האדם ער אבל הגוף משותק: 1 מכל 10 ישראלים יחוו לפחות פעם אחת שיתוק שינה

חוויה חוץ גופית: שנים שהם לא ידעו עם מה הם מתמודדים עד שהבינו שהם סובלים משיתוק שינה. מה בדיוק מרגישים בזמן השיתוק ואיך אפשר להתמודד עם התופעה?

זמן צפייה: 08:36

"שיתוק שינה" מתאר מצב שבו האדם מתעורר, אך הגוף עדיין נשאר משותק כבמצב החלום. חלק ממנגנון החלום עדיין מופעל, אף שמבחינת התודעה מדובר במצב של עירנות. במצב הזה יכולות להופיע גם הזיות קצרות, למשל על מפלצות שנעות מול העיניים או על דמויות שיורדות על החולם ולוחצות עליו: "אתה מרגיש שיש כוח שמרתק אותי למיטה כמו חוויה חוץ-גופית. מרגיש שאי אפשר לזוז", מספר יאיר לביא, בן 45 מגן נר שסובל מהתופעה.

כתבות נוספות מתוך העולם הבוקר:

ב-2019 לביא פתח את הקבוצה 'שיתוק שינה - 'sleep ‘paralysis ולא האמין שהיא תגיע ל-6000 איש: "אנשים מרגישים שיש להם אוזן קשבת והם לא לבד. אני פסיכותרפיסט במקצוע ולפני יותר מ-10 שנים בניתי תוכנית שיכולה לעזור לאנשים הסובלים משיתוק שינה לדעת לתפקד בזמן במקום פחות שלילי", סיפר.

"אני זוכרת את זה מילדות, כסיוט שחוזר על עצמו. לי זה קרה לא מעט דווקא בעייפות מאוד גדולה כי הגוף מותש, אבל המוח רוצה לקום", מספרת רותם ולמה מכפר סבא. "זה היה קורה לי בתקופות הרעות בחיים שלי. אני חושבת שזה מה שגרר את השיתוקים בחיים, זה יותר התסמין של מצב רע בחיים", הוסיפה. האם יש לזה טיפול ומה ההסבר המדעי לזה? צפו בריאיון המלא