2 חידות אולמרט והשוואה לנתניהו – לקראת הפרק השני של מדינת ישראל נגד רה"מ

הערב שודר החלק השני של "מדינת ישראל נגד ראש הממשלה", במרכז תעמוד הפעם עדותה של שולה זקן, עדות יוצאת דופן, בלשון המעטה. בעדות שלה היא זרקה לא מעט קצוות חוט מכפישים. בראיון איתנו היא הסבירה חלק מהם

זמן צפייה: 02:08

באחת השיחות המוקלטות בין שולה זקן לאהוד אולמרט הם מתווכחים מי יזם את שידרוג משכורתה מהכספים שהעביר טלנסקי. בכל מקרה, סוגר את הויכוח אולמרט, אני לא זוכר שאמרתי לך לכתוב את הדברים במחשב שלך. רמז לא מרומז לכך שלולא שולה תיעדה הכול ביומנה, שמו של טלנסקי, מן הסתם, לא היה נודע לעולם. התשובה של זקן יותר מעניינת – נכון, היא אומרת, אבל עשיתי את זה, כי הייתי צריכה לתת לך דין וחשבון. זקן? השותפה לסודות שבסודות? בשלב הזה של עבודתה עם אולמרט עוד צריכה לתת לו דין וחשבון?

זו לא הפעם היחידה בה התיעוד הכפייתי בלשכת אולמרט סיבך קשות את הפוליטיקאי הבכיר.

הראייה החזקה ביותר בתיק "ראשונטורס" היו הקלסרים המסודרים של מתאמת הנסיעות, ריצ'יל ריסבי רז. הם אלו שהוכיחו שלשכת אולמרט יצרה כשיטה עודפי כספים בחלק מנסיעותיו של אולמרט לחו"ל. בלעדיהם היה קשה להוכיח את המודעות של לשכת אולמרט. גם הניסיון להוכיח את מודעותו של אולמרט עצמו התבססה על אותם קלסרים. בחלק מהדפים היה כתב ידו. מה שמעניין בכל הסיפור הזה, בין השאר, הוא למה ריצ'ייל תיעדה בכזו שיטתיות ושמרה על הניירת? היא הייתה אמורה להבין את הבעייתיות, לא?

ובכן, היא הסבירה את זה בשיחה מצולמת בינינו. היינו צריכים לכסות את התחת, היא אמרה, היום אני כבר לא שומרת כלום. שוב, החשש מכעס אפשרי של אולמרט הביא לתיעוד מרשים, שיצר בסופו של דבר תיק פלילי.

איור: ביאנה זקוטניק

כשאולמרט היה ראש ממשלה פרסמתי תחקיר שהראה כמה אולמרט עזר לחברי מרכז הליכוד ופעילי הליכוד. התחקיר התבסס על מסמך שכתב היועץ הפוליטי של אולמרט, ג'ימי אלגרוד, שתיעד באופן כפייתי, כמעט קטנוני, כל טובה שאולמרט או מי מלשכתו עשה עבור פעיל ליכוד, עד רמה של 'דאגנו שיצטלם עם אלי אוחנה'. אתם כבר מבינים את ההמשך. גם המסמך הייחודי והטיפשי למדי הזה נכתב בגלל החשש של אנשי לשכת אולמרט מהבוס. הבוס רטן שבליכוד אומרים שהוא לא עוזר ואיך יכול להיות ואנשיו החליטו לספק לו הוכחות שהוא כן עוזר. הנה השאלה – אם אולמרט יודע שמעשיו פליליים, למה הוא מאפשר לעוזריו לתעד אותם ככה?

נתניהו עובד אחרת לגמרי. הוא לא שולח סמסים, לא כותב מיילים. כל מילה שהוא אומר, הוא מניח שמוקלטת. יותר קשה להחתים אותו במעורבות בדברים. כשהוא כבר חותם, הוא טוען שלא קרא על מה שחתם ותפקד כחותמת גומי.

עוד בנושא:

המקור, עונה 19, פרק 1: ההקלטות מהמשפט שהפיל את אולמרט נחשפות

"אני רוצה כסף לחיות, אני רואה איך אולמרט חי ואני מקנאה": הקלטות משפט אולמרט נחשפות

המקור - כל התחקירים לצפייה ישירה

הערב נשדר את החלק השני של "מדינת ישראל נגד ראש הממשלה", במרכז תעמוד הפעם עדותה של שולה זקן, עדות יוצאת דופן, בלשון המעטה. בעדות שלה היא זרקה לא מעט קצוות חוט מכפישים. בראיון איתנו היא הסבירה חלק מהם. ביחד הם חידדו לי עוד סימן שאלה גדול לגבי אולמרט. הנה החידה:

שנה ויותר לפני שפרשת הולילנד מתפוצצת, הולך אחד מגיבוריה, אביגדור קלנר, לפגישה עם אולמרט. הוא אומר לו ששמואל דכנר, שהפך לימים לעד המדינה בפרשה, נמצא במצוקה ורוצה כסף ומאיים לחשוף שנתן שוחד. קלנר מבקש מאולמרט לעזור לגייס כספים להרגיע את דכנר. אולמרט שולח אותו מעל פניו. קלנר ממשיך לנסות לשכנע. אולמרט מסרב להיפגש. קלנר מחכה לאולמרט ליד המעלית בבניין המשרדים. אולמרט שומע ולא עושה דבר.

Hamakor S19 Ep01 Next.sub
איור: ביאנה זקוטניק

שולה זקן סיפרה שהיא הזהירה את אולמרט מפני עדות טלנסקי לפני חקירתו הראשונה, בשלב בו המשטרה בטוחה שאולמרט לא יודע מדבר. אולמרט מנפנף אותה. אם במקרה של קלנר, עוד היה קשה לאולמרט לנקוט פעולה בלי להסתכן בשיבוש חקירה, הרי במקרה הזה כל מה שהיה צריך לעשות זה לשנות את גרסתו במשטרה. להודות בקבלת כספים מטלנסקי ולנמק זאת בכך שהם כספים פוליטיים. כל התיק היה לובש צורה אחרת. למה הוא לא עושה את זה? מה ההיגיון להכחיש את עצם קבלת הכספים ולדבוק בהכחשה הזאת שלושה חודשים? (אולמרט מכחיש כי הוזהר).

זקן גם מספרת שהזהירה את אולמרט לפני פרוץ חקירת ראשונטורס ואפילו ביקשה ממנו להורות לריצ'ייל להעביר לה את אותם קלסרים מפלילים. שוב, אולמרט מנפנף אותה (אולמרט אמר בתגובה כי הוא לא זוכר אזהרה כזאת). אז מה זה?

אחת משלוש – 1. אולמרט חף מפשע ולכן, לא היה מוכן לעשות כלום

2. אולמרט יהיר ברמה כזאת, שהוא לא האמין שמשהו יכול לשרוט אותו ולכן, לא עשה דבר.

3. אולמרט חשש לשבש חקירה ולכן העדיף לא לעשות כלום.

שוב, מעניין להשוות לנתניהו. נתניהו ידע שארי הרו נחקר, הוא הניח שלוקחים את הנייד שלו, הוא ידע שהרו הקליט לבקשתו את שיחותיו עם נוני מוזס וידע שהשיחות אצלו. היו לו חודשים לגבש גרסה נוחה. כשהוא מגיע לחקירה, הוא מכחיש שהשיחות הוקלטו ומסתבך בגרסאות שיקריות. איך זה? יהירות? חפות?

במסגרת העבודה על הפרוייקט הזה קראתי שוב את הכרעת הדין המשלימה לגבי אולמרט של המחוזי ושל העליון. בטוח שפרקליטיו של נתניהו מכירים את הקביעות שם. אאמל"ק לכם. תיק 1000 נראה כמו הרשעה בטוחה. רוב השופטים בעליון קובעים שעצם קבלת 20 אלף דולר מטלנסקי לשימוש פרטי, הם לבדם מהווים הרשעה בעבירת אמונים ולא ניתן לקרוא לסכום הזה 'זוטי דברים'. הם מדברים על עצם קבלת טובות ההנאה כהפרת אמונים, אפילו אם מתלווה אליה רק מעשה אחד של אולמרט עבור טלנסקי, כתיבת מכתבי המלצה למיזם עיסקי. כשאתה מחליף את עובדות אולמרט – טלנסקי בעובדות של נתניהו – מילצ'ין, קשה מאוד לראות איך אפשר לאבחן מקרה אחד מהשני.