מחאה ברשת: חיילי צה"ל נגד אירגון "שוברים שתיקה"

לאחר שארגון "שוברים שתיקה" פירסם חוברת ובה כביכול עדויות של יותר מ-60 חיילים וקצינים ששירתו במהלך צוק איתן - יש מי שמעוניין לשבור שתיקה גם כן. סוג חדש של מחאה מתפשט בעמוד הארגון ובמסגרתה חיילים ששרתו במבהלך המבצע שופכים את גרסתם שלהם לדברים ויוצאים כנגד פעילות הארגון. הפרטים בכתבה

ירון שחר חייל שיצא נגד שוברים שתיקה בצוק איתן
ירון שחר חייל שיצא נגד שוברים שתיקה בצוק איתן | צילום: ירון שחר

ארגון "שוברים שתיקה" פרסם לפני כשבוע חוברת שהכין אודות פעילות צה"ל במבצע צוק איתן ובה פרסם עדויות לכאורה של למעלה מ-60 קצינים וחיילים ששירתו במהלך המבצע.מנכלית הארגון, הגברת יולי נובק, הגדירה את הפירסום ככזה ש"מעלה תמונה קשה  של מדיניות ירי חסרת הבחנה", מנגד בצה"ל טוענים כי "ארגון שוברים שתיקה בחר שלא להעביר את החומר שאסף לבחינתם בטרם פירסומו על מנת שאלו תבדקנה ותטופלנה" וכי לאחר מבצע צוק איתן בוצעו תחקירים מעמיקים, נוקבים ומקיפים..בהם ניתנו לכל חייל ומפקד לציג את טענותיו ומסקנותיו". בעוד "שוברים שתיקה" מרכז את מיטב מאמציו בהסברה נגדית בחו"ל ובקיום ערב עדויות חיילים, יש מי שהחליטו ש"הגיעו מים עד נפש", ויצאו לשבור את שתיקתם שלהם.

 

רוצים לקבל את כל חדשות הדיגיטל והדברים הכי ויראליים ברשת? עשו לנו לייק בפייסבוק

 

מחאה מסוג חדש נראית כמשתלטת על עמוד "שוברים שתיקה". חיילים ששרתו בצוק איתן החלו שוטחים את עדויותיהם שלהם על עמוד הפייסבוק של הארגון- וזוכים לאהדה חסרת תקדים בקרב הציבור בפייסבוק. החיילים, חלקם שירתו בסדיר וחלקם כחיילי מילואים, החליטו לטענתם "לשבור את שתיקתם שלהם" כנגד פירסומי הארגון.

 

אחד מאותם חיילים הוא ירון שחר, צעיר כבן 22 שהשתחרר מהצבא לפני כחודשיים בלבד והעלה פוסט סוער אשר זכה לכמעט 8,000 לייקים ו2,000 שיתופים. וכך נתכב בפוסט שעלה ביום חמישי האחרון בעמוד שוברים שתיקה:

 

 

אני ירון, בן 22, השתחררתי לפני חודשיים, שירתתי בגדס''ר גבעתי. במהלך ''צוק איתן'' הייתי סמל צוות של מחזור מרץ 13. בתמונה אני עם הקשר שלי, אחרי לילה ארוך ללא שינה. במשך כל הלילה לא הפסקנו לקבל התראות. ירי צלפים, חוליות נ''ט, חמור מתאבד, זקנה מתאבדת, מנהרת תופת, ניסיון חטיפה, ועוד. מה שאני מנסה להבהיר - היינו בעיצומה של לחימה. ובמלחמה כמו במלחמה - אין חוקים. יותר משבוע שהינו בתוך אותו בית, שבוע בלי מקלחת, בלי להוריד ציוד. כל כך חם ולח עד כדי כך שאפילו כשאתה נשכב על הרצפה הזיעה לא מתייבשת...אוכל? מנות קרב. במקרה היותר טוב מגיעה אספקה עם מנות משומרות ואולי קצת צ'וקולוקים שהגיעו בתרומות. ככה עובר לו יותר משבוע. אותו מבנה, 25 לוחמים, 3.5 חדרים. ריח שאני לא מסוגל לתאר אפילו. האיפוק, הגעגועים, השגעון - מתחילים לאכול את הלוחמים. כל יום שומעים על חבר נוסף שנהרג, אזרחים שנפגעו. אבל היי, אנחנו בלחימה נכון? אז אין ברירה. שותקים וממשיכים. כי אנחנו חלק מצבא. צבא שיצא להגן על עם. על מדינה שלמה!

 

להגיד שאני מסכים עם ביזה וגניבה? לא! להרוס מה שלא צריך? גם לא. אבל תעשו לי טובה - לוחמים היו בתוך מבנה ואחד מהם אכל מהקורנפלס שהיה בבית? על זה אתם עושים רעש?! ירי מוגזם ללא הבחנה? באמת?! הרי בזמן שנורו ביום מעל ל100 רקטות לעבר ערים בישראל לא הלכתם לעשות הפגנות... או שזה לא תחת ההגדרה של ירי ללא הבחנה?! אין ספק שהיו כשלים. והיו טעויות. והיו החלטות שגויות של הרמה המדינית ושל המפקדים. אבל שוב, זו לחימה- 'ממלכת אי הודאות'. אז יהיו תחקירים, יהיו הפקות לקחים וצה''ל יעשה את ''השיפור שימור'' שהוא כל כך אוהב. אבל מי אתם שתבואו ותוציאו תחקירים? ועוד תלכו להפיץ אותם בעולם? די לנו באויבים שסובבים אותנו, אנחנו לא צריכים עוד.

 

אז אחרי 3 שנים כלוחם - אני אומר את זה בלב שלם: צה''ל ,צבא ההגנה לישראל, הוא הצבא המוסרי בעולם. לחברי שוברים שתיקה היקרים! תלכו לחפש חיים. ואם החיים פה במדינה לא מספיק מוסריים בשבילכם - אתם מוזמנים גם לארוז, לקנות כרטיס טיסה ולעוף מפה. נסתדר בסדר גמור גם בלעדיכם..."

 

כך מספר שחר  לנענע10 אונלין" "עד לפני מספר שבועות לא ידעתי כלל על קיום הארגון שוברים שתיקה, בימים האחרונים רק התחלתי להבין מהן הפנים האמיתיות של הארגון הזה. יש פה עם שלם שלא רוצה בהם, עם שלם שמבין לאיזה השלכות מדיניות יכול ארגון כזה לגרום". על כל שהפוסט שלו הפך ויראלי הוא מתוודה ואומר כי "למען האמת לא תיארתי לעצמי שהפוסט שלי יגיע למימדים כאלה. עבר כבר כמעט שבוע ואנשים ממשיכים לשתף, לכתוב לי פידבקים ולשלוח לי מיילים".

 

יונתן אטיאס חייל שיצא נגד שוברים שתיקה בצוק איתן
יונתן אטיאס חייל שיצא נגד שוברים שתיקה בצוק איתן | צילום: יונתן אטיאס

גם ליונתן אטיאס, 27,רס"ל במיל' יוצא חטיבת גולני, נמאס."אם שוברים שתיקה אז שוברים אותה בפומבי. מבלי להסתתר מאחורי טשטוש ולתת עדויות בעילום שם" הוא אומר בפוסט שהעלה לעמוד שוברים שתיקה, וכך הוא מספר:

 

בזמן מלחמה, קל וחומר במבצעים בעזה. צה"ל דואג לפזר כרוזים ולהתריע מראש לעברם של כל התושבים. לפנות את ביתם! הם מסכנים את חייהם! תפנו את ביתכם כדי לא להיפגע. היכולת של צה"ל נפגעת, שכן האויב נערך מבעוד מועד לכניסתו - ובכל זאת זה קורה.זאת מלחמה! אז מה תאמר לאמא שבנה נהרג? לאמא שבנה נהרג מאזרח "תמים" שהתקרב לכוח ונאמר לו לעצור. נאמר לו לא להתקרב, בעברית, בערבית. סומנו כל אמצעי האזהרה. נורה ירי הרתעתי, כדי למנוע את ההתקרבות לכוח.צה"ל לא ירה באזרח - האזרח הגיע לכוח והתפוצץ.

 

לעבר הכוח שלי נשלח גמל עם מטען עליו.בנס לא התפוצץ. שכן הגמל היה נראה תמים שבורח מההפגזות- זאת מלחמה! ובמבצע "עופרת יצוקה", בזמן ההגעה לבתים וטיהורם מגורמי טרור, באחד הבתים שהתה משפחה. אותה משפחה לא נזרק לעברה רימון ולא נורו כל ילדיה. אותה משפחה נשארה בתוך הבית מספר שעות. קיבלה מאיתנו הלוחמים, אוכל ושתייה. דאגנו שלא ייפגעו מהלחימה ומהאויב שירה צרורות לעבר הבית. וכשהשטח נותר נקי. הם פונו לאיזור שקט על ידי צה"ל. אם נורה אדם! ונרצח בלי סיבה, אין ספק שיש למצות את הדין עם הפוגע בו. אבל צה"ל יודע להתמודד עם זה בצורה הטובה ביותר. ולא צריך לקבל ביקורת חיצונית. או הטפת מוסר מארגון שמקבל תקציב,

מכאלו שלא רוצים בקיומה של ישראל. כאשר ארה"ב מפציצה היא לא מפזרת כרוזים. לא שולחת כוח רגלי שיסתכן על מנת לוודא אי פגיעה בחפים מפשע. לא שאני אומר שזה תקין. אבל ישראל בקלות יכולה בהינד עפעף למחוק את הרצועה בלי לסכן את חיילנו. ובכל זאת שולחת כוח רגלי על מנת להגן ולמנוע פגיעה באזרחינו ובאזרחי עזה החפים מפשע לחלוטין! ומסתכנים בחייהם על מנת לפגוע כמה שיותר מדויק בארגוני הטרור.

 

יש מקרים של חריגה וטעויות כמו בכל דבר. אבל לא מתפקידכם לבוא ולתת על זה את הדין! אתם מדברים על מוסריות? תצאו לעולם ותראו עדויות על פגיעה באזרחים שלנו. פגיעה באוכלוסיה הישראלית מדי יום. במחסומים, בפיגועים, בירי רקטות וטילים. ובמטענים על הגבול. תדאגו שהעולם ידע על כך ויוקיע את זה! ואל תחפשו לתת ביקורת על צבא שעושה כל שביכולתו להיות הכי מוסרי שאפשר. ולמנוע כמה שיותר הרג אזרחים.

 

חייל צה
חייל צה"ל על נגמ"ש בשטח כינוס ליד הרצועה במבצע "צוק איתן" | צילום: רויטרס

פוסט נוסף של לוחם שהפך ויראלי, הוא זה של שלומי אזולאי ממודיעין, רס״ל במיל׳ בחטיבת גולני גדוד 13. הפוסט שלו עלה לפני מספר ימים בעמוד שוברים שתיקה וזכה ללמעלה מ-5,000 לייקים ומאות שיתופים. וזה מה שהיה לו לומר:

 

רוצים לשמוע את העדות שלי?
אז ככה:
לחמתי בעזה,ואין ספק שמלחמה היא דבר לא נעים לשתי הצדדים.
אתם מספרים על חיילים שעשו את צרכיהם בתוך סיר, או על חיילים שאכלו מהקורנפלקס של המקומיים העזתים.
אני נורא מצטער - אבל לא רואה בזה שום דבר לא מוסרי. במיוחד שצלף פלסטיני מנסה להוריד אותך בכל פעם שאתה מפשיל את מכנסייך בשטח פתוח כדי להתפנות. בנוגע לשאר העדויות- אני לא מאמין שלוחם סתם כך ירה ברוכב אופניים ללא סיבה.

בכל מקום היו מפקדים ולא הייתה הפקרות. הייתה? תעלו את החייל הזה על טיל. אם הוא רצח בלי סיבה, הוא לא ראוי ללבוש מדים. בכל מהלך הלחימה, כיבוש הבתים, וההתבצרות, שמרנו על כבוד האדם. אפילו שחשדנו שהוא אויב לפעמים. ולפעמים תוך כדי סיכון חיינו שלנו שעליהם כנראה אתם לא חסים. שאלתם האם צה״ל הוא הצבא המוסרי בעולם?
אני לא יודע. שירתתי רק בישראל ורק על צה״ל אני יודע לספר וכשאני נכנס למיטה החמה שלי במודיעין, אני ישן מצויין...גם בלי מצפון, וגם בלי קאסמים.

 

הפוסטים הללו מצטרפים לעוד כמה עשרות אחרים המסתובבים ברשת בימים האחרונים, כאשר ככול הנראה הדברים יגיעו לנקודת רתיחה ביום שלישי הקרוב, בארוע הקראת העדויות אשר מתכננן ארגון "שוברים שתיקה" בתל אביב.