חוק הגיור עלול לפגוע ביחסים בין ישראל לארה"ב

בעקבות חוק הגיור ומתווה הכותל, הרוחות בקהילות היהודיות בארה"ב סוערות ומזהירות מהשפעה שלילית על היחסים בין המדינות

זמן צפייה: 07:44

"אני מאוד מודאג מהמהלך הזה", מסביר דן שפירו, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל. "יש לכך השפעה ישירה ושלילית ביחסים שבין יהדות ארה"ב לישראל. גם אסטרטגית זה עלול לפגוע ביחסים בין שתי המדינות".

שפירו נמצא בימים אלה על ציר ישראל-ארה"ב ומרצה בכל מיני מוסדות ומזהיר מכעס אדיר של יהודים בתפוצות. "החוקים האלה מראים על חוסר כבוד בסיסי לתומכים הכי חזקים של ישראל בעולם בכלל ובארה"ב בפרט. אלה אנשים שעומדים כשכפ"ץ מול הפעילות של ה-bds , אלה אנשים שמסייעים להתמודד מול הדה לגיטימציה שעושים זרמים שונים נגד ישראל. זו יריקה לתוך פרצופם", סיכם.

דן שפירו
''החוקים האלה מראים על חוסר כבוד בסיסי לתומכים הכי חזקים של ישראל''. דן שפירו

בעקבות העברת חוק הגיור הממלכתי בוועדת השרים, ולאחר המשבר שנוצר מול הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות בעולם, שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד מקדמים פשרה שתביא להרגעת הרוחות. על פי הפשרה, יחודד בהצעת החוק הממשלתית, כי עניינו של החוק יהיה רק בהקשר של חוק השבות שעליו נדונה העתירה האחרונה בבג"ץ, וכי הוא לא יהיה תקף לעניין נישואין וגירושין.

הפשרה של 'הבית היהודי' באה בעקבות פגישות שקיימו בנט ושקד ביממה האחרונה עם ראשי הפדרציות היהודיות בארה"ב, שהביעו חשש מהחוק החדש. בשעות הקרובות ינהל בנט דיאלוג עם המפלגות החרדיות, במטרה שיסכימו לפשרה שהוא מגבש.

כמו כן, משרד החוץ הנחה את תשע נציגויות ישראל בארה"ב להיערך לגל מחאות מצד קהילות וארגונים יהודיים על רקע החלטת הממשלה להקפיא את מתווה התפילה בכותל ולהעביר את חוק הגיור.

הדיווחים הראשונים מהקונסוליות הישראליות כללו מסרים חריפים ואף איומים על הפסקת התרומות לישראל: "יש לממשלה את היכולת לרדת מהעץ ולהרגיע את הרוחות ולחזור בה מהחלטתה ולדאוג לשלום כל הזרמים כאן", הוסיף שפירו.

העולם הבוקר כל הפרקים