המקור, עונה 21, פרק 19: חוקר השקרים

פרופסור דן אריאלי הפך לאחד החוקרים המוכרים בישראל ובעולם בתחום של כלכלה התנהגותית. מחקריו, ספריו והרצאותיו הפכו אותו לשם דבר בעולם האקדמיה ומחוצה לו בעיקר סביב תחום האמת והשקר. אלא שתחקיר "המקור" מציב סימני שאלה על כמה מעבודותיו ומחקריו - האם בכלל בוצעו? ואם בוצעו האם אריאלי ביצע אותם כפי שהוא מתאר? | "המקור" לצפייה ישירה

זמן צפייה: 51:45

תגובת פרופ' דן אריאלי:

אירוני שאתם מנסים לייחס לי חוסר מקצועיות באמצעות כלים לא מקצועיים. הניסויים שערך פרופ׳ סיניבר אינם שחזורים של ניסויים שערכתי, אלא ניסויים שהם בבירור שונים בהבדלים רבים ומהותיים. טענה להפרכה באמצעות ניסוי שונה לגמרי היא פרובוקציה חסרת בסיס מקצועי.

חוקרים נדרשים לשמור נתונים על מחקרים במשך 5 שנים. אין ברשותי נתונים ממחקרים שהתבצעו לפני 15 שנה ויותר, ואין לי גם דרך למצוא אותם. אין בכך כדי להטיל דופי בעבודתי, וכל ניסיון לעשות זאת הוא מניפולציה על הצופים.

את המחקרים אני לא מבצע לבד. לאורך 30 שנות מחקר היו לי 248 שותפים לכתיבה מדעית, ביניהם החוקרים המוערכים ביותר בתחום. הובלתי 2 מעבדות ב-MIT ומעבדה נוספת ב-Duke בהן עבדו לצידי מאות מאסטרנטים, סטודנטים ועוזרי מחקר. מובן לכם שאם הטענה היא שבדיתי מחקרים, אתם מאשימים בכך קבוצה ענקית של אקדמאים מעשרות אוניברסיטאות בעולם, כשה״ראייה״ היחידה לכך היא שלא הצלחתי להוכיח ״שאין לי אחות״, כלומר לספק תיעוד שכבר אין לי.

הניסוי בו סייעה פרופ' איימי דרוליי התרחש לפני למעלה מ-15 שנים. אינני יודע מדוע היא זוכרת את הדברים כפי שהיא תיארה בפניכם. בתחילה היא כלל לא זכרה שלקחה בו חלק, ורק לאחר מכן נזכרה. אני ושני הפרופסורים האחרים שחתומים על המחקר זוכרים את הפרטים כפי שהם מתוארים במאמר שפורסם.

בניסוי המגרסה עמדנו בכל התנאים של MIT. יש שיטות רבות לשמור על אנונימיות המשתתפים ולא רק דרך אחת כפי שהצגתם.

יש הבדל בין מאמרים אקדמאיים, בהם כל מילה ונתון נבחרים בקפידה, ובין שיחה חופשית מול קהל, בה אני מעביר את עיקרי הדברים ולא יורד לכל הפרטים, לתכלית החשובה שהיא הנגשת מדע. הניסיון שלכם ״לתפוס״ אותי במילה כזו או אחרת ולהוציא אותה מההקשר משקפת רק רצון להשמיץ ותו לא.

בעניין רופאי השיניים, הדברים נאמרו לי ולד"ר ג׳נט שוורץ בפגישה פנים אל פנים, על ידי גורמים בכירים בחברה, כפי שד"ר שוורץ גם אישרה לכם. חזרתי על הדברים שנאמרו לי בראיונות בתקשורת כי הם נראים לי חשובים. לבלוג של המכון שלי באונ׳ דיוק שורבב בטעות ציטוט לא נכון וביקשתי שהדבר יתוקן.

לאחרונה השקנו יחד עם Harbor Capital מדדים שונים שמנסים לשפר את הדרך בה חברות מתייחסות לעובדיהן וגם לייצר ערך למשקיעים. העברתי לכם את המחקר היסודי שערכה אחת מיחידות המחקר הטובות בעולם, של בנק ההשקעות JP Morgan, על הנתונים עליהם התבססנו, מחקר שהגיע לאותן מסקנות כמונו.

פרופ׳ עומר מואב מחזיק בדעות על אנשים רבים, אך להבנתי הוא אינו מומחה במדעי ההתנהגות ולא ברור מדוע דווקא הוא הוזמן לתת חוות דעת על מחקריי.

פעם אחת בלבד התגלתה טעות במחקר אחד שלי, מתוך מעל ל-150 מאמרים אקדמיים. שותפיי למחקר ואני הבנו שמשהו לא בסדר בנתונים, התרענו על כך ושיתפנו את הנתונים בשקיפות. לקחתי אחריות על המקרה, אך עדיין איני יודע כיצד הוא קרה.

בלמעלה מ-30 שנותיי כמדען השתתפתי במאות מחקרים, כתבתי שבעה ספרים והייתה לי הזכות הגדולה לסייע לארגונים רבים לשפר את חייהם של אנשים. אני גאה בעשייה ובתרומה שלי.