בידוד כבד: כ-50% מהאוכלוסייה יעלו 5 ק"ג בזמן הסגר

דווקא במצב של סטרס כרוני ובידוד יש חשיבות גדולה לאורח חיים בריא. פרופ' שירה זלבר שגיא ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה ומומחית לאפידמיולוגיה תזונתית וקלינית מסבירה כיצד ניתן לשמור על התזונה בימי הסגר

זמן צפייה: 07:15

במשרד הבריאות מדברים על חשש ש 60%-50% מהאוכלוסייה יעלו בין 7-5 ק"ג בזמן הסגר עקב אכילת יתר. דווקא במצב של סטרס כרוני ובידוד יש חשיבות גדולה לאורח חיים בריא. תזונה מאוזנת ובריאה כמו התזונה הים תיכונית רבת הוויטמינים שיש לה יכולת לחזק את מערכת החיסון ולהפחית דלקת היא תבנית התזונה המועדפת. הימנעות ממזון מעובד, עתיר שומן רווי ומלח חשובים לשמירה על מערכת החיסון. מחלות כרוניות אינן נעלמות בשעת משבר אלא מחמירות ואף מהוות סיכון לתמותה מוגברת בקרב החולים בקורונה. לכן שמירה על משקל גוף, איזון סוכרת, יתר לחץ דם, מערכת העיכול והכבד אף חשובה אף יותר בימים אלה.

על סמך סקר שנעשה עם מכון ברוקדייל, נמצא שאנשים אוכלים יותר מהרגיל, ויותר חטיפים. אפשר להניח שאנשים אוכלים עוד 500 ק' ביום, 3,500 בשבוע שמצטברים לכדי 2-2.5 ק"ג בשבוע. נוסיף על זה שאנשים לא עושים פעילות גופנית, וגם הפעילות היומיומית יורדת.

תזונה נכונה
דווקא עכשיו מה שמכניסים הביתה הוא הרבה יותר קריטי | צילום: אינסטרגרם

איך נמנעים מזה?

בשיטות הישנות: לא להכניס אויבים הביתה, אנשים עושים קניות של הרבה מזון מעובד ושתיה מתוקה, כי פתאום יש לגיטימציה. אבל דווקא עכשיו מה שמכניסים הביתה הוא הרבה יותר קריטי, כי אנחנו בוודאות נאכל אותו. מנגנון השליטה בגירויים פה צריך לעבוד וזה כמעט בלתי אפשרי, כמו שאלכוהוליסט ישתה אלכוהול אם יהיה לו בבית. הדברים הכי חשובים: לשים לב לקניות – להימנע משתיה עם סוכר, ומזון מעובד, לעבור לבישול פשוט וטרי – לא חייב להסתבך עם תבשילים מורכבים אם אין לנו כוח או זמן.

אולי יעניין אותך:

כללים לקניית פירות וירקות בזמן הקורונה

שגרה של אלופים: עומרי כספי מסביר איך לשמור על תזונה נכונה וספורט בימי הקורונה

תרגילי פילאטיס לכל הרמות של יעל ישראל

לא מאוחר מידי?

אפשר להחזיר את הגלגל אחורה. למשל להחליט שמשעה מסוימת בערב מפסיקים לאכול. אחת הדרכים הכי טובות להימנע מאכילה רגשית היא להחליט שאוכלים ארוחת ערב בשעה מסוימת – ומאז מפסיקים לאכול במשך 12 - 16 שעות, עד הבוקר, וככה לא מנשנשים בלילה. זה יכול לעשות שינוי מאוד משמעותי במשקל ועוזר לאיזון מטאבולי.

העולם הבוקר עם אברי גלעד וטלי מץ | א-ה בשעה 06:15 בערוץ 13