מערכת חולה: רופאים שהורשעו בפלילים חוזרים לטפל בכולנו

תחקיר "המקור" מגלה: עשרות רופאים שהורשעו בעבירות קשות של אלימות, בזיוף, בקבלת שוחד חוזרים מהר מאד לעבודתם. ואנחנו אפילו לא יודעים. מי שקובע את משך שלילת הרישיון של המורשעים הם דווקא עמיתיהם למקצוע. ואיפה הנהלת משרד הבריאות?

רופאים בניתוח
רופאים בניתוח | צילום: רויטרס

תארו לכם שהרופא שמטפל בכם או בילדים שלכם היה עבריין מורשע. זה היה משנה לכם? חומרת העברה הייתה מפריעה לכם? האם רופא שהורשע בפלילים יכול לחזור לטפל? מתברר שבסוגיה הזו לא בית המשפט הוא זה שפוסק אלא דווקא בית הדין המשמעתי של משרד הבריאות. שניים מתוך שלושה היושבים בבית הדין הזה הם רופאים ואילו רק אחד הוא עורך דין פרטי המייצג את היועץ המשפטי לממשלה.

 

הקרדיולוג מיכאל נרודיצקי הוא רופא במכון הלב של שיבא. בעת שהיה רופא בשערי צדק בירושלים הוא תקף את אשתו שהייתה בהריון. לאחר ששתה אלכוהול הוא האשים אותה שחייו לו בסדר. הוא פרץ את דלת האמבטיה אליה היא נמלטה מאימתו וחבט בפניה. הוא איים להרגה, הפיל אותה על הרצפה ובעט בה. הוא נידון ל-14 חודשי מאסר והוועדה החליטה לשלול את רשיונו לארבעה חודשים. בסופם הוא משמש רופא בכיר בשיבא.

 

במקרה אחר הגיע שלמה קקון לניתוח בהדסה בירושלים, בסופו הוא נישאר נכה במחצית מגופו. רק לאחר שרעייתו של קקון התעמתה עם המנתח והתגלו הסיבוכים בגופו, הרופא שלו, ד"ר סרגיי ספקטור, ניגש לארכיון הניתוחים ומילא בטופס ההסכמה מראש לניתוח את כל התופעות שהתגלו לאחר הניתוח. בכך הוא זייף את הרשומה הרפואית והחזיר אותה לארכיון. ד"ר ספקטור הורשע בזיוף רשומה רפואית ושיבוש הליכי משפט אך כיום הוא שוב מועסק בהדסה.

ד"ר ברנרד גליקסמן, שהועסק במרפאות אמריקן לייזר, חשף את איבר מינו בעת שמטופלת שבאה להסרת שיער עטתה על עיניה משקפיים אטומים לאור וקירב אותו לשפתיה פעמיים. הוא הורשע ומשרד הבריאות שלל ממנו את הרישיון לשלוש שנים. כיום הוא שוב מחזיק ברשיון וככל הנראה מטפל בחולים בחו"ל.

 

פרופסור דב דיקר, גניקולוג בכיר בבלינסון, הודה והורשע בזיוף מחקר בנשים חולות ובזיוף חתימות רופאים ומטופלים. משרד הבריאות לקח את רשיונו ל-15 חודשים שבסופם הוא יוכל לחזור לרפואה.

משרד הבריאות: נפרסם את החלטותינו בקרוב

תגובת הדסה בעניינו של ד"ר סרגיי ספקטור: "אין מקום להוסיף ולהעניש את ד"ר ספקטור לנצח בשל אותה פרשה. טובת הציבור מחייבת את המשך עבודתו של ד"ר ספקטור וניצול מומחיותו לטובת הציבור. בית המשפט פסק, במקרים דומים, כי יש להעדיף את טובת הציבור על פני "ענישה לנצח".

 

תגובת המרכז הרפואי שיבא: "הנהלת בית החולים קיבלה החלטה לתת לד"ר נרודיצקי סיכוי להשתקם. בשנתיים האחרונות שבהן הוא מועסק בשיבא, מתפקד ד"ר נרודיצקי כרופא איכותי ואנושי, ומנהליו מרוצים מתפקודו כרופא בכיר. אומנם קל יותר לדחות רופאים שהורשעו, אך יותר אתגרי וציוני לדעת לשקם רופאים שמעדו ולהפכם לכוח חיובי ומועיל בחברה!"

 

תגובת משרד הבריאות: "התערבות של משרד הבריאות בהחלטות השופטים - זוכה לביקורת. באופן תמוה, חוסר התערבות בהחלטות השופטים גם היא זוכה לביקורת. עמדת התחקיר הוצגה מראש כביקורתית ולמרות שהעברנו לתכנית עשרות עמודים של חומר - התוצאה היתה ידועה מראש. בימים אלו, אנחנו מכינים פרסום החלטות בעניין משמעת באמצעות אתר האינטרנט של המשרד.

 

תגובת אמריקן לייזר: "מקרה זה שארע לפני שבע שנים בו רופא אחד מתוך מאות רופאים שהועסקו ומועסקים  ע"י החברה במשך שנות פעילותה, סטה מדרך הישר וסרח,  טופל בחומרה והדין מוצה עמו באופן מיידי"

 

עורך הדין יהושע רזניק, עורך דינו של דר' דב דיקר, מסר בתגובה: "בפני ועדת המשמעת באו ראיות רבות שהיה בהן כדי ללמד על אישיותו וסגולותיו המיוחדות של דר' דיקר ונוכח כל אלה הגיעה הועדה למסקנה שאין מקום להשעותו לתקופה העולה על ששה חודשים. יש לזכור, כי השעיית רופא מחונן כדר' דיקר לתקופה ארוכה פוגעת גם בציבור החולות הזקוק לשירותיו"