להכיר את האינטרנט מחדש

איך אתם גולשים? באמצעות רשימת "מועדפים"? דרך גוגל? אילנה תמיר רוצה להכיר לכם דרך חדשה: דלישס. מי יודע, אולי תכירו אינטרנט חדש לגמרי

הימים שבהם אפשר היה לספור עם אצבעות הידיים את האתרים שגלשנו אליהם באופן קבוע, כבר חלפו עברו מזמן. היום גם גולשים ממוצעים למדי משוטטים באופן קבוע בלפחות כמה עשרות אתרים. גולשים מיומנים אפילו במאות.

המפתחות לאותם אתרים הם, כידוע, לינקים. אם אין לנו איך להשיג את הקישור לאותו אתר, הוא פשוט לא קיים עבורנו. הבעיה היא, שכאמור, יש לנו מאות על מאות של לינקים, חלקם לא שמורים בשום מקום וחלקם נמצאים בבאלגן ברשימת המועדפים העצומה שלנו.

אז איך אנחנו מצליחים, בכל זאת, למצוא בכל פעם את האתרים שאנחנו אוהבים?

ובכן, יש כמה דרכים: את הכתובות של חלק מהאתרים אנחנו פשוט זוכרים בעל פה ("וואלה", "נענע", "ynet"). יש אתרים שאנחנו בכלל לא טורחים לזכור את הכתובת שלהם, היות וחיפוש קצר בגוגל יקח אותנו הישר ליעד המבוקש ("מומה", "ארץ נהדרת"). ויש כתובות שאנחנו צריכים ממש לרשום בצד ולשמור למקרה הצורך. הדרך המקובלת ביותר היא פונקציית המועדפים (Favorites או Bookmarks) בדפדפן.

אומנם שיטת השימוש במועדפים היא נעימה ומוכרת, אך יש בשיטה זו לא מעט חסרונות. אם יש לכם רשימת מועדפים גדולה אתם יודעים על מה אני מדברת: ערימות על ערימות של לינקים, חלקם כבר לא רלוונטים והמון תיקיות ותתי תיקיות שפעם, כשיהיה לנו המון זמן פנוי, נסדר כמו שצריך.

ייאוש טוטאלי? לא חובה. הפתרון החם ביותר כיום ברשת לעניין הוא שימוש באתרי "שיתוף סימניות חברתי", או בלעז Social Bookmarking.

מבין שלל אתרי שיתוף הסימניות, בחרנו להציג כאן את Del.icio.us (או דלישס) משתי סיבות עיקריות. ראשית, משום שזהו חלוץ המהפכה והפופולארי ביותר בתחומו, ושנית, משום שבניגוד לאתרים רבים אחרים, התמיכה שלו בעברית מצוינת.

מה כל כך רע ב"מועדפים"?

כדי להבין את היתרונות בדלישס, נבין תחילה עד כמה השימוש ב"מועדפים" מגביל אותנו:

1. הוא לא מקוון: רשימת המועדפים בדפדפן ממוקמת במחשב הפרטי שלנו, ובו בלבד. המשמעות היא שאם נרצה לגלוש ממחשב אחר שאינו המחשב שאנחנו רגילים לעבוד עליו, בין אם זה בעבודה, בבית, אצל חברים או ממעבדת מחשבים, הלינקים המועדפים שלנו לא יהיו לנו שם לידנו לעזר.

2. שיטת התיקיות לא יעילה: לכאורה, השימוש בתיקיות ובתת-תיקיות מאד מסודר וקפדני. בפועל, מכיוון שהאינטרנט עצמו לא כל כך מסודר, לא תמיד אפשר לחלק את הלינקים בתוכו בצורה מסודרת. אתרים רבים יכולים להתאים ליותר מקטגוריה אחת. אתרים רבים אחרים צריכים שנפתח להם קטגוריה משל עצמם. התוצאה היא, שגם אם אנחנו ייקים בני ייקים, מהר מאד רשימת המועדפים שלנו הופכת לסבך גדול ומסורבל שקשה להתמצא בו.

3. מקום מוגבל: אומנם רשימת המועדפים שלנו לא מגבילה את מספר הלינקים שניתן לשמור באמצעותה, אולם בפועל ישנה כמות מסוימת של לינקים שאפשר לצרף אליה לפני שהיא הופכת למשהו בלתי קריא בעליל. התוצאה היא התקמצנות מאולצת: כדי לשמור על הרשימה מצומצמת, אנחנו נאלצים לשמור רק את הלינקים ה"כבדים". על כל שלל הלינקים האחרים, בין אם זה איזה סרטון שאהבנו, או איזו כתבה שרצינו לקרוא ועוד לא הספקנו, אנחנו פשוט נוותר.

יתרונות דלישס

שירותים כדוגמת דלישס נותנים מענה טוב ומעניין לכל החסרונות שהוזכרו בשיטת ה"מועדפים הרגילה". ראשית, מדובר בשירות מקוון שניתן לגשת אליו מכל מחשב. שנית, השימוש בתאגים (Tags) במקום בתיקיות עושה את מלאכת הסידור לקלה הרבה יותר וכך גם את מלאכת האיתור והחיפוש. ושלישית, העובדה שמדובר בארכיון המסודר כרונולוגית ולא בתיקיות שתופסות שטח על המסך, פותרת את בעית חוסר המקום.

עכשיו - שימו בצד את כל אלו. דלישס מציעה הרבה יותר מזה: היא מציעה לכם לבצע מהפכה של ממש בדרך בה אתם גולשים. אם בעבר רשימות של מועדפים היו רשימות פרטיות לעיני המשתמשים בלבד, דלישס חושף אותן ברבים. אם אפשר לשתף רעיונות בבלוג, מוזיקה בפודקאסט, קבצים באימיול ותמונות באלבום תמונות מקוון, למה שלא נשתף זה עם זה גם לינקים?

אם למשל מצאתם סרטון משעשע שבו רואים מצלמה מתנגשת בראשו של ביל גייטס, תודו שזה יהיה פשע כלפי האנושות אם לא תשתפו אותה בלינק. אין צורך להרגיש פראיירים. לאנושות יש לשתף אתכם בהרבה דברים חזרה.

נרשמים לדלישס

כדי להתחיל לעבוד עם דלישס צריך כמובן להירשם.

גלשו לדף הבית של השירות בכתובת http://del.icio.us, בחרו ב-"register", מלאו את הפרטים שלכם ואמתו שאתם בני אדם אמיתים (ולא תוכנה) על ידי העתקת האותיות הכתובות בתמונה.

נגיע לדף עזרה, המציע לנו להתקין כפתורים (Buttons). המלצתי החמה היא להתקין אותם, אפילו שהדבר גוזל שטח יקר בסרגל הכלים של הדפדפן. במידה ואתם משתמשים באקספלורר, הריצו את תוכנת הכפתורים הקטנה או פעלו על פי ההסבר המדגים כיצד להתקין אותם ידנית. במידה ואתם משתמשים בפיירפוקס, פשוט גררו את שני הכפתורים אל תוך סרגל הכלים שלכם.

כפתור "my del.icio.us" יהיה קיצור הדרך שלכם לדף האישי שלכם בדלישס. כפתור
"post to del.icio.us" יהיה קיצור הדרך לשמירה של לינקים מועדפים.

מתחילים לשמור

מהרגע הזה נוכל לשמור בקלות כל אתר שמוצא חן בעיננו ושישנו סיכוי שנרצה לחזור אליו אי פעם. נניח, למשל, שאנחנו רוצים לשמור אצלנו את הכתובת לאתר התוכנות "פרה פרה". בזמן שאנחנו גולשים באתר, נלחץ על הכפתור "Post to del.icio.us" ששמור אצלנו בסרגל הכלים.

יפתח לנו חלון ובו 4 שורות. בשורה "url" אמורה להרשם באופן אוטומטי הכתובת של האתר.

שורת "description" היא שורת הכותרת של הלינק שלכם. אם הכותרת הרשומה שם לא מספיק אינפורמטיבית עבורכם, שנו אותה כרצונכם.

את שורת "notes" לא חייבים למלא, אולם ממולץ. כתבו תיאור קצר של הלינק, כך שהוא יהיה מספיק אינפורמטיבי, הן בשבילכם והן בשביל אנשים זרים. תוכלו לכתוב את התיאור בכל שפה, אולם אם אתם רוצים שהוא יגיע לכמה שיותר אנשים, כתבו זאת באנגלית.

הגענו לשורת "Tags". זה המקום בשבילכם לרשום את מילות הקוד שמתארות את האתר ושישמשו אתכם אחר כך כדי לאתר אותו. רצוי להשתמש במילים גנריות, כאלו שיהיו ברורות הן לכם והן לאנשים אחרים. אבל זו זכותכם המלאה להשתמש במילים מעולם המושגים והאסוציאציות הפרטי שלכם. אל תשתמשו בתאגים מיותרים, כדי שלא תמצאו את עצמכם בסופו של דבר עם רשימה אין סופית של מילות קוד. גם אל תתקמצנו בשימוש בתאגים, אם אתם חושבים שהשימוש ביותר ממילת קוד אחת היא חיונית.

אם לדוגמה, הוספתם אתר של מסעדה שאתם ממש אוהבים לרשימת המועדפים שלכם - תוכלו להעזר בתאגים בכדי לתאר אותו. לדוגמה (לא מחייבת, כמובן) "פסטה", "אוכל", "ערב רומנטי", ו-"טעים". כשתחפשו בעתיד את המושג "ערב רומנטי" - תוכלו למצוא את אתר המסעדה השווה הזו ברשימת הלינקים שלכם. אם הייתם משתמשים ברשימת המועדפים הרגילה שלכם, האם הייתם טורחים לשמור את כתובת האתר הזה? אין סיכוי.

אחרי שהוספתם את אותם תאגים, לחצו על Save וחזרו לגלוש כרגיל.

במידה ובחרתם לא להשתמש בכפתורים, או במקרה ואתם רוצים לשמור לינק שהוא אינו של דף אינטרנט רגיל, כמו למשל קובץ וידאו או קובץ MP3, שמירת הלינקים תעשה בדרך קצת שונה.

העתיקו באמצעות Ctrl+C את הלינק שאותו תרצו לשמור. גלשו לדף שלכם בדלישס ולחצו על "Post". הדבר יכניס אתכם לאותו חלון שמילאנו קודם, רק שהפעם תצטרכו למלא את שתי השורות הראשונות (" Url" ו- "description") בעצמכם.

לאחר שתשמרו כמה וכמה לינקים עם דלישס, תתחיל להיווצר בדף האישי שלכם רשימה מכובדת שכוללת בצד השמאלי את הלינקים ששמרתם ובצד הימני את התאגים שעשיתם בהם שימוש.

כדי לאתר לינקים ישנים ששמרנו לעצמנו, הדרך המהירה ביותר היא פשוט להקליק על התאג שככל הנראה השתמשתם בו לתיאור האתר.

נניח ואתם זוכרים שלפני כמה חודשים שמרתם לעצמכם לינק לאתר שמאפשר להמיר בעזרתו אימיילים שמגיעים בג'יבריש לעברית, ובדיוק עכשיו קיבלתם אימייל מג'וברש והייתם שמחים לשלוף את הלינק ההוא. אם בזמנו תייגתם את הלינק הזה נכון, סביר להניח שתוכלו למצוא אותו בקלות על ידי הקלקת מילות חיפוש כמו "כלים", "עברית" או "Tools".

כדי לחפש לינקים, תוכלו גם להשתמש בשורת החיפוש. שורת חיפוש זו מחזירה תוצאות הן מרשימת הלינקים שלכם והן מרשימות של אחרים. תוכלו גם לחפש לינקים המופיעים תחת יותר מתאג אחד, אם תקלידו את שתי מילות החיפוש ותחברו אותן עם הסימן "+".

מעקב אחר גולשים אחרים

עד עכשיו היינו בעיקר מרוכזים בעצמנו ובלינקים שלנו. עכשיו הגיע הזמן לשים לב שיש עוד אנשים שגולשים יחד איתנו בדלישס השותפים לנו לתהליך בניית וסידור מאגר הלינקים העולמי. וודאי הבחנתם שלפחות עבור חלק מהלינקים ששמרתם לעצמכם, מסומן כי הם נשמרו כבר גם על ידי אנשים אחרים.

שיטוט בין משתפי הלינקים השונים עשויה לחשוף אתכם בפני עולמות מרתקים. ייתכן שאפילו תמצאו משתף שכל כך מוצא חן בעינכם, כך שתרצו לעקוב אחר כל דבר שהוא מפרסם. תוכלו לעקוב רק אחר תאג אחד שהם מפרסמים. למשל, ייתכן שתמצאו חובב מוזיקה מכור, שכל לינק שהוא שומר תחת התאג "HipHop" קולע בדיוק לטעמכם האישי.

השיטה הנוחה ביותר לעקוב אחר גולש מסוים או אחר תאג מסויים, היא באמצעות RSS. בתחתית כל דף ודף בדלישס ישנו כפתור RSS אותו תוכלו להוסיף לקורא ה-RSS שלכם ולקבל כך באופן שוטף כל לינק חדש שמתפרסם באותו הדף.

במידה ואינכם משתמשים ב-RSS, תוכלו לעשות את אותו הדבר באמצעות תיבת ה- Inbox באתר. תיבה זו מכילה את כל הפרסומים החדשים של הגולשים המועדפים עליכם. כדי לצרף משתמשים חדשים לתיבת ה- Inbox שלהם, לחצו על edit inbox.

רשימת הלינקים הפופולרים

אם לעקוב אחר גולשים יכול להיות תחביב מעניין - לעקוב אחר לינקים פופולריים מעניין פי כמה. רשימת הלינקים הפופולרים בדלישס מייצגת במידה רבה את הדברים החמים ביותר ברשת בתקופה האחרונה.

אם אתם מעוניינים להתמקצע בתחום מסוים, כדאי שתעקבו אחר כל הלינקים הפופולרים ביותר המתוייגים תחת נושא מסויים. למשל, אתם אתם מתעניינים באומנות, כדאי לכם לעקוב אחר התאג "Art" ולהיות עם היד על הדופק על כל הדברים הלוהטים ביותר הקשורים בתחום. אם סתם בא לכם להנות, תוכלו לעקוב אחר תאגים אחרים כמו humor או Fun ולקבל כך זרם שוטף של לינקים שיעשו לכם נעים.

הכל בחוץ

כפי שוודאי הבחנתם, בדלישס כל הלינקים שאתם שומרים זמינים לכלל הציבור, כלומר הפרטיות שלכם מוגבלת. מכיוון שאתם לא חייבים להוסיף כתובת אימייל או לרשום את השם שלכם, אין לכם סיבה להתבייש, אפילו אם אתם שומרים לינקים מביכים.

יחד עם זאת, אם הפרטיות חשובה לכם עד כדי כך שגם ההסתתרות מאחורי אנונימיות לא מספיקה, דלישס הוא בהחלט לא המקום בשבילכם. ברשת קיימים שירותים דומים אחרים המאפשרים לשמור לינקים גם בצורה פרטית, כדוגמת שירות My Web של יאהו ויתכן שהם יענו טוב יותר על המטרות שלכם.

מצד שני, חייבים לקחת בחשבון את היתרונות הרבים בכך שכל דבר שמישהו שומר אצלו בדף האישי גלוי וחשוף לכולם. דלישס הוא למעשה מנגנון הצפה של קישורים איכותיים על פני השטח, קישורים שיתכן שלא היו זוכים לאותה תפוצה ופופולריות אם היו מפורסמים בערוצים מסורתיים כמו אינדקסים. לדלישס יש גם זמן תגובה מאד קצר, כך שתוך שעות "לינק חם" (למשל לפוסט מרתק בבלוג או לאתר עם צילומי עירום שדלפו לרשת) יכול לטפס לראש רשימת הלינקים הפופולריים ביותר.

שימושים נוספים

פרט לשמירה של הלינקים השוטפים שלכם, תוכלו להשתמש בדלישס למגוון דברים אחרים. הנה מספר דוגמאות:

הפצה של תכנים שלכם - יצרתם סרטון פלאש מגניב ואתם רוצים שהוא יגיע לכמה שיותר אנשים? תייגו אותו בחשבון הדלישס שלכם תחת מילים כמו flash, cool או Humor וצרפו תיאור קצר. ישנו סיכוי לא קטן שהלינק יגיע לאנשים שמתעניינים בנושא ובמידה והוא מוצא חן בעינהם הם ימשיכו להפיץ הלאה את הסרטון שלכם במקומות אחרים.

סידור כל הפוסטים בבלוג - אם אין לכם מנגנון חיפוש נוח בבלוג שלכם, תוכלו לשמור את כל הפוסטים בחשבון דלישס, בתוספת תאגים בעלי משמעות. כך גם אתם וגם הגולשים שלכם, יוכלו להגיע בקלות לדברים ישנים השמורים בארכיון.

Whishlist - עומד להיות לכם יום הולדת בקרוב? תייגו בדלישס את כל הדברים המגניבים שמצאתם ברשת ושמאד מאד הייתם שמחים שיקנו לכם.

רשימת קריאה - מצאתם כתבות מעניינות אבל אין לכם זמן לקרוא אותם עכשיו? צרפו אותן בזריזות לדלישס שלכם, תחת תאג "שווהקריאה" וגשו לקרוא אותם אחר כך בזמנכם הפנוי.

מעקב גלישה - אתם טוקבקיסטים אובססיבים? שמרו את כל הטוקבקים שפרסמתם ברשת, כדי שתוכלו לזכור לחזור אליהם ולבדוק אם ענו לכם.

לקריאה נוספת

שירות דלישס, יותר מכל שירותי Social Bookmarking אחרים, מתפתח במהירות ומידי יום נוספים לו פיצ'רים חדשים. בנוסף, אנשים אחרים בונים בעצמם פיצ'רים שמתאימים לשירות.
כדי לעקוב על כל ההתפתחויות, תוכלו לקרוא בבלוג של בונה האתר וכן לעקוב אחר התאג שמוקדש ל- Del.icio.us עצמו.