"חשד להסתה ולתקיפה": הנערה שהכתה חיילים ואמה יישארו במעצר

עהד תמימי, שתועדה כשהיא מכה חיילים בנבי סאלח, ואמה שנעצרו היום, יישארו במעצר עד ליום חמישי. בחקירתן שמרו השתיים על זכות השתיקה

מעצרה של עהד תמימי
מעצרה של עהד תמימי | צילום: דובר צה"ל

מעצרן של עהד תמימי, הנערה בת ה-16 שתועדה כשהיא מכה חיילים בנבי סאלח, ואמה יימשך עד ליום חמישי. השתיים חשודות בתקיפה, בהפרעה לחייל במילוי תפקידו ובהעלבת עובד ציבור. ההערכה היא שגם אב המשפחה ייחקר.

סנגור המשפחה הגיש ערעור לבית המשפט הצבאי בעופר על המשך המעצר ודיון בנושא יתקיים מחר בבוקר. בחקירתן שמרו השתיים על זכות השתיקה ולא השיבו לשאלות חוקי משטרת בנימין.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, התייחס לפרשה בעת שהדליק נרות עם לוחמי חטיבת המרום בבית הספר ללוחמה בטרור של צה"ל ואמר: "אני מעניק גיבוי לכולם. אף חייל הוא לא מחשב ואף אחד אינו יודע לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר בכל שנייה. לכן נתתי גיבוי גם לאלאור אזריה וגם לחיילים מהתקרית המצולמת שנחשפה אתמול. מי שצפה בתקרית אתמול מבין עד כמה צה"ל הוא צבא מוסרי וערכי. כולנו מגבים את כל החיילים. עליכם להבין שיש מצבים מורכבים ומה שלא יהיה, אנחנו כדרג המדיני הבכיר וגם כדרג הפיקודי נגבה את כל החיילים. זהו הלקח החשוב של אתמול. ויותר חשוב, שמי שהשתוללה ביום נעצרה בלילה. היום גם אימה תובא לחקירה ואנחנו נמצא את הדין עם כולם".

זוהי לא ההיתקלות הראשונה של תמימי עם כוחות הביטחון. בעבר, תמימי נשכה חייל שניסה לעצור את אחיה לטענתה. קודם לכן, בשנת 2012, ביצעה תנועה מגונה כלפי חייל וזכתה להתארח אצל נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן.

תמימי נעצרה לפנות בוקר על ידי לוחמי מג"ב מפלוגת רמאללה. נוסף על כך, החרימו כוחות הצבא חמישה טלפונים ניידים, מצלמות, כרטיסי סים ומחשבים ניידים מהבית. מקורות פלסטיניים טוענים כי עשרה ג'יפים צבאיים נכנסו לכפר וביצעו את המעצר ללא התנגדות.

אביה של תמימי אמר לחשדות עשר: "הגיעו לכאן המון חיילים וחיילות באמצע הלילה, לקחו מחשבים, לקחו לכולנו את הפלאפונים ועצרו אותה. הימצאות החיילים כאן היא התגרות, היא עשתה מה שעשתה בתגובה לירי גומי של החיילים. הכיבוש לא חוקי וההתנגדות תימשך". כשנשאל אם אחרי שישחררו אותה היא שוב תכה חיילים ענה: "כן, כל עוד חיילים יבואו לפה זו הבחירה שלה".

חיילים מתעמתים עם פלסטינים בנבי סאלח
חיילים מתעמתים עם פלסטינים בנבי סאלח | צילום: חדשות עשר

בסרטון שפורסם אתמול מאירועי יום הזעם ביום שישי האחרון בכפר הסמוך לרמאללה, נראו מספר צעירות פלסטיניות כשהן דוחפות, בועטות ואף מכות באגרופים שני חיילי צה"ל. השניים, קצין וחייל מגדוד רותם של גבעתי, נראים בתיעוד כשהם שומרים על קור רוח ולא מגיבים. הנערות השתתפו בהפרת סדר במהלכה יידו פלסטינים אבנים לעבר כוחות צה"ל.

במהלך הפרת הסדר, נכנסו מספר פלסטינים לתוך בית סמוך והמשיכו לזרוק אבנים מתוכו לעבר החיילים בהסכמת המשפחה. הכוח הוציא את מפרי הסדר מתוך הבית ונשארו לעמוד בפתחו על מנת למנוע כניסה נוספת. בהמשך, יצאו מספר פלסטיניות לכיוון החיילים.

לפי תחקיר ראשוני שקיים מפקד הגדוד מפקד הפלוגה הגיע בעצמו סמוך לבית על מנת למנוע ממפרי סדר נוספים להיכנס אליו. מהתחקיר עלה כי מפקד הכוח פעל באופן מקצועי בכך שלא נגרר לאלימות אך היה ניתן לעצור את הפלסטיניות בשטח, מכיוון שהופעלה על ידן אלימות פיזית והן בשל העובדה כי ניסו להפריע לחיילים לבצע את משימתם.