מצנח זהב לעובדי רשות השידור

הסכם שנחתם בין ההסתדרות למדינה מבטיח לעובדים בני 50 לפחות שיפוטרו מרשות השידור משכורת עד מועד הפרישה לפנסיה. שווי חבילת ההטבות הממוצעת לעובד מפוטר צפוי להסתכם בכ-800 אלף שקל והעלות הכוללת למדינה תהיה כ-1.3 מיליארד שקל. הלילה הוציאה הכנסת את הרפורמה הגדולה לדרך

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן | צילום: יחצ

עובדי רשות השידור, שרבים מהם עשויים לאבד את מקום עבודתם, ערכו קמפיין ובו הציגו עצמם כמי שעומדים לאבד את פרנסתם ולהפוך לעניים. אולם פירטי ההסכם שנחתם אתמול בלילה בין הממשלה להסתדרות מגלים שגם עובדים שיפוטרו ולא יתקבלו לעבוד ברשות השידור החדשה, לא יהיו מסכנים. כל עובד מגיל חמישים ומעלה ימשיך לקבל את שכרו גם אם לא יעבוד יום נוסף מחייו, ובהגיעו לגיל הפנסיה תעמוד לרשותו פנסיה תקציבית מקופת המדינה. ההטבות כוללות גם פיצויי פרישה מוגדלים ועלותן הכוללת למדינה היא כ-1.3 מיליארד שקל. על פי הערכות משרד האוצר שווי ההטבות הממוצע לעובד רשות השידור מסתכם ב-750 עד 800 אלף שקל.

 

מימון באמצעות מכירת נכסי נדל"ן

 

לא כל עובדי הרשות צפויים לאבד את מקום עבודתם. על פי ההסכם חייבת הרשות החדשה שתקום, לקלוט חלק מעובדי הרשות הישנה, שיהוו לפחות 25% מעובדיה, כלומר כ-190 עובדים.

הערב אושר בכנסת החוק להקמתה של רשות השידור החדשה: בעיקבות אישור החוק תעבור רשות השידור לניהול כונס הנכסים הרשמי, ועם הקמתה של הרשות החדשה תיסגר הרשות.

סגירת הרשות והקמת הרשות החדשה צפויות לעלות למדינה כ-1.5 מיליארד שקל. המדינה מתכוונת לממן את הסכום באמצעות מכירת נכסי שטחים ומבנים של רשות השידור והטלוויזיה: בניין הטלוויזיה המכונה "בניין החוטים" ברוממה בירושלים, מתחם בית החולים שערי צדק הישן ברחוב יפו בירושלים, מתחם רשות השידור בקריה בתל אביב, ומתחם הטלוויזיה החינוכית ברמת אביב בתל אביב.

תקציב הרשות החדשה יהיה כ-750 מיליון שקלים, והיא תחדל לגבות את האגרה הנשלחת מידי שנה לבתי האזרחים. הרשות תמשיך לגבות אגרה שהיא חלק מעלות הרישוי השנתי לרכב ("טסט") בסכום של כ-350 מיליון שקל לשנה. 300 מיליון שקל נוספים תפריש המדינה לרשות מתוך דמי אגרות אחרות שהיא גובה ו-100 מיליון שקל ימומנו מהכנסות הרדיו והטלוויזיה מפירסום.

למרות חתימת ההסכמים ואישור החוק צפויים העובדים וההסתדרות להמשיך במאבק על זכויות העובדים שיצטרפו לרשות החדשה: הסכמי העבודה שאמורים להבטיח את זכויות העובדים מול דרישת המדינה ל"גמישות ניהולית" והגדלת מספר העובדים שיוכלו להמשיך לעבוד ברשות החדשה.