חוק ההתיישנות: התכנים במערכת החינוך לא שונו כבר עשרות שנים

כל כך הרבה מדברים על חינוך: כמה המורה ילמד וכמה כסף יקבל ולמה אנחנו נמוכים בטבלאות הבינלאומיות. רק על דבר אחד קטן שוכחים לדבר - התוכן. מה השורש של לצקת? ומה ההבדלים בין הפרושים לצדוקים? זה החומר שקיים במשרד החינוך. אבל אם תנסו לשאול את התלמידים מי זה בגין או מתי היה הסכם השלום עם מצרים, התשובות ידהימו אתכם. מתי עודכן התוכן הלימודי במשרד החינוך בפעם האחרונה?

טופס בחינת בגרות בלשון
טופס בחינת בגרות בלשון | צילום: חדשות 10

(38:01 דקות)

למה אף אחד לא מעדכן את תכני מערכת החינוך? מתי בפעם האחרונה עודכנו תכני הלימודים של מערכת החינוך בישראל? שנה? שנתיים? לפני עשור? בדיקה של המקור לאורך קרוב לשנה מגלה כי התכנים במשרד החינוך פשוט לא רלוונטים.

 

"מערכת החינוך כפי שהיא עכשיו היא בלתי רלוונטית  לחלוטין. תלמידים בישראל שיוצאים ממערכת החינוך לא יודעים כלום הם בור ועם הארץ", אומר שר החינוך לשעבר, יוסי שריד. גם השרה יולי תמיר טוענת כי מערכת החינוך נמצאת בפיגור מתמיד.

 

"מערכת החינוך נמצאת באופן מתמיד באיחור של חמש עד עשר שנים במקרה הטוב", אומרת השרה לשעבר תמיר. קחו למשל את הבחינה בלשון. מה הוא השורש של לצקת? כמה צורנים ישנם במשפט והיכן נמצאת הפסוקית במשפט אחר במחברת הבחינה?

 

או הבחינה בהיסטוריה, למשל. שאלות על בגין, רבין או מלחמת לבנון הראשונה תתקשו למצוא. אבל שאלה אקוטית כמו מה הם ההבדלים בין הפרושים והצדוקים, בוודאי שיש. בבדיקה שעשינו ביציאה מבתי ספר התשובות היו מדהימות. תלמידים שיצאו לפני רגעים ספורים מבחינה בהיסטוריה זיהו את בגין בתור רבין, אמרו שמלחמת לבנון הראשונה החלה ב-56' וזכרו שזאב ז'בוטינסקי זה "ההוא ממבצע אנטבה". 

תגובות

משרד החינוך:

 

תכנית הלימודים במתמטיקה נמצאת בשלבי כתיבה מתקדמים. ועדת המקצוע קיימה מספר רב של דיונים מקדימים על המבנה הרצוי שיותאם למבנה הייחודי של האוכלוסייה בישראל. התכנית תכלול ארבעה מסלולים ברמות ידע שונות במתמטיקה שיעמדו לבחירת התלמידים.

 

תגובת שר החינוך:

 

בעניין הטענה על הבקשה של יו"ר ועדת המקצוע בלשון לפגישה - בלשכת שר החינוך לא נמצא כל סימוכין לכך שהתקבלה בקשה לפגישה כנטען. בדרך כלל, יושבי ראש ועדות המקצוע נפגשים עם יו"ר המזכירות הפדגוגית ועם מנכ"ל המשרד כחלק מהתנהלות תקינה

 

בעניין הטענה של ד"ר צבי צמרת - הטענה משוללת כל יסוד. ד"ר צמרת סיים את תפקידו לפני כחצי שנה. סיום תפקידו היה בנסיבות שונות מכפי שהוא מתאר היום בדיעבד. בדיעבד גם נשמעות מצידו טענות שונות ומשונות.