המקור, עונה 21, פרק 10: משיח השקר, חלק א'

תחקיר "המקור" מביא למסך את המסמך המקיף ביותר שנעשה אי פעם על הכת של אליעזר ברלנד: מעלייתה ועד נפילתה. בפרויקט המיוחד מתראיינים לראשונה האנשים שהיו הכי קרובים לברלנד מראשית דרכו. לצד הראיונות ישודרו לראשונה חקירותיו בפרשת עבירות המין, כולל עימות מטלטל עם אחת מקורבנותיו וקטעי ארכיון נדירים שלא שודרו מעולם | "המקור", לצפייה ישירה

זמן צפייה: 01:00:06

תגובות לתחקיר:

תגובת נחמן ברלנד:

"אבי מורי שליט"א הינו גדול מחזירי התשובה בדורנו, צדיק אמיתי ותלמיד חכם גדול. כל חייו הוא הקדיש את כל זמנו וכוחותיו לעם ישראל ולקרוב רחוקים לדרך התורה. לאורך כל דרכו ניסו אנשי דלא מעלי לפגוע בו ובשמו הטוב באמצעות הפצת עלילות כזב והוא נתון עד היום לרדיפות קשות מצד אנשים המנסים לפגוע בו, במשפחתו ובמפעל חייו.

אני דוחה בשאט נפש כל ניסיון לייחס אלי דיבורים קשים נגד אבי מורי באמצעות שברי הקלטות ערוכות ומסולפות שהוצאו מהקשרם. אבי מורי הורשע בשני תיקים פליליים במסגרת עסקאות טיעון וכל האישומים נגדו מעולם לא עמדו במבחן של משפט הוכחות מסודר. לאחר שנכלא פעמיים במעצר עד תום ההליכים למעלה משנה בגיל מבוגר ובמצב בריאותי חמור, אבי מורי נאלץ לחתום על עסקאות טיעון כדי להציל את חייו.

כמו לרוב העם בישראל - גם לנו אין אמון במערכת המשפט לאחר שראינו את העוול הגדול שנעשה לאבא תוך פגיעה חמורה בחזקת חפותו ובזכותו למשפט הוגן".

 

תגובת אהרן שוורץ, קצין המבצעים של קהילת "שובו בנים":

"איך במה עיתונאית המכבדת את עצמה הופכת לכלי שרת עבור מגלומן חסידי? יום-טוב חשין הוא האיש העומד מאחורי כל העלילות השקריות והרדיפות האובססיביות כנגד הרב ברלנד וקהילתו הקשורות למאבק שליטה פנימי בתוך חסידות ברסלב.

יום טוב חשין מייצג קומץ נרקסיסטי ומתוקצב מתוך החסידות המנסים להשליט את השקפתם הקנאית והגזענית על כלל החסידות בדרכי טרור הכוללים איומים, הפחדות, הפצות עלילות שקר ותפירת תיקים בשיתוף פעולה עם המשטרה והפרקליטות.

קנאי הגזע הלבן האנטי-ציונים לא מוכנים להשלים עם מהפכת התשובה האדירה שחולל הרב ברלנד בחסידות ברסלב תוך שהוא מקרב עשרות אלפי בעלי תשובה ספרדים ומעודד אותם להצביע בבחירות לכנסת ישראל ולהשתלב בחברה החרדית בצורה נורמטיבית.

כתבת התחקיר המקיפה שאתם משדרים בתכנית 'המקור' הינה בסך הכל סרט תעמולה ערוך ומגמתי כמיטב המסורת הסובייטית המסמן את המטרה מראש, שוטף את המוח לצופה ויוצר דמוניזציה לדמותו של הרב ברלנד תוך גיבוב וליקוט חומרים ישנים וממוחזרים באריזה של דוקו כאילו חדשני.

להקיף את נושא הרב ברלנד וקהילתו רק באמצעות עדויות של נושרים מתוסכלים באופן חד-צדדי משול לכתבה מקיפה על מתנחלים מגוש אמונים עם עדויות של בכירי הרש"פ והחמאס ופעילי 'שלום עכשיו' - זה לא רציני, לא מקצועי, מגמתי באופן בוטה ומביך.

אני ורבים מחברי נמצאים בקהילה עשרות שנים ולא ראינו שום הנהגה החורגת מגבולות ההלכה, לא ראינו שום פעולות אלימות מטעמו של הרב ואין שום מנגנון חברתי כפייתי המאלץ אותנו להישאר בקהילה.

אנחנו וילדינו כאן כי טוב לנו עד השמיים. אנחנו שמחים בכל יום על הזכות הגדולה שניתנה לנו לחסות בצילו של צדיק אמיתי ופועל ישועות, תלמיד חכם עצום שעובד השם בכל הכוחות בתפילה ארוכה מלאת ניגונים במשך שעות המוסר את נפשו למעננו ולמען כל עם ישראל באהבה גדולה.

כמו דרך החסידות של הבעל שם-טוב שהוחרמה בתחילת דרכה, וכמו רבי נחמן מברסלב ותלמידו רבי נתן שסבלו גם הם השפלות ורדיפות - כל שיטה רוחנית חדשה סובלת מחבלי לידה קשים וכעומק החידוש כך עומק הרדיפה.

הרב ברלנד משלב בדרכו הייחודית 3 שיטת מרכזיות שאותן קיבל מרבותיו: שיטת העיון התלמודי ליטאי בשילוב שיטת עבודת תפילה החסידית של שירה וניגונים ואהבת ישראל כמיטב המסורת הברסלבית ובשילוב שיטת המוסר של קבלת בזיונות באהבה יחד עם אהבת ארץ ישראל וקירוב לבבות לשמירת תורה ומצוות.

הקהילה שלנו מוסיפה וגודלת ובכל יום מצטרפים חסידים ומקורבים חדשים שרואים את החידוש והאור הגדול בדרכו של הרב ברלנד לעומת הרדיפה המגמתית וחדורת הקנאה והשנאה האובססיבית. בעוד עשרות שנים, כשאבק יכסה את מצבותיו של רודפיו - מהרב ברלנד יספרו סיפורי צדיקים בשולחן שבת".

לצפייה בכל פרקי המקור