המקור: מה התרחש בגבעתי תחת המח"ט וינטר והמג"ד חג'בי?

שנתיים לאחר התלונה של מאי פאטל נגד סא"ל לירן חג'בי, שהביאה להרשעתו ולפרישתו מצה"ל, נחשפים מקרים חמורים נוספים שהתרחשו בחטיבה – והושתקו • וגם - ראיון ראשון עם פאטל: "אני יודעת מה היה שם ובטוחה בזה. את מרגישה משותקת לכוח שלו. אני אומרת לו במפורש שאני לא רוצה, הוא לא יכול היה להבין את זה אחרת"

זמן צפייה: 57:11

שנתיים לאחר שמאי פאטל התלוננה נגד המפקד שלה, לירן חג'בי, על הטרדות מיניות והביאה להרשעתו ולפרישתו מצה"ל, היא דיברה לראשונה במסגרת תחקיר "המקור" על התנהלות חטיבת גבעתי תחת המח"ט עופר וינטר והמג"ד חג'בי.

פאטל, ששימשה כראש לשכתו של סא"ל חג'בי, סיפרה על הפרשה שטלטלה את גבעתי ועל התנהגותו של מפקד גדוד צבר: "אני יודעת מה היה שם ובטוחה בזה. את מרגישה משותקת לכוח שלו, אני אומרת לו במפורש שאני לא רוצה, הוא לא יכול היה להבין את זה אחרת".

בראיון תקפה פאטל, שבחרה כבר אז לחשוף את זהותה, את הסדר הטיעון עם תא"ל אופק בוכריס: "אני רוצה להאמין שבחברה שאני גדלתי בה ובצבא שלנו ערכיות היא לא ערך פחות ממקצועיות וזה לא מתבטא בצורת הטיפול ובענישה של הדברים. אנחנו עדיין ממשיכים לראות אנשים עם עבר עשיר שמקבלים הנחות על המעשים שלהם".

אופק בוכריס?

"למשל. כל ההנהלות של הפרשה לא מפתיעה אותי. אם זה הגיבוי של הצבא ומעין מחיקה של סעיפים חמורים, אם זה הסדר טיעון ללא עונש. זה מכעיס, כי זה הופך להיות מגמה, שיטה".

ולגבי חג'בי - את מרגישה שהצדק לא נעשה?

"לא, הוא לא נעשה. גם כי לא היה עונש, וגם כי כל הזמן מפחיתים, מפחיתים ומפחיתים".

נעלבת מצה"ל.

"מאוד, אפילו קצת מתביישת ששירתתי. ככה הוא מתייחס לחיילות שלו פעם אחר פעם, אבל אני עדיין חושבת שצריך להתלונן ולא לוותר - למרות שהדברים לא נעשים כמו שהם צריכים להיעשות".

חג'בי הורשע בהתנהגות לא הולמת ופרש מצה"ל, ותחקיר "המקור" חשף שבגדוד שלו היו עוד מקרים חמורים - בהם חשד לתקיפה מינית מצד מפקד - שנסגרו בתוך החטיבה בידיעת המפקדים, מבלי לפנות למשטרה הצבאית. "ככה לא מתנהל גדוד, ככה לא מתנהל שום דבר", אמרה העיתונאית כרמלה מנשה, שחשפה לפני כשנתיים את פרשת חג'בי.

לוחם גבעתי התראיין בפנים גלויות למצלמות "המקור" וחשף עבירת מין שנחשף אליה: "מצאנו את עצמנו אני וחבר שלי בעמדה עם נשק דרוך המכוון לראש. פתאום הוא הוריד את המכנסיים שלו, אמרתי לו 'אני לא רוצה להיות פה', אני לא רוצה'. אתה פונה למג"ד ולמח"ט, וכל אחד פשוט משקר לך בפרצוף".

צילום: חדשות 10

פאטל גם תיארה, יחד עם אביה אייל, כיצד חג'בי הגיע לביתה בנסיבות תמוהות: "זה היה רגע לא פשוט לכולנו. הוא רודף אותי בצבא, והגיע גם לרדוף אותי בבית שלי, במקום הבטוח שלי. היתה פאניקה בבית. הוא עדיין היה המפקד שלי, גם בזמן הזה שהייתי בגימלים, וזו בעיה. הסמכות הזאת והכוח הזה שיש להם עלינו, זאת בעיה".

אביה דיבר על הרגע שהמפקד של בתו הגיע לבית המשפחה: "הייתי בהלם, ישר התקשרתי אליה ושאלתי 'תגידי, מה חג'בי עושה פה?'. היא אומרת לי 'אני לא יודעת'. ואז פאניקה, היסטריה. הסברתי לחג'בי שאין לו מה לעשות פה יותר". בתוכנית גם נחשפה הקלטת שיחת טלפון בין אייל פאטל לחג'בי, שבה הסביר האחרון: "באתי לבקר אותה".

תת-אלוף עופר וינטר, מפקד חטיבת גבעתי לשעבר
תת-אלוף עופר וינטר, מפקד חטיבת גבעתי לשעבר | צילום: חדשות 10

תגובות לכתבת "המקור"

מטעם לירן חג'בי נמסר: "באופן מקומם ותקדימי, מערכת המקור סירבה בתוקף לאפשר לבא כוחו של מר חג'בי בהליכים הצבאיים, אל"מ (מיל') עו״ד אשר הלפרין, הסניגור הצבאי הראשי לשעבר, להפריך את הטענות באולפן מייד לאחר שידור הכתבה. רק בדרך זו ניתן להשיב לשלל הטענות הפוגעות והכוזבות שהובאו בכתבה, שרובן ככולן כבר נחקרו לעומק ונדחו על ידי מצ"ח ורשויות הצבא. חבל שמערכת המקור מעדיפה תשדיר פרובוקטיבי וחד צדדי מטעם בעלי עניין על פני הצגה מאוזנת ועניינית של העובדות, כנדרש מעיתונות אחראית".

 

מדובר צה"ל נמסר: "כבר בשנת 2014, עוד בטרם סיום חקירת מצ"ח, החליט מפקד פד"ם דאז, אלוף סמי תורג'מן להדיח את מפקד הגדוד לירן חג'בי מתפקידו, וזאת כיוון שנהג בדרך שאינה עולה בקנה אחד עם הנורמות והערכים המקובלים בצה"ל. הוגש נגדו כתב אישום לבית הדין הצבאי, הוא הורשע ונענש בגין העבירות שאותן ביצע, וסיים את שירותו בצה"ל.

"בעקבות מקרה הפגיעה המינית המוזכר בכתבה, ננקטו צעדים והליכים נוספים שאותם אי אפשר לפרט. תחקיר האירועים בגדוד הוצג לרמטכ"ל דאז, רא"ל (מיל') בני גנץ, ולפיו מעורבות המפקדים הבכירים הייתה מקצועית, ערכית וחדה. בו-בזמן רועננו הנהלים וחודדו בעקבות התחקיר.

"האירועים החריגים המתוארים, אשר נבדקו ונבחנו בחקירת מצ"ח מקיפה ובתחקירים פיקודיים שונים, התרחשו לפני למעלה משנתיים. ואין בהם כדי לשקף את הנעשה בחטיבה אז והיום. צה"ל ימשיך לתחקר ולטפל בחומרה באירועים שאינם עולים בקנה אחד עם ערכיו.

"תא״ל עופר וינטר הוא מפקד במערך הלוחם של צה״ל, והוא הוביל עשרות שנים חיילים תחת אש במבצעים רבים ובלחימה עיקשת בטרור. תא״ל וינטר הוא מפקד בולט ומוערך כמפקד מקצועי, ערכי ומסור. בזמן האחרון קודם לדרגת תת-אלוף ומשרת כיום כראש מטה פיקוד המרכז", לשון התגובה המלאה של דובר צה"ל.