המקור, עונה 23, פרק 10: הסודות של מירי רגב, חלק א'

תחקיר מיוחד של רביב דרוקר: הסודות של חברת הקבינט ושרת התחבורה מירי רגב נחשפים – ההקלטות, המסמכים, המסרונים. וגם: ראש המטה שלה בריאיון בלעדי | "המקור", לצפייה ישירה

זמן צפייה: 01:14:28

לצפייה בחלק השני בתחקיר הסודות של מירי רגב

תגובות לתחקיר:

תגובת השרה מירי רגב:

קיבלנו לידנו את השאלות הרבות (מאוד) שהעברתם לנו. מדובר באוסף של שקרים, טענות שווא, חצאי אמת וסילוף של המציאות. צר לנו שהתבססתם על דבריו של יונתן, עובד לשעבר, שגנב מסמכים מלשכת משרד התחבורה כדי להכין תחקיר מכפיש ושקרי נגד שרת התחבורה. אופן הצגת הדברים בתוכנית מסולף, מעוות, רשלני, ערוך באופן מגמתי, איננו מקיים כל קשר עם המציאות והעובדות.

מכלול הטענות שהועלו נבדקו על ידינו, אחת לאחת, ונמצאו לא נכונות ברמה העובדתית. ובידינו מסמכים השוללים את כל הטענות.

הטענה כאילו משרד התחבורה יצר מעין "רמזור" לתיעדוף רשויות בהתאם לזיקה פוליטית היא שקר גס. לא היה ולא נברא. מדובר בהמצאה של יהוסף. לא פחות. מבדיקה במשרד עולה שהטבלה שהצגתם בכתבה (המכונה "רמזור") אינה מוכרת לאף גורם במשרד התחבורה, לרבות השרה, ואין לה שום קשר למציאות.

פעילות משרד התחבורה מתבצעת על פי תוכנית כבישים רב שנתית המאושרת ומתואמת עם משרד האוצר ומממשת את מדיניות המשרד לרבות המדיניות של חיבור מדינת בישראל ברכבת מקריית שמונה ועד אילת, המדיניות של טיפול בכבישים אדומים, רפורמת צדק תחבורתי, ועוד. התוכנית הרב שנתית מיושמת על ידי גורמי המקצוע במשרד, בשיתוף ועדות מקצועיות, הייעוץ המשפטי וחשב המשרד. מרשתנו אינה מכירה את הדפים שהצגתם בתוכנית, אולם בדיקה במשרד מעלה שאכן קיימות טבלאות פיקוח ומעקב שמטרתן לאפשר פיקוח אפקטיבי ויעיל על הפניות השונות, וטבלאות אלו אף כוללות צבעים, אך אין בהן רמז או קשר לזיקה או תמיכה פוליטית. להפך. הצבעים עוסקים בשאלה מי הגורם המטפל, מה סטאטוס הטיפול וכיוצ"ב. שום דבר שקשור לתיעדוף רשות על בסיס זיקה או קשר פוליטי.

בתחקיר ערבבתם במודע ובמכוון בין רשימות פוליטיות ולגיטימיות של מרשתנו לבין רשימות עבודה שאין בהן ולו קמצוץ פוליטיקה. הרשימות הפוליטיות לחוד, והעבודה המקצועית לחוד.

העשייה של השרה רגב, בפיתוח תשתיות, בקידום מערך התחבורה בישראל באוויר, בים וביבשה, בעבודת השטח המאומצת שלה ושל גורמי המקצוע במשרד ובחברות הכפופות למשרד התחבורה מדברת בעד עצמה. תנופת העשייה של משרד התחבורה בקידום רפורמות, קווי רכבת קלה, פתרונות תחבורה, מתבטאת בשטח.

הניסיון האומלל והשקרי לייצר הטיה מדומה לטובת ערים "ליכודיות" הוא מגוחך. העובדות מלמדות ששרת התחבורה, מנכ"ל המשרד וגורמי המקצוע במשרד התחבורה ובחברות התשתית נפגשים באופן שוטף עם ראשי ערים או נציגיהם מימין ומשמאל, מהפריפריה ומהמרכז, יהודים ושאינם יהודים, כדי לקדם פרויקטים תחבורתיים לטובת כלל הציבור משיקולים ענייניים בלבד.

מרשתנו, מנכ"ל משרדה ושאר גורמי המקצוע הבכירים בתחום התשתיות במשרד נפגשו עם ראשי רשויות רבים שאינם משתייכים מבחינה פוליטית עם הליכוד כדוגמת באר שבע, מוא"ז בני שמעון, שער הנגב, פורום ראשי הרשויות של העדה הדרוזית, קריית אונו, בני ברק, מוא"ז דרום השרון, ריינה, כפר סבא, אבו גוש, אילת, אבו סנאן, בנימינה, כפר שמריהו, גבעת ברנר ועוד. זוהי רשימה חלקית ביותר אך היא ממחישה את קלישות הטענה שבתחקיר.

מאז כניסתה של מרשתנו לתפקיד שרת התחבורה, משרד התחבורה קידם, תכנן, תיקצב וביצע עשרות פרויקטים בכל רחבי הארץ – והכל ללא קשר לזיקתן הפוליטית של הרשויות השונות, אלא בהתאם לעמדות גורמי המקצוע ומדיניות המשרד.

גם עיון במפת הפרויקטים המבוצעים כעת על ידי חברת נתיבי ישראל שוללת לחלוטין את הנטען בתחקיר. מהמפה עולה בבירור שאין העדפה כלשהי לרשויות בעלות זיקה פוליטית כזו או אחרת. ניקח למשל את תוכנית העבודה לשנת .2024 עיון בה מגלה שאין ולא קיימת בשנת 2024 כל העדפה לרשויות "ליכודיות". ניתן לראות את פיזור ההשקעות בין הרשויות השונות ללא תלות בהיותן של הרשויות צבועות בצבע פוליטי כזה או אחר.

גם הטענה כאילו השרה מסייעת רק לאנשי הליכוד שקרית. השרה רגב חרטה על דגלה מתן מענה לכל פונה. אל השרה ולשכתה מגיעות אינסוף פניות מאזרחים, חברי כנסת (גם מסיעות האופוזיציה), שרים, יהודים וערבים, דתיים, חרדים וחילוניים, ימניים ושמאלניים. השרה משתדלת לסייע לכולם, והכל בהתאם לדין. לא מתקבל על הדעת שהשרה תתעלם או תפלה לרעה "אנשי ליכוד". הם אזרחים שווים במדינת ישראל וזכאים לסיוע כמו כל אזרח אחר, והכל כאמור בהתאם לדין.

גם הטענות באשר למינויים ויועצים משוללות יסוד. כל המינויים בלשכת השרה ובחברות והתאגידים נעשים על פי הנהלים ובהתאם להמלצות ועדות האיתור או המועצות. השרה שמחה על המינויים המצוינים של מנכ"ל המשרד, מנכ"ל הרכבת, ראש רת"א, ראש הרשות לתח"צ, סמנכ"ל תשתיות, יו"ר הרלב"ד ויתר בעלי התפקיד שמונו.

אשר לטענה שנשמעה מפיו של יהוסף כאילו השרה מקדישה רק שעתיים בשבוע לנושאים מקצועיים הקשורים למשרד (כביכול רק 8 שעות עבודה בחודש). גם כאן יהוסף הציג ביודעין תמונה שקרית ולא נכונה. אם מישהו היה טורח לבחון את יומן הפגישות של השרה הוא היה מגלה בקלות שגם כאן מדובר בשקר גמור. לשם הדוגמה בלבד נפנה אתכם ליומן פגישות השרה ל חודש מרץ .2024 בניגוד לטענתכם בתוכנית כי השרה רגב עובדת כשעתיים בשבוע, ניתן לראות כי מרשתנו עובדת ללא לאות בענייני המשרד והמדינה, מבוקר עד ערב. נפנה אתכם לפגישות עבודה מקצועיות עם אנשי המשרד, פגישות בנוגע לנמל אילת, פגישות בנוגע למסדרון ההומניטרי לעזה, פגישות בנוגע לפורום הצדק התחבורתי, ישיבות ממשלה וקבינט בטחוני, ניחום אבלים ופגישות עם משפחות החטופים, פגישות עם יו"ר רכבת ישראל, פגישות עם ראשי מערכת הבטחון בענייני תחבורה, פגישות בנוגע להיערכות תחבורתית לחג הפורים, פגישות שעוסקות בהיערכות לחגי הרמדאן ועוד.
גם יתר הטענות הפרטניות שהועלו בתחקיר הינן שקריות וחסרות בסיס. נתייחס לכמה מהן כדי להוכיח עד כמה הדברים תלושים מהמציאות

בתחקיר נטען שהעיר בית שמש לא קיבלה את שמגיע לה בשל העדר תמיכה של ראש העיר דאז במרשתנו ובמפלגת הליכוד. באופן ספציפי נטען שתוכנית המאיץ לא קודמה בה. יובהר מיד. אין קשר בין העדפתה הפוליטית של ראש העיר דאז לבין אי קידום תוכנית המאיץ. בעקבות הבחירות ברשויות המקומיות, הוציאה היועצת המשפטית של משרד התחבורה הנחייה לפיה אין לקדם תוכניות כגון תוכנית המאיץ בתקופת הבחירות. זאת הסיבה שהתוכנית עוכבה – הא ותו לא. חשוב לציין שבשל הבחירות לרשויות המקומיות, פרויקטים דומים עוכבו גם ברשויות אחרות, כדוגמת חדרה ושדרות.

בתחקיר נטען שהעיר ערד זכתה ל"התעלמות מוחלטת" ממשרד התחבורה. שוב, המציאות שונה לחלוטין. במהלך שנת 2023 העיר ערד קיבלה תוספת שירות בסך של 5.5 מיליון .₪ יותר מרוב הרשויות במדינת ישראל. תקצוב זה ניתן לעיר לצד תקצוב שוטף בהתאם להמלצות גורמי המקצוע.

אשר לרמזור בנתיבות, עליו דובר רבות בתחקיר – נפנה אתכם לתגובת נתיבי ישראל בהקשר הזה, ונבקש להוסיף שבניגוד לנטען בתחקיר, בקשות רבות של ראש העיר נתיבות, לא התקבלו על ידי משרד התחבורה. כך ביחס לכביש 293 ראש העיר ביקש לקדם מחלף והדבר לא בוצע.

בתחקיר נטען, כי משרד התחבורה לא טיפל בפניות של ראש מועצת עמק הירדן. אילו הייתם בודקים את הטענות הייתם מגלים שעוד טרם פרסום התחקיר, התקיימה במשרד התחבורה ישיבה עם ראש מועצת עמק הירדן, והאחרון הודה לשרה על טיפולה.

בתחקיר העליתם טענות כאילו קידום הקמת רמזור בצומת הכניסה למושב בני ראם נעשה משיקולים לא ענייניים. מדובר בטענה שקרית נוספת. בישיבת עבודה מקצועית שנערכה במשרד התחבורה, נציג הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) שנכח בפגישה, הביע את עמדתו המקצועית המפורשת כי "הצומת מסוכן ומומלץ לקדם את הרמזור".

בתחקיר נטען, כי משרד התחבורה לא טיפל בעניינו של כביש 40 בדרום הארץ על אף תאונה קשה שארעה בו. מדובר בשקר גס. בעקבות ביקור השרה בכביש 40 הוגדר הכביש לראשונה ככביש אדום, על כל המשמעויות הנילוות לכך, וניתנו הנחיות מפורטות לחברת נתיבי ישראל, לקדם את הטיפול הבטיחותי בכביש.
באשר לקריית שמונה:

באשר לעיר קריית שמונה, חשוב שהציבור ידע כי ראש העיר עמיחי שטרן, (אביחי שטרן – הטעות במקור, "המקור") שיבח את תנופת העשייה ואת השרה רגב, ואת העובדה שלראשונה הביאה השרה רגב תקציב לרכבת מקריית שמונה ועד אילת.

לצערנו, בעקבות עימות פוליטי שיש לו מול מתמודד מהליכוד, החליט ראש העיר להחרים מפגש מקצועי עם ראשי ראשויות בצפון שאליו הוזמן על מנת לדון בעניינים הנוגעים לקריית שמונה וסביבתה, ואף לא היה מוכן לשוחח עם השרה ולפגוש אותה. תושבי קריית שמונה חשובים לנו ונמשיך לפעול למענם.

 

תגובת מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן:

מנכ״ל משרד התחבורה, מממש את מדיניות השרה רגב בפיתוח וקידום תשתיות ברחבי ישראל. הוא מקדם מיזמים רבים באויר, בים וביבשה לטובת אזרחי ישראל.

שרת התחבורה, יחד עם מנכ״ל המשרד הביאו השנה לתקציב חסר תקדים של 63 מליארד שקלים - אשר כבר מביא לשיפור התשתיות, רשת מסילות הברזל, קידום התחבורה הציבורית, טיפול בכבישים האדומים ומוקדי סיכון והוזלת יוקר המחיה.

בניגוד לטענתכם, ביחס לקו האדום בראשל"צ, הרי שהפרויקט לא נעצר והוא ממשיך בתיכנון, כשיגיע לכדי ביצוע יוקצה לו התקציב הנדרש.

מנכ״ל המשרד פועל לקידום האינטרס של אזרחי ישראל ולא עוסק ברכילות זולה שהוצאה מהקשרה ובושלה באופן מגמתי. המנכ"ל שומר לעצמו את הזכות לתבוע אתכם על כל השמצה, סילוף ועיוות של אמירות או טענות שגויות כפי שעולה מהשאילתא ששלחתם.

 

תגובת היועץ גל בייסברג:

לא עבדתי עם השרה רגב, לא קיבלתי לכיסי שקל לא ממנה ולא ממשרדה. ואיני יועץ פוליטי.

 

תגובת היועץ אבי בלומנטל:

אנו מעניקים שירות למערך הדוברות של משרד התחבורה על בסיס יומי ומעסיקים לשם כך מספר יועצים. במסגרת זו, אנו מספקים מענה תקשורתי לכל גורמי המקצוע במשרד ובוודאי גם לשרת התחבורה.

איננו עוסקים כלל בנושאים פוליטיים של השרה ולא שוחחנו עם כתבים כלל בנושאים אלו. אנו רואים חשיבות מקצועית בסנכרון בין מערך הדוברות של המשרד לבין דוברות השרה ולשמחתנו ישנו שיתוף פעולה פורה ויעיל.

 

תגובת ניסים פרץ מנכ"ל נתיבי ישראל (נת"י):

מנכ"ל נתיבי ישראל פועל בהתאם למדיניות משרד התחבורה והשר הממונה. מנכ"לי חברות התשתיות הם מבצעי המדיניות מול המשרדים והשרים וכך פעלתי תחת חמישה שרי התחבורה במהלך כהונתי כמנכ"ל נתיבי ישראל.

לגבי העבודות באשקלון – לגבי הטענה על שיקום כבישים בשל נזקי שיטפונות – מדובר בשדרות בן גוריון, מקור תקציבי לשיקום הכביש הינו יתרות הסכם הגג של אשקלון – מחלף אשקלון צפון. מדובר על תקציב שיועד לעיר אשקלון במסגרת הסכמי הדיור של העיר. נכון להיום העבודות לא יצאו לביצוע לאור חתימת הסכם בין משרד התחבורה לעירית אשקלון לביצוע צירי העדפה ושבילי אופניים ברחבי העיר. על פי החלטת ממשלה מספר 854 מיום 30/07/23, הוחלט להוסיף למטרות חברת נתיבי ישראל, עבודה בתווך העירוני הכוללות: תכנון, פיתוח, ביצוע ואחזקה של פרויקטים תחבורתיים, לטובת הפחתת הגודש במקומות אלה. חברת נתיבי ישראל משמרת במצבי קיצון וחירום רציפות תנועתית בכל רחבי המדינה על מנת לאפשר לכוחות הביטחון ניידות. בסיורים שערכה השרה בחודשים נובמבר 23 ובפברואר 24 באשקלון, הנחתה לפעול לשיקום התשתיות שנפגעו במהלך מלחמת "חרבות ברזל". חברת נתיבי ישראל פעלה בהתאם לסיכום. העבודות באשקלון בוצעו במסגרת תיקון נזקי המלחמה שיתוקצבו מתקציב מנהלת תקומה שאחראית על שיקום יישובי הנגב המערבי.

לעניין העבודות בכסרא - סמיע – החברה פועלת על פי תקנת "חוצי ישובים" מתוקף הסיכום התקציבי לשנים 2023 – 2024 בין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לבין משרד האוצר. במסגרתה פועלת החברה להסדרת פרויקטים בטיחותיים מהמעלה הראשונה ולשדרוג כבישים החוצים את הישובים במגזר הערבי וכוללים בנוסף בניית מדרכות, תאורה ונגישות. תכנית "חוצה ישובים" מתוקצבת בכ –95 מיליון ₪ בשנה ומיושמת בהתאם לסדר עדיפויות ומתודולוגיה סדורה. הפרויקטים בכסרא - סמיע מבוצעים בהתאם לאותה מתודולוגיה ובזכות הדרך של החברה.

לגבי מועצה אזורית נחל שורק, צומת בני ראם – על פי המלצות גורמי המקצוע בהם מהנדס תנועה ראשי של החברה והרלב"ד, הפנייה שמאלה לכיוון דרום לכביש 40 קשה לתמרון תנועתי. רימזור הצומת ישפר את הבטיחות ויאפשר פניות בטוחות, חצייה בטוחה להולכי הרגל ומשתמשי תחבורה ציבורית. ככלל, צמתי כניסה לישובים הממוקמים על כבישים דו מסלולים דו נתיבים, ירומזרו לטובת שיפור הבטיחות של משתמשי הדרך.

לגבי נתיבות: ביצוע רמזור בצומת, נדרש בעקבות אכלוס שכונה חדשה בעיר. כפועל יוצא מכך נוצרו עומסי תנועה קשים ביציאה מהעיר אשר היוו מפגע בטיחותי חמור. במסגרת הרחבת כביש 25, הוצב רמזור בצומת הנקודות על מצב קיים - ללא שינויים או בניית צומת חדש בזמן קצר כמצופה מחברת תשתיות מקצועית המתעדפת את הבטיחות של משתמשי הדרך במעלה הראשונה. ביצוע הפרויקט לרמזור הצומת ארך כחודש ימים בלבד, בדומה לצמתים אחרים שבוצעו ברחבי הארץ כדוגמת, צומת יפתח ואליפלט בצפון.

לגבי עבודות במושב זרחיה: מדובר בכביש החוצה את הישוב זרחיה אשר עבר לסמכות החברה מספר שנים קודם לכן. ככלל החברה לא מתחזקת כבישים בעלי חתך עירוני בתוך הישובים. אולם מאחר והכביש מקשר בין שני כבישים בין עירוניים (כביש מספר 3 וכביש מספר 40) הועבר הכביש לסמכותה של חברת נתיבי ישראל. בעקבות פניית ראש המועצה האזורית שפיר, אדיר נאמן בבקשה להסדרת מפגע בטיחותי לאורך הכביש. לצורך הסדרת המפגע הבטיחותי נדרשה החברה לתפוס את זכות הדרך הקיימת לאורך הכביש. במהלך תהליך התפיסה נקלעה החברה לסכסוך בין שכנים אשר מנעו פיזית את השלמת העבודה. יש לציין, שהמדרכה נבנתה על ידי המועצה טרם העברת הכביש לסמכות החברה. החברה נערכה לביצוע העבודות ובמועד תחילת העבודה המתוכנן התקבלה בקשה של משרד התחבורה להקפיא את העבודה עד בירור הנתונים. במהלך החודש שלאחר מכן התבררו העובדות, החברה אכן הסירה את המפגע הבטיחותי והסדירה את עניין שדה הראיה על ידי הסרת הצמחייה.

 

תגובת שי חג'ג', ראש מועצה אזורית מרחבים:

היחס שקיבלנו ממשרד התחבורה הוא יחס טוב, אבל בפועל הפרויקטים עוד לא התבשלו. מחכים לקולות קוראים כמו כל עם ישראל.

 

תגובת רונן פלוט, ראש עיריית נוף הגליל:

כל השרים שהיו במשרד התחבורה נתנו יחס טוב, אין לי מה להתלונן. אם אני צריך להתנצל בזה שאני איש ליכוד, אני לא מתנצל. אבל בין זה ובין להגיד שיש איזושהי העדפה, אז הלוואי והיה.

אני התחלתי עם מירב מיכאלי, היא באמת עשתה עבודה מאוד מאוד טובה, מאוד הייתי מרוצה מהעבודה שלה, והיא עזרה חזק מאוד. יש 7-8 דברים שפנינו למירי רגב בבקשות, שעד היום לא קיבלנו שום תשובה.

ממירי רגב לא הייתה לי שום נחת. שום דבר. הפוך. מירב מיכאלי הייתה מצוינת, סמוטריץ' היה מצוין, הם אלה שדחפו כל מיני דברים. היא חושבת שאין לה בשביל העיר שלי כסף, בסדר, מודה לה. היא יודעת שאני כועס.

 

תגובת שי רייכנר, ראש מועצה אזורית נחל שורק:

אני לא מכיר שהייתה התנגדות לרמזור. גורמי המקצוע דווקא אמרו שזה מסוג הצמתים המאוד מסוכנים. ביקשתי לקדם את זה בעקבות הסיכון. ואני מקווה שיקדמו את זה. אני מרגיש הבדל גדול בתקופת מירי רגב כי בתקופת מיכאלי שהזמנתי אותה לפגישות היא לא באה. מירב מיכאלי לא ענתה לי לטלפון אחד מהיום שניסיתי להתקשר אליה אם כבר אז אני אשמח שתבדקו למה זה לא קרה.

 

תגובת ששון אליהו:

אני לא מבקש דברים באופן אישי. זה לא קשור אליי בכלל. הייתה פנייה של חברת פזגז הארצית, בסוגייה הספציפית הזאת. לא פניתי אישית מעולם לשרת התחבורה. פניתי לגורמי מקצועיים. וגורמים מקצועיים לא עונים במערכת - אז זה חמור מאוד. ואם אני צריך להגיע לראש הממשלה, אני גם אגיע לראש הממשלה. שביעי לאוקטובר לא קרה לנו סתם. בגלל שפקידי ציבור בארץ לא עובדים. אולי עושים גם בכוונה.

 

תגובת רנה תשובה:

משרד התחבורה זה הכי טוב שיש לנו בארץ, והשרה הכי טובה בעולם. אין לנו ראש ממשלה יותר טוב מביבי ושילכו כפרה כל השמאלנים על ביבי, ומה אני אגיד לך, הכל אני מקליט וגם את תקליטי את זה, שידעו. אני פנסיונר, מיליונר, לא צריך שום דבר. לא ביקשתי ולא כלום. אין לי למי. ואנחנו אוהבים את השמאלנים, שלוש שנים, אני מקווה שלא יסבלו הרבה. זה הכל.

 

תגובת סמי לוי:

לא פניתי לשרה. פניתי למשרד התחבורה. ובסוף הבעיה לא נפתרה לי. זה היה נושא של אחריות מי לוקח את האחריות על המנוע. המנוע הלך ברכב בתקופה מאוד קצרה של כמה עשרות קילומטרים בודדים. זה רכב חדש שעלה לי איזה 400 אלף שקל. וזהו לא.. לא צלח.

 

תגובת ציון לנקרי:

לפעמים כשהיא מגיעה יש זימון או מה שנקרא השרה מגיעה לכאן או לכאן ומי שמוצא לנכון להצטרף ומי שלא לא. ממש לא נכון שלא ניתן לקבוע פגישה בלעדיי בנמל חיפה.