הסיפור של הילה צור מוכיח שלא רק לפדופיל אין פרופיל, אלא גם לקורבנות

כשגייל זאבי ציבלין צפתה ב"סוד התמונה המושלמת" היא לא האמינה שמדובר בחברת הילדות שלה. בטור מיוחד היא מנסה לשחזר את הילדות המשותפת שלהן, לתהות איך היא הצליחה להסתיר את הסיפור המטורף הזה ממנה - ולמחות נגד "חוק ההתיישנות" שמונע מהילה להכניס את אחיה לכלא

2gdrlt

אני כבר שבועיים לא מפסיקה לבכות. משחזרת שוב ושוב בראש איך לא ידעתי? איך לא הרגשתי? איך לא עשיתי שום דבר כדי לעזור.

הילה צור, הגיבורה שחשפה באופן יוצא דופן בתוכנית "המקור" איך אחיה עופר גל, הטייס, הרופא, "מלח הארץ", אנס אותה מגיל 4 עד גיל 19, היא חברת ילדות שלי. המשפחה שלה, אמא עמליה, אחיה עמית, אחותה נירית, באדישות ורוע לב בלתי ניתנים להבנה, לא היו מוכנים לקבל את מה שהיא ציפתה מהם.

פשוט להיות לצידה. עופר, הרי לא עשה להם שום דבר. הם לא מבינים מה יש לה לפתוח את הסיפור הזה דווקא עכשיו, סוד שהיה שמור במשך עשורים במשפחה, סוד שאף אחד לא רצה לדבר עליו או להזכיר אותו. סוד שהעדיפו להתעלם ממנו כאילו לא היה. במשך שנים הם התנהגו כמו אותו הבעל, שאשתו מגלה שיש לו משפחה שנייה. הם ניהלו מאחורי גבה של הילה מערכת יחסים נורמלית לחלוטין עם עופר, אשתו (כן... זו שידעה שהוא אנס את אחותו ושהוא יכול לעשות זאת שוב ובחרה עדיין להתחתן איתו) וחמשת ילדיו.

והילה, יפה, מטופחת, עם משפחה לתפארת, לא באמת נראית כמו קורבן קלאסי. היא נראית "משוקמת לגמרי". אז למה עכשיו ולמה בכלל?

 

[brightcove_iframe video_id='news-hamakor-season-22-clips-02-part-01' autoplay='0' credit='המקור' desc='בווידאו: ריאיון עם הילה צור לאחר שידור התחקיר' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1673601047/uploads/2023/903391938.jpg' kid='1_2j2aebc5' duration='']

 

כתבות נוספות:

 

הילה ואני גדלנו בנווה רום ברמת השרון, שכונת טייסים יוקרתית. אם יש משהו שאפיין את השכונה שלנו, זה כמה הכול היה נראה מושלם מבחוץ וכמה רקובות היו המשפחות בפנים. את הצעקות של השכנה, שבעלה לא הפסיק לצרוח עליה ואולי גם להכות, כולם שמעו, אבל בבוקר בירכו אותה יפה לשלום מבלי לחשוב אפילו לברר מה שלומה באמת.

גם אל בעלה חייכו בצביעות. באחד הבתים, גר ילד לא בסדר. כמעט אף אחד לא ידע על קיומו, כי המשפחה דאגה לכך. בבית אחר בשכונה האבא הטייס שנא את כל ארבעת ילדיו, אבל רק אחרי הרבה שנים גילינו למה. מבחוץ כולם נראו כמו משהו להתקנא בו. התחרות בין הטייסים, הנרקיסיזם, הכוחניות גרמו לכמעט כל הנשים בשכונה להיראות מוחלשות, קטנות. כולן היו יפות, כולן ידעו לשתוק. הסתרה היתה חלק מהתרבות, כי המטרה היא לא להראות חולשה. לא התגרשו כמעט בשכונה שלנו, אבל בגידות היו בגדר הנורמה.

את הילה אני מכירה מגיל הגן. היינו חברות טובות. היא הייתה תמיד יפהפייה, חייכנית, תמיד עם מצב רוח טוב. גידלו אותה להיות ילדה מרצה. להיות ילדה טובה, שעושה מה שאומרים לה. אביה, יעקב ז"ל, היא איש קשה, שניהל ביד רמה את הבית ורק המבט המצמרר שלו הצליח לשתק אותי בכל פעם שהייתי אצלה. את אחיה עופר אני זוכרת טוב. הוא היה חתיך ושקט, לא הלוק שהייתם מצפים מפדופיל ואנס.

היינו הולכות יחד לביה"ס, ישנות אחת אצל השניה, בחופשים נוסעות לזמן ממושך לסבא וסבתא שלי. היו לי לא מעט שעות הילה בילדות, אבל לא היה לי שמץ של מושג מה עובר עליה בלילות. אני מנסה לשחזר אחורה, לחפש את הסימנים, אבל לא מוצאת אותם. אני מתייסרת על איך לא ידעתי, איך לא הרגשתי, איך הילה הצליחה "לעבוד" עליי.

 

צילום משפחתי של גייל זאבי ציבלין מיום הולדתה בשנות ה-80 | צילום: באדיבות גייל זאבי ציבלין

 

במובן מסוים, היא גם לא ידעה אז מה עבר עליי, אבל זה היה כאין וכאפס לעומת הגיהנום הפרטי שלה. היא למדה מגיל קטן פשוט לנתק את עצמה, לשחק היטב, להיות פשוט שני אנשים שונים לגמרי. הילה הקורבן והילה הילדה המקסימה שכולם אוהבים. בגיל 16, אני זוכרת, כמה הייתי בהלם שנכנסה להיריון ועברה הפלה. היה ברור לי שההיריון היה מהחבר שלה באותו הזמן. לא עלה בחלומותיי ההזויים ביותר המחשבה שההיריון הוא תוצאה של עוד אונס של אחיה.

מהצד השני, באותה העיר ממש, כבר שנים גר אחיה הפדופיל, עופר. לימים טייס, רופא, אבא, שנשוי לתמי, גם רופאה. חמישה ילדים הם הביאו לעולם. בוודאי עשרות משפחות בעיר מתחקרות עכשיו את ילדיהם, שביקרו בבית המעוות הזה. אימהות ששלחו את הבנות שלהן לישון אצל הבת של עופר ותמי ובוודאי חשבו לעצמם שבבית שיש בו שני רופאים הבת שלהם בטוחה.

הסיפור של הילה מוכיח שלא רק לפדופיל אין פרופיל, אלא גם לקורבנות. יש קורבנות שלא מצליחים להשתקם בכלל, לנהל מערכות יחסים, להגיע לאינטימיות עם בני זוג. יש כאלו שמפתחים הפרעות אכילה, נופלים לסמים או לזנות. אבל הילה היא קורבן שקט. רצחו לה את הגוף, רצחו לה את הנפש, אבל היא למדה להסתיר את זה כל כך טוב, שפשוט לא רואים את זה עליה.

זה לא אומר שהיא ישנה בלילות. זה לא אומר, שבתוך תוכה, אין דקה אחת ביום, שהרצח שעברה לא משפיע עליה. אתם רק לא רואים את זה. גם אני לא ראיתי.

היא בחרה שלא להגיש תלונה במשטרה נגד אחיה כי היא פחדה ממנו, היא פחדה על אמא שלה, שכולם אמרו לה שתתאבד אם יהיה משפט. לקח לה עשרות שנים של טיפולים כדי להתחזק, כדי להבין עד כמה לא נורמלית המשפחה שלה, שדרשה ממנה כל השנים להסתיר. כשקיבלה את הכוחות זה כבר היה מאוחר מדי. כן, חוק ההתיישנות. אם לא הייתה מוקפת בבעלה, ילדיה וחברי הקרובים, אנשים מדהימים אחד אחד, כנראה הסוד שלה לא היה יוצא אף פעם.

 

המשפחה של הילה צור
המשפחה של הילה צור | צילום: המקור

 

התהליך שעוברים נפגעי תקיפות מיניות הוא ארוך ולעיתים לא מסתיים אף פעם, אבל באיזו זכות בית המשפט הוא זה שמחליט מה הדד ליין? תהיה הסיבה שלא תהיה (אשמה עצמית, בושה, פחד) למי יש זכות להחליט מהו הזמן הנכון להגיש תביעה נגד רצח של הגוף והנפש?

תפקיד מערכת המשפט הוא לעשות משפט צדק ואם השיקול הוא האם אפשר להרשיע אחרי כל כך הרבה שנים, הרי שאת זה יש להשאיר להחלטת הקורבנות. המדינה אשמה בכך שעופר מסתובב חופשי, עובד כרופא, מכניס ילדים לביתו מבלי שאנחנו אפילו יודעים אם הוא מטופל.

זכות השכנים שלו לדעת, זכות ההורים של חברי ילדיו לדעת, וזכותה של הילה שיעשה משפט צדק, גם אם עברו 30 שנה או 50 שנה. מי שמכם להחליט עבורה מתי היא בשלה להגיש נגדו תביעה? מי שמכם להגיד לקורבנות אחרים מתי הם מוכנים?

הדבר הכי חשוב שיכול לצאת מהסיפור של הילה, זה שישונה חוק ההתיישנות על עבירות מין. תנו לה את האפשרות להשיג קצת צדק עבורה, ותנו את האפשרות לאחרים ללכת בעקבותיה.

 

העימות בין הילה לאחיה עופר
העימות בין הילה לאחיה עופר | צילום: המקור

 

הדבר השני הכי חשוב שצריך לצאת מהסיפור של הילה – זה שכולנו נדע, שאין פרופיל לפדופיל ואין פרופיל לקורבן. אנחנו לא בטוחים בשום מקום ולא יכולים לבטוח באף אחד. מסקנה בהחלט מדאיגה, אבל זה אומר שבתור הורים התפקיד שלנו נשאר בעיקר לתת רשת בטחון לילדים שלנו. ללמד אותם לשתף, לדעת מה מותר ומה אסור וממה להיזהר.

הילה לא שיתפה הרבה אנשים במהלך השנים במה שעברה. היא שיתפה את בני משפחתה שהפנו לה עורף, היא שיתפה את בני זוגה, ששתקו והיא שיתפה את מה שעברה במהלך תחקיר ביטחוני כשהיא ובעלה נסעו לניו יורק.

עופר עבר אינסוף מבדקים לקורס טיס, הערכות פסיכולוגיות ומבחנים ללימודי רפואה. כל האנשים האלו בדרך צריכים לעשות בדק בית יסודי כדי לוודא שלא יתפספס עוד עופר גל כזה ושקולה של עוד הילה צור ישמע.

מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית
קו סיוע לנשים 1202 קו סיוע לגברים 1203.
צ'אט: https://www.kolmila.org.il/