב – רוב תושבי עיר הבירה מצביעים בפתק לבן, והממשלה המבולבלת והנבוכה נאלצת להתפנות/ לנטוש את העיר.

הציפיות לכאוס ואנרכיה מתבדות. "בצהריים יצאו נשות העיר מכל הבתים מצויידות במטאטאים דליים ויעים, ובלי לומר מילה החלו לטאטא את השטח הגובל בחזית בתיהן, מן הפתח עד אמצע הרחוב, ושם פגשו בנשים אשר הגיעו ממול ומילאו אותה משימה, חמושות באותן כלים. [...] וייתכן שמאותה סיבה עצמה יצאו לרחובות ביום השלישי גם פועלי הניקיון. הם לא לבשו את מדיהם, אלא בגדים רגילים. הם אמרו שהמדים בשביתה, לא הם" (עמ' 106).

אך סאראמאגו אינו מייצר אוטופיות, כזכור מספריו הקודמים, והשקט מופר על ידי הממשלה הזועמת על אזרחיה שאינם מאמינים וזקוקים לה עוד. חקירה חשאית נפתחת כדי להבין מי עומד מאחורי קשירת הקשר הלבן, והאצבע מופנת אל אותה אשת רופא מ"על העיוורון", שלא התעוורה בזמן המגפה.

הספר, שמסרב לצעוד בתוך נתיב ז'אנרי אחד, מהלך במומחיות בין ריאליזם אלגורי לספר בלשי, ומרוויח משניהם גם יחד בלי לפגוע באחידות ובאמינות. וחשוב מכך, סאראמגו מייצר ספר חשוב הנוגע בשאלות של מוסר, אחריות אישית וגם על הסכנות שבאי-שאילת שאלות קשות.

"כשנולדנו לעולם הזה כאילו חתמנו חוזה לכל החיים, אבל ייתכן שיום אחד נצטרך לשאול, מי חתם על זה בשמי?" שואל הרב פקד שמתגלה כגיבורו של הסיפור הזה וכדמות שלא יודעת על עצמה שהיא קפקאית. ואנחנו כולנו, ילדיו של קפקא, צריכים לשאול בקול רם וצלול את השאלה הזו. בפנים בתינו וגם בחוצות העיר.

על הפיקחון/ז'וז'ה סאראמאגו הספריה החדשה 2006 89 ש"ח