מחדל התורים - חלק ב: כמה זמן ייקח לכם לקבוע בדיקת ה-MRI?

לפי דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בישראל יש 51 מכשירי MRI, אותם מכשירים המיועדים בעצם לסריקת האיברים הפנימיים בגוף, בראש ובגפיים. בדיקת הMRI נחשבת לבטוחה ואין בה שימוש בקרינה מייננת

זמן צפייה: 07:02

אז איפה אנחנו ביחס לעולם? מדו"ח משרד הבריאות שמסתמך על נתוני ה-OECD עולה כי ממוצע המכשירים במדינות המפותחות עומד על 18 מכשירים למיליון תושבים. בראש המדינות שלהן יש את מספר מכשירי ה-MRI הגבוה ביותר ביחס לאוכלוסייה נמצאת יפן עם 57 מכשירים למיליון איש, אחר כך נמצאות ארה"ב, דרום קוריאה ויוון עם כ-35 מכשירים למיליון איש. באיטליה ופינלנד יש כ-30 מכשירי MRI למיליון נפש.  והיכן נמצאת ישראל? במקום הכמעט אחרון מהסוף ליד הונגריה ומקסיקו, עם רק 5 מכשירי MRI למיליון נפש.

לא פלא שזמני ההמתנה לתורים ארוכים מאוד. עד כמה ארוכים?

בבית החולים תל השומר התור הפנוי שהציעו לנו הוא לעוד ארבעה חודשים, ביולי. אם נרצה להגיע לפני נוכל להגיע בעוד חודשיים אבל בשעה 2 וחצי לפנות בוקר. גם בבית החולים הלל יפה התורים זמינים רק לעוד חודשיים, ואם לא חיכינו מספיק, אז שימו לב לזה – כשביקשנו תור ל-MRI לב בסורוקה ובאיכילוב נאמר לנו שנצטרך להמתין שנה. שנה שלמה לתור לבדיקת MRI. הזוי.

רק לפעמים, ועם קצת מזל, נוכל למצוא גם תורים במרחקי זמן סבירים יחסית כך למשל ברמב"ם שבחיפה הציעו לנו להגיע בעוד חודש. גם בבדיקה ע"פ אזורים, מנתוני משרד הבריאות עולה תמונה עגומה, כך למשל בנפת רמלה ייאלצו התושבים להמתין לבדיקת MRI באחד מבתי החולים הסמוכים למגוריהם לא פחות מ-133 ימים, באזור אשקלון ההמתנה ארוכה, 90 יום, ובנפת באר שבע תחכו 70 יום.

כתבות נוספות מתוך "העולם הבוקר":

מעבר לכמות המכשירים המועטה יחסית לאוכלוסייה ניסינו להבין מה הסיבות הנוספות לזמני ההמתנה הארוכים. מתברר שמכשירי ה-MRI נמצאים תחת תקנות מכשירים מיוחדים, מה שאומר שיש הגבלה על כמות המכשירים בשל הצורך לאזן בין הנגישות למכשיר ובין החשש משימוש יתר בטכנולוגיה הזו. לא כל כך ברור איזה מידע מצוי בידי משרד הבריאות בעניין זה. גם במרכז המחקר של הכנסת התקשו להבין על מה מבוססת מדיניותו של המשרד בקביעת המספר המרבי של המכשירים הרפואיים המיוחדים בישראל והקצאתם לאזורים השונים.

סיבה נוספת היא המחסור הגדול ברדיולוגים בארץ, אלה שמפענחים למעשה את הבדיקות. פרופ' אילן שלף, יו"ר איגוד הרדיולוגים, אומר לנו שאנחנו עומדים לחוות את המחסור בצורה קשה מאוד בשנים הקרובות. להערכתם חסרים 200 רדיולוגים, וכדי שהם יהיו טובים זה לפחות 8 שנים של הכשרה. עוד הוא מוסיף כי בפריפריה המצב חמור כפליים.

על הרקע הזה נוצר הצורך בפתרונות אחרים כדי לקצר את התורים הארוכים. כך למשל במסגרת ביטוח בריאות פרטי כולל ניתן לקבל תורים ל-MRI בטווח של ימים אחדים. לצד זה התפתחה גם תעשייה שחורה של חברות פרטיות שמציעות תמורת אלפי שקלים את קידום התור, או של חברות שמציעות MRI בטורקיה למשל, גם כאן מהרגע להרגע.

האם נראה שינוי בקרוב? אנחנו יודעים שאי שם ב-2015 דיבר ליצמן על המתנה של לא יותר מ-3 ימים לבדיקת MRI, אנחנו לא ממש שם כפי שניתן לראות. בתקופת שר הבריאות הקודם, לפני כבר יותר מחצי שנה ניתנה הנחיה להוסיף עוד תשעה מכשירים והם צפויים להיקלט. אנחנו כמובן נמשיך ונעקוב.

תגובת משרד הבריאות:

מספר מכשירי ה-MRI הפועלים בישראל מוגדר בחוק ומשכך לא ניתן לאשר הפעלת מכשירי MRI (גם פרטיים) מעבר לכמות שנקבעה. בתיקון האחרון שבוצע בחקיקה, התווספו תשעה מכשירי MRI, גידול משמעותי שמשפר את הנגישות והזמינות לשירות רפואי באזורים בהם קיימים פערים בשירותי בריאות. הקצאת המכשירים תוכננה לקופות ולקהילה, ובוצעה כפי שתוכנן. יש לציין שקיים זמן היערכות מרגע קבלת רישיון ממשרד הבריאות ועד השמת המכשיר בשטח. ככלל, מוסד שמבקש לרכוש מכשיר MRI חייב לפנות למשרד הבריאות לקבל אישור בהתאם התקנות.