העליון קבע: אימהות גרושות יהיו שותפות במזונות

בית המשפט העליון קבע אתמול לראשונה כי הורים לילדים בני 6 עד 15 יהיו חייבים במזונות משותפים בהתאם ליכולות הכלכליות שלהם

זמן צפייה: 10:55

עד כה היה נהוג שהגבר משלם מזונות לאישה, גם אם מדובר במשמורת משותפת וגם אם ההכנסה של האישה גבוהה יותר מזו של הגבר. הפסיקה העקרונית הזו ניתנה בהרכב מורחב של שבעה שופטים שדנו בשתי עתירות של אבות, שאוחדו לערעור אחד, ובו טענו האבות כי הגרושות שלהם מרוויחות יותר מהם או כמוהם, אך הם נדרשים לשלם להן מזונות.

"הדין הקיים - המחייב את האב בנשיאה בלעדית במזונות ההכרחיים - עלול להותיר את האב בלא המשאבים הדרושים לו כדי להבטיח את רווחת הילד ואת טובתו עת הוא שוהה עמו, כמו גם ליצור קושי כלכלי ממשי עבור האב עצמו". קבעו השופטים.

במצב שההכנסות דומות אין סיבה להעביר כסף מכיס לכיס אלה רק אחריות טיפולית וכספית משותפת

"מדובר בפסק דין החשוב ביותר בעשור הנוכחי - לא רק בתחום המשפחה, אלא בכלל", מסבירה מומחית לדיני משפחה, עו"ד מאיה רוטנברג. אבות כיום כורעים תחת הנטל, כי אם בעבר הם פרנסו משק בית אחד, כיום זה מתחלק לשני משקי בית, הם נאלצים לשלם דמי מזונות לאישה ומה שקרה זה שבאופן שרירותי נוצר מצב לא מאוזן, ללא מבחן אמיתי של ההכנסות של שני הצדדים.

"הבשורה היא לא רק לגברים ולאבות היא קודם כל לנשים ולמשפחות שעומדות בפני גירושים נושא המזונות הפך בשנים האחרונות לנושא כיפופי ידיים על חשבון הילדים", סיפר דני תל, שערעורו על משמורת משותפת התקבל בבג"ץ.

"ההרחבה לגילאים צעירים יותר, כבר נעשתה בפסיקה בערכאות נמוכות יותר אבל זה מבורך שיש על זה עכשיו חותמת עליון ולא צריך ליפול על השופט הנכון כדי לקבל החלטה הגיונית", הוסיפה עו"ד שני ליבמן, מתמחה בדיני משפחה. צפו בדיון מתוך העולם הבוקר

העולם הבוקר כל הפרקים