האם נמצא פתרון לבעיית הפקקים בכבישים?

במסגרת ניסוי "נעים לֶיָרוק" שערכה המדינה הפחיתו מאות מתנדבים את השימוש ברכב פרטי. המסקנה: די בשינוי קטן כדי להעלים רבים מהפקקים

זמן צפייה: 05:46

השבוע פורסם תוצאות הניסוי "נעים לירוק" שערכה המדינה, אשר במסגרתו הפחיתו מאות מתנדבים את השימוש ברכב פרטי בשעות העומס בצירים נבחרים, בתמורה ל– 3,000 שקל בממוצע שקיבלו מהמדינה למשך שנה וחצי. עורכי הניסוי ביצעו סימולציה שבודקת כיצד תיראה התנועה בנתיבי איילון, אם יורחבו התמריצים לכלל ציבור הנהגים.

המתנדבים הפחיתו את היקף הנסיעות שלהם בשעות הגודש ב–16.4%, נתון שדי בו כדי להעלים רבים מהפקקים הקשים — כך לפי עורכי הניסוי. כלומר, די היה בתמריץ צנוע יחסית כדי לעורר שינוי בהרגלים של קבוצת הנסיינים — ודי בשינוי קטן כדי להעלים רבים מהפקקים.

די בשינוי קטן כדי להעלים רבים מהפקקים
די בשינוי קטן כדי להעלים רבים מהפקקים

כעת לאחר שהתוצאות פורסמו הניסוי אמור להתרחב ל- 40,000 מתנדבים בהובלת 'נתיבי איילון', זאת בכדי לבדוק את טיב ההצלחה ולהבין האם יש להחיל אותו על כלל הנהגים. עם זאת, הרחבת הפרויקט נתקלת בקשיים וחוסר תמיכה מצד משרד התחבורה.

"בעיית הפקקים אינה חדשה והיא ידועה לכל. עם זאת, החלק שאינו מטופל הוא הצד של הביקוש והרצון של אנשים להשתמש במערכת הזאת, הניסוי שלנו מכוון כלפי הצד הזה", מסביר ניצן יוצר, יוזם ומנהל ניסוי 'נעים לֶיָרוק'. "חשבנו שאם ניתן הטבת מס לאנשים שלא נוסעים בגודש, מספר משמעותי של אנשים אכן לא ייסע שם", הוסיף.

"בסופו של דבר עשינו ניסוי שהוא חסר תקדים בעולם והוא מאוד קרוב לדימוי המציאות הכוללת של תגמול כלל הנוסעים. כדי שנוכל לדעת בוודאות שהניסוי הזה עובד יש להרחיב אותו", מסכם יוצר. צפו בתוצאות המלאות של הניסוי למניעת פקקים.

העולם הבוקר כל הפרקים