האם מותר להגיד 'לחם' בפסח?

קהילות ישראל השונות אימצו במשך השנים החמרותשונות ומיוחדות לפסח, אבל בקהילה החרדית ישנן החמרות רבות שלעיתים לא ידוע מה מקורן

זמן צפייה: 06:24

במשך שנים, אימצו קהילות ישראל שונות חומרות שונות ומיוחדות לפסח. אלו המוכרות הן כמובן איסור על אכילת חמץ וניקיונות דקדקניים לפני הסדר, אבל עם השנים החומרות התפתחו. לעתים אפילו לא ידוע מה מקורן, אך מקיימים אותן כדי לא לשנות את נוהג החג.

ישראל כהן, כתב ופרשן 'כיכר השבת', מסביר על החומרות השונות בקהילות ישראל: "חסידות חב"ד, לדוגמא, מהמחמירות ביותר. יש אנשים שנוהגים לא לנשק תינוקות בפסח כי התינוקות מסתובבים על הרצפה ועל הרצפה עשוי להיות חמץ. בעבר, הרב שוודרון היה מכניס את זקנו לתוך שקית לפני החג כדי שפירורים שנתפסו על הזקן לא ייפלו בתוך הבית", סיפר כהן.

מסתבר שגם למנהג האהוב של חיפוש האפיקומן יש החמרות: "יש מחלוקת על האפיקומן – האם מותר לקיים את המנהג או לא. יש שאומרים שזה מעודד את הילדים לגנוב, ויש שאומרים שזה מנהג מקובל ואין סיבה לשנות אותו. עוד אמר: "למצה של האפיקומן יש סגולות. הרב עמר מירושלים סיפר שבעבר הייתה ספינה שעמדה בפני טביעה – אחד מהנוסעים זרק את המצה של האפיקומן למים והגלים נרגעו", הוסיף ישראל.

צפו בראיון המלא מתוך העולם הבוקר עם אברי גלעד והילה קורח

העולם הבוקר כל הפרקים