איך יכול להיות ששני צעירים הודו בלינץ' שהם מעולם לא ביצעו?

בחודש מאי בוצע לינץ' בחייל יהודי ביפו ובעקבותיו הוגשו כתבי אישום נגד אזרחים ערבים. אלא שסרטון האירוע גילה ששניים מהם הגיעו רק לאחר הלינץ' וכי לטענתם הם הודו בעבירות בעקבות לחץ שהופעל עליהם בחקירת שב"כ שלא תועדה | תחקיר המקור חושף את תיק החקירה, הסרטון והגרסה של מי שכמעט והואשמו בלינץ'

זמן צפייה: 34:13

תגובת השב"כ:

מדובר בפיגוע לינץ' חמור ואלים נגד חייל צה"ל באור יום במרכזה של עיר בישראל אשר פוענח הודות לחקירת השב"כ והמשטרה. טענות המרואיינים בכתבה על כביכול הפעלת אלימות בחטיבה, הינן שקריות ומשוללות כל יסוד. חקירות השב"כ מבוצעות על פי חוק, מסכלות טרור רצחני ומצילות חיי אדם רבים.

שלושה בין הנאשמים הואשמו בתקיפה על בסיס מארג ראייתי שלם, שכלל לא רק את הודעת שניים מבין אותם הנאשמים, אלא גם זיהוי החייל במסדר תמונות וראיות נוספות, ובכלל זה פרטים מדוייקים שמסרו הנאשמים בחקירתם ביחס לאשר ארע בפועל בזמן הלינץ'.

כשלושה חודשים לאחר הגשת כתב האישום התקבל תיעוד נוסף של האירוע, אשר לא היה ברשותם של גורמי החקירה והפרקליטות, בו נראים השלושה מגיעים לכאורה לזירה מספר דקות לאחר תחילת האירוע.

למרות שאין בכך מידע המזכה את השלושה והגם שקיימת אפשרות שנבחנה בשטח שלפיה השלושה נמלטו וחזרו לזירה וכך נראו במצלמה, החליט שב"כ, מתוך מחויבות לערך הטלת הספק להמליץ לפרקליטות על ביטול כתב האישום כנגד אותם הנאשמים, וזאת, בין היתר, נוכח איסור משפטי לחדש את ההליך החקירתי באותה העת. יודגש כי נגד המשתתף המרכזי בתקיפה הוגש כתב אישום חמור והוא עומד לדין בימים אלה.

שירות הביטחון הכללי ימשיך לפעול על פי חוק למיצוי הדין עם המשתתפים באירוע הטרור במהלך "שומר החומות".

תגובת הפרקליטות:

כתב האישום הוגש על בסיס הראיות שהועברו לפרקליטות ע"י גופי החקירה השונים. כחודשיים לאחר מכן, הציג בא-כוח הנאשמים סרטון ממצלמת אבטחה שתיעד באופן חלקי את ההתרחשויות בזירת האירוע ולא היה בידי גופי החקירה. הסרטון הועבר זמן קצר לאחר מכן לרשויות החקירה, שהונחו לבחון את האותנטיות שלו, המיקום ממנו צולם ופרטים נוספים, כאשר במקביל ביהמ"ש המחוזי האריך את מעצר הנאשמים, לאחר שצפה בסרטון.

לאחר שהפרקליטות שוכנעה באותנטיות הסרטון ובמשמעויותיו שוחררו האחים מחאמיד ממעצר ובוטלו התנאים המגבילים של וחש. במקביל, נבחנו השלכות ממצאי הסרטון על כלל הנאשמים בפרשה, ולאחר שהתקבלה החלטה כוללת, הוחלט לחזור מהאישומים נגד חלק מהנאשמים ולתקן את כתב האישום ביחס לנאשם נוסף.

תגובת השופט מלמד (באמצעות הרשות השופטת):

מידי יום ערכאות הערעור בבתי המשפט דנות בעררים ובערעורים על החלטות שניתנו ודוחות או מקבלות אותן כפי שארע במקרה זה. ביום 23.08.2021, לאחר שניתנה החלטת בית המשפט המחוזי בענין מעצרם של הנאשמים ובמסגרת הערר לבית המשפט העליון, הודיעה הפרקליטות כי היא מבקשת שבוע בכדי לשלוח את הסרטון, שנטען לגביו שהוא "מזכה", לבדיקות שיאפשרו להתייחס למשמעויותיו. ביום 02.09.2021 הודיעה הפרקליטות לבית המשפט כי לאחר עיון מחודש בחומר החקירה לרבות הסרטון "המזכה" היא מסכימה לשחרורם של העצורים וביהמ"ש העליון קיבל את הערר והורה על שחרורם.