מזארה ועד איקאה: מי מנסה לגזור קופון על חשבון הצרכן הישראלי?

בדיקה של משרד הכלכלה חושפת: אתרים בינלאומיים חוסמים מכירה לישראל, או לחילופין מוכרים לצרכן הישראלי במחירים היקרים בעשרות אחוזים

זמן צפייה: 06:15

בשנים האחרונות ישנה עלייה בצריכת מוצרים ממותגים דרך האינטרנט כגון בשמים, ביגוד, צעצועים, ציוד אלקטרוניקה, מצרכי מזון, וכן מוצרים נוספים בעלי עלויות הובלה נמוכות.

בבדיקה שערך משרד הכלכלה נמצא כי ברכישות בינלאומיות באמצעות האינטרנט קיימת אבחנה של צרכנים על פי מיקומם הגיאוגרפי בעולם. האבחנות הגיאוגרפיות באות לידי ביטוי בשני אופנים: האחד, חסימה מוחלטת מפני אפשרות רכישה באינטרנט (Geo-Blocking). השני, תמחור שונה בין צרכנים על פי מאפיינים אישיים של כל צרכן ומיקום הצרכן (Geo-Chanelling).

בסקירה ראשונית שבוצעה ע"י משרד הכלכלה עולה שתופעת ה-Geo-Blocking והGeo-Chanelling רווחת בישראל ונעוצה בניצול הסכמי בלעדיות ע"י יבואנים בלעדיים והעובדה שישראל היא אי מדיני ולא גיאוגרפי.

מהסקירה עולה כאמור, כי רמת המחירים במספר חנויות גבוהים משמעותית בישראל בהשוואה ליתר המדינות הנסקרות. כמו כן, יש מס' חנויות שחוסמות את האפשרות לרכישה באינטרנט בפני הצרכן הישראלי למשל, אתר IKEA המחירים המוצגים לצרכן הישראלי גבוהים בכ-69%; ברשת NIKE יקר בכ-55%; ב ZARA המחירים גבוהים בכ-42% ובאתר האינטרנט הבינלאומי CARTERS אין אפשרות משלוח לישראל.

עדיין לא הייתה פנייה של משרד הכלכלה למוסדות הבינלאומיים ונקיטת צעדים מול היבואנים, אך המשרד מתכוון לבחון מגוון כיוונים לטיפול בתופעה, בין היתר שימוש בדיני הגבלים עסקיים לאסור על התופעה בשל היותה פוגעת בתחרות. צפו בכתבה המלאה מתוך העולם הבוקר

העולם הבוקר כל הפרקים